Anonymor Skrevet 14. november 2010 #1 Skrevet 14. november 2010 Jeg driver å skal slanke meg. Jeg trener 2-3 dager i uka, men forsøker å legge om kosten også. Jeg har i 3 uker unngått hvetemel , sukker, potet , pasta og ris. Det går relativt greit. Men kan jeg spise fullkornspasta med god samvittighet? Og rotgrønnsaker? ( typ gulrot, kål, løk, etc) eller er det like ille som potet? Og hva med pålegg? Har spist typ : skinke med rødbitsalat på, men bør kanskje droppe rødbitsalaten?... Prøver hardt her, men vet jeg er litt lite viten ... :-)
Sunniva10Jonas12<3 Skrevet 14. november 2010 #2 Skrevet 14. november 2010 Øsnker du å slanke deg på diett eller ønsker du en livsstilsendring? For å kutte ut det meste av karbohydrater, fungerer desverre ikke i lengden. Ikke ment for å ta motet fra deg, men man legger som regel på seg alle kg igjen når man begynner å spise karbohydrater igjen. Det viktigste er å finne en livsstil man kan leve med over tid, eller hele livet om det er ønskelig. Jeg ville nok anbefalt deg om å heller ta mindre av karbohydratholdig mat, men la det være en del av kosten. Havregrøt- eller gryn til frokost for eksempel er veldig bra. Det er jo kun karbohydrater. Er midt i en livsstilsendring selv, og her er mine tanker rundt dette. Jeg har faste måltider hver dag. 5 måltider, med 3 timer imellom. Jeg drikker mye vann, og drikker kun melk til frokost. Frukt spiser jeg som regel til de to første måltidene, og om jeg ønsker noe ekstra utover dagen til måltider velger jeg grønnsaker. Jeg har kun proteinholdig pålegg(skinke/kylling,vitahjertegod-gulost, lett kyllingost, go og mager leverpostei osv) på skive/knekkebrød, og bruker endel salat/agurk/paprika/tomat. Det er få kalorier, næringsrikt i form av vitaminer osv, pluss at det hjelper endel på metthetsfølelsen. Jeg spiser aldri utenom måltidene, for da får jeg blodsukkerstigning, og metabolismen (forbrenningen) jobber unødvendig. Jeg spiser aldri etter kl 20 om kvelden. Når det er sagt, har jeg en godteridag i uken. Da kjøper jeg noe som frister der og da, og prøver å ikke overdrive. Bursdager og liknende er unntak, da er det vel lov å ta seg et ekstra stykke. Da får en heller ta en halvtime ekstra på mølla dagen etter Trening utgjør selvsagt en stor del av vektnedgang, og hvordan er velger å gå frem ang dette kan man finne masse informasjon om på nettet. Det blir som regel noen humper i veien, men snart har du sikkert taket på det, lykke til
Gjest Skrevet 14. november 2010 #3 Skrevet 14. november 2010 Orker ikke skrive "alt", men anbefaler på det varmeste Grete Roede! Gikk selv ned 30 kg på ca 7 mnd (og har nå holdt det av selv i snart 1 år). Kuttet nesten alt brød (spiste knekkebrød), minimalt med godis, mindre og hyppigere måltider og mye vann. Jeg er ikke så glad i å trene, og har ikke gjort det aktivt
Gjest Skrevet 14. november 2010 #4 Skrevet 14. november 2010 Heisann! Jeg er ingen ekspert, men har slitt med spiseforstyrrelse og har lært meg en del om sunt kosthold etter hvert! Ekstreme endringer fungerer sjelden i lengden. Om du vil ned i vekt og få kontroll på kostholdet så spis deg sakte ned i vekt. Gjør mindre endringer i kostholdet litt om litt, da er det lettere for at det blir varig! F.eks. 1. Innfør faste måltider, helst hver 3 time. Ikke dropp frokosten og kveldsen, bare begrens den! (er det vanskelig så velg noe du ikke liker så godt til frokost og kvelds) 2. Kutt ut sukker, du får mer energi, og blir i bedre humør 3. Skift ut andre matvarer du ønsker en om gangen, vent til det er kommet godt inn i rutine før du skifter ut en matvare til. (Melk og hvetemel er noe jeg prioriterer å bytte ut før karbohydrater da mange har intoleranse uten å vite om det) 4. Ha alltid grønnsaker og frukt tilgjengelig! Det er sunt og godt som sunne mellommåltider! 5. Ha med matpakke med sunn mat! så er det lettere å motstå fristelser som McDonalds, sjokolade o.l når du er ute. Til slutt, om du sliter med å begrense måltidene så spis heller hver 2.time og bestem på forhånd hvilken mengde du skal spise, så er det lettere å si til seg selv at Nei, dette er det jeg skal spise nå, så kan jeg spise mer om to timer. Ang. trening vil jeg anbefale deg å melde deg inn på et treningsenter og gå på gruppetimer, er mye lettere å sluntre unna treningen om du bare trener alene. .Begynn med en fast time i uken og legg til en time til etter hvert som du begynner å trives med den timen du tar. Ikke gjør for mye på timene, det viktigste er at du drar på trening og gjør noe, så kan du heller bli mer effektiv etterhvert. Masse lykke til! Klem fra en som sliter med både spising og ikke spising litt i perioder!
Anonymor Skrevet 14. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 14. november 2010 Tuuuuuuuuuuuuuuuuuusen takk for mange goooode svar!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå