Gå til innhold

hvorfor må barn legge seg så tidlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

så mange som klager over at ungene våkner altfor tidlig om morran, men det er jo ikke rart når de legges i seks-sju tida. Her legger berta seg mellom åtte og ni og sover til anstendig tid om morran!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legger seg ca. kl.18:30 og sover til kl.09/10. Skal ikke klage på den;)

Skrevet

Jeg skulle gjerne lagt min senere enn 19.00tiden, og fått sovet lenge, men han er stuptrøtt da, og legges han ikke, så blir han overtrøtt og våkner like fult kl 6.. Gleder meg til han er tenåring og jeg skal dra han ut av senga kl6 for fjelltur, musemstur eller noe annet som er kjedelig og teeeit på den tiden.. :P

Skrevet

Fordi jeg har tro på at ungene får en døgnrytme som er forenelig med resten av samfunnet, og da er det faktisk slik at man ganske ofte må stå opp "umenneskelig tidlig"...

Når jeg må gå til toget 0715, må jeg faktisk stå opp klokka 6.

Så klart det hadde vært greit om han hadde sovet lengre av og til, men da hadde jeg jo måttet dratt ham opp av senga de dagene vi må stå opp tidlig, og det vil jeg jo ikke.

Dessuten er det ikke alle barn som sover lengre selv om de legger seg seinere.

(Men jeg skal innrømme at i jula o.l. hender det at vi dryger leggetiden slik at vi kan sove litt lengre...)

Skrevet

Bør vel legge seg tidlig nok til at de får tilstrekkelig mange nok timer søvn før de må opp på skole og barnehage?

Ellers er det vel helst babyer som våkner uanstendig tidlig? Og de trenger jo ofte å få inn rutiner i langt tid før rutinene sitter som man ønsker. Å legge en baby kl 2100 for at de skal sove til 0600 eller lenger, er IKKE en god løsning. Både fordi babyen da får for lite søvn, samt at de aller, ALLER fleste babyer faller inn under prinsippet "søvn avler søvn"....

Snakker man om eldre barn, er jeg enig i at det nok kan tenkes at å legge dem senere vil bety at de også våkner senere. Men slett ikke alle. Har selv en 6åring som stort sett våkner tidligere dersom han legger seg senere enn normalt.... ikke alltid så greit.... ;)

Skrevet

Jeg er veldig spent på hvordan det blir når hverdagen med jobb og barnehage begynner for to syvsovere som oss...;)

Skrevet

Du hadde vært overrasket hadde du visst hvor mange skoleelever som sliter med at de ikke får nok søvn om natta. Fordi de har foreldre som lar dem være oppe så lenge om kvelden at de ikke rekker mange timer nok søvn før de nærmest må slepes opp om morningen! Synd.. :(

Skrevet

Min våkner kl 6 uansett når han legger seg, han er 4 år. Legger han seg senere noen dager på rad kan han strekke det til kl 7. Uansett er det lenge for oss, da han var mindre våknet han kl 5. Grrr. Husker vi kunne komme hjem fra lekeplassen kl 10, da hadde vi vært der i flere timer:/

Men hvorfor skal ungene legge seg senere for at du skal få ligge lengre neste morgen? Må du ikke opp for å gå på jobb, skole, barnehage etc? Hvorfor ikke bare legge seg i rett tid selv så er du ikke så trøtt neste morgen.

Skrevet

HI her. Jeg mente selvfølgelig ikke dere som er fornøyd med døgnrytmen til barna og heller ikke dere som må ha dem tidlig opp de fleste dagene i uka. Men jeg hører så mange klage på at ungen våkner i 5-6 tida og de synes det er sååå slitsomt. Og så viser det seg at ungen legger seg så tidlig at den faktisk er ferdig uthvilt kl 5. Da mener jeg at det vil ha noe for seg å prøve å forskyve leggetiden litt. Og så klart det ikke funker med en gang, nye vaner tar litt tid.

Tenker på alle som er hjemmeværende, i permisjon, langtidsssykemeldte ol som ikke har det travelt om morran.

Skrevet

23.22 Å det sier du som selv knurrer over at sønnen din sto opp kl 5 tidligere!

Ingen liker vel å stå opp kl 5 da, og det er ingen skam å prøve å legge ungen litt senere for å slippe å starte dagen kl 5 hvis den ikke trenger å starte så tidlig!

Joda, jeg må opp for å gå på jobb jeg også. Men trenger ikke å stå opp før kl halv åtte for å ordne meg selv. Vekker lilleberta kl 8. Er ikke noe mer mystisk enn at jeg jobber nær der jeg bor og begynner 9 og halv ti.

Jeg skrev da aldri at folk bør holde ungene oppe til langt på natt for å kunne sove til langt på dag selv, jeg sier bare at det er dumt å klage på at ungen våkner tidlig når den legges tidlig!

Skrevet

Nei, jeg er ikke overrasket over det i det hele tatt. Men nå var det ikke trøtte skoleunger som må slepes ut av senga det var snakk om heller da, det var uthvilte morgenfugler som hver kveld er tidlig nok i seng til at de våkner fulle av energi kl 5. Og det var ment til de som IKKE ønsker at mini skal stå opp 5, ikke de som er fornøyd med at mini står opp 5.

HI

Skrevet

Her legges barna 18.20 og 18.30 og sover til 7-7.30

Om de blir lagt 19-20.00 spiller det liten rolle, våkner til samme tid uansett

Helt greit, så får vi voksne også kveld:)

Skrevet

Jeg syns det er forskjell på 5 og 6 faktisk. 5 er natta, men kl 6 får man tåle å stå opp. At du er en latsabb betyr ikke at andre er det:/

Skrevet

Min snart 5-åring legger seg mellom 20 og 20.30, og min snart 3-åring legger seg mellom 21 og 21.30. Idag la minstemann seg ca kl 22.

Vi er oppe ved 8-9-tiden en gang om morgenen. Hvis de skal i bh står jeg opp 7, de står opp litt før 8.

Minstemann sover fra 13-14-tiden og 1-3 timer utover ettermiddagen, litt avhengig av hans form den dagen, og om jeg driver med noe som ikke er barnevennlig.

Begge er ekstremt lette å legge og er blide og glade/aktive når de er våkne.

Jeg har fått mye reaksjoner på at jeg legger så sent, men jeg synes det fungerer bra for både ham og meg, og ser ikke problemet at han får litt alenetid med meg på stua etter at storebror har lagt seg. Også får han et ekstra grøtmåltid rett før legging. Vi har det egentlig veldig kos på kvelden.

En 4-5-åring opp så sent hadde deromot blitt slitsomt, og det funker jo bare så lenge de sover på dagen. Men så lenge totalsummen antall timer søvn blir stor nok ser jeg absolutt ingen problemer.

Skrevet

Jeg har lest at den beste søvnen er den som soves før midnatt, altså vil jeg anta at jo før man legger seg, jo bedre sover man. Eller? :)

Skrevet

Tror du ikke jeg har prøvd å legge tidligere? Legger jeg 7 står hun opp mellom 7 og 8. Legger jeg 8 sover hun 2-3 timer å er våken opptil 4 timer før hun sovner i gjen og allikevel står opp senest kl 8. Er ingenting jeg kan gjøre da. Må bare slå meg til ro med at jeg har kveldene å må legge meg tidlig. Fordel er jo at vi har hele dagen, stresser aldri med å rekke verken avtaler eller lignende og at jeg kan ha besøk på kveldene å være litt sosial. Det er et kjempe pluss som alenemor

Skrevet

Jeg har tenkt litt på den der, har også fått høre den da jeg var yngre.

Søvnkvaliteten må jo være i forhold til personens vanlige rytme, for noen er en stor del av natten før midnatt siden de står opp tidlig, andre står opp senere og legger seg senere og har en større del av sin natt etter midnatt.

Jeg tror at det egentlig handler om at de første timene med søvn er de beste, og at man ikke bør bli overtrøtt.

Jeg testet det ut på med selv i studietiden, og det eneste jeg fant var at det var dumt å bli for trøtt, men hvis man bare holdt seg til "sin" rytme funket det fint. På et tidspunkt hadde jeg forskøvet rytmen så mye at jeg la meg ved 3-4-5-tiden om morgenen. Helt greit det også, inntil du skulle noe litt tidlig en dag. Også savnet jeg dagslys... :-)

Man får bare finne en rytme som passer med de tidene man skal passe.

Skrevet

Snuppa på 2,5 legger seg 20 og våkner av seg selv mellom 7 og halv åtte. I helgene kan hun gjerne sove til 9. Kunne gjerne lagt henne 7 for å ha det stille en time før, men hun er ikke trett. Godt humør, leker og koser med oss. Nyter det. Er så få timer vi har med barna i løpet av en dag likevel at da er det greit hun er oppe så lenge hun får nok søvn, noe hun gjør. Våkener blir og fornøyd morgenen, sover i barnehagen dagen (sover ikke i helgene hjemme).

Enig med hi. Hvorfor legge barna halv sju om de våkner 5. De våkner ikke 5 om de legger seg halv ni. Jo, det tar tid å snu, men det snur.

Skrevet

Det er jo ikke automatikk i at barn som legges seinere våkner seinere, da HI,. Noen barn, ja, men langt fra alle.

Vår yngste er stuptrøtt kl.18, men sover aldri lenger om hun er våken lenger. Det eneste som skjer er at hun blir et h******* å legge og sliter med å sovne. Stakkars. Jeg vil faktisk ikke barna mine så vondt.

Skrevet

De legseg tidlig fordi de står opp tidlig. Folk flest begynner på jobb mellom 8 og 9 + kjøretid/gåtid/busstid til jobb. Foa at de skal få nok timers søvn legges begge ungene her klokken 19.00. Så noen over her sa at man klarer å snu søvnrytmen, men at dette tar tid. Dette stemmer faktisk ikke med alle, deriblandt meg. Jeg har forskjøvet døgnrytme, og har hatt det hele livet. Er 27 år, og ingen fagfolk som har klart å snu den enda faktisk.

Skrevet

vi legger henne i 7 tiden. Da er hun trøtt + at vi kan få litt alene tid før vi legger oss også..vil jeg sove mer enn jeg gjør så kan jeg bare legge meg selv tidligere

Skrevet

Legger guttungen i 21.00 - tiden og han sover til 07.30 - 08.00 noen ganger lenger..

Skrevet

Er ikke alle det funker for, HI, her hadde snuppa en lang periode hvor hun våknet kl 5. Jeg prøvde å legge henne senere, men det resulterte i at hun våknet tidligere(!) istedet.. Heldigvis gikk det over av seg selv etterhvert, men det var fryktelig slitsomt mens det holdt på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...