Gå til innhold

diare og barnehage?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis ungen har diare en hel dag blir han selvsagt holdt hjemme, men hva gjør man hvis man kanskje bare har en diarebleie ila dagen?

 

Guttungen hadde en bleie diare i går, ellers normal avføring. Han hadde ikke noe særlig matlyst men ville ha melk.. (sikkert ikke så lurt å gi han melk;)) I dag tidlig hadde han en diarebleie til..

 

Tenker å ikke gi han melk idag - hvis han da ikke får mer diare kan han i barnehage i morgen?

 

allmenntilstanden er helt i 100 ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest vinterbrud
Skrevet

Han bør være hjemme til han er helt frisk igjen.Slikt smitter utrolig fort mellom barna.

 

Skrevet

men er det mest vanlig med 24 timers regel eller 48 timers regel? barnehagen vår har ikke lagt ut noe info.

 

Skrevet

Hvis det bare er ei bleie som er litt løs, så regner jeg det ikke som diare. Er det diare, så er det flere løse bleier, gjerne med veldig flytende avføring.

 

Ei løs bleie på lørdag og god allmenntilstand, da sender jeg barna i barnehagen på mandag.

 

Skrevet

Enig med Odine. Diare er ikke en løs bleie. Diare er mange løse bleier etter hverandre over litt tid.

Er han fin i magen idag og får i seg litt mat, kan han nok gå ibhg imorgen.

 

Skrevet

I barnehagen jeg jobber i bruker vi å si at de må være hjemme i 24 timer etter siste diarèbleie, og så må de ha hatt èn normal avføring først.

Skrevet

Diare er flytende som suppe, løs mage er mer grøtaktig. Dersom det er suppe, bør du ringe barnehagen i morgen tidlig og høre om han kan komme, for det er mange barnehager som bruker 48 timers regelen i og med det er veldig smittsomt.

Skrevet

En løs bleie går ikke som diare hos meg, det er bare en omgang løs bæsj.

Diare er når mat renner igjennom og det er flere bleier om dagen.

Skrevet

husk at de er smittsome i 48timer etter siste diare bleie/oppkast.

de fleste sier 24timer,det er forde fylkeslegen ol går ut med 24(selvom det er smittsomt i 48t) forde foreldre sjelden er hjemme i 48t.

holder man ikke barna hjemme lenge nok,så blir man ikke kvitt smitten i barnehagen,og det blir tilslutt en epidemi.

Skrevet

Dette skriver folkehelsa i sine råd om barnehager og smittevern:

 

"Diaré med eller uten brekninger

Barn med akutte diarétilstander kan vende tilbake

til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt

symptomfrie. Dette gjelder også bleiebarn. Barn

som konstitusjonelt har tendens til løs avføring

trenger ikke holdes borte fra barnehagen. Det må

være foreldrene som avgjør om barnet har en

unormal diarétilstand. Ved diarétilstander hvor man

mistenker næringsmiddeloverført mikrobe (for

eksempel etter utenlandsreise) bør barnet

undersøkes av lege og det bør sjekkes om andre

barn i barnehagen har symptomer."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...