Gå til innhold

Støtter alle dere abort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjør det...støtter selvbestmet abort men er redd alt for mange ser på det som en prevensjon. Når alt kommer til alt, hadde det uansett kunne blitt et menneske...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er for fri abort og at enhver kvinne, og mann, selv skal kunne bestemme over egen kropp

Skrevet

Som jeg skulle sagt det selv...

Skrevet

hva med de gangene denne frie aborten blir misbrukt og jenta trues/tvinges psykisk til å ta abort? vet det er kun jentas valg, rent juridisk, men alle er ikke svart/hvite. er faktisk nyanser her og noen kan faktisk tvinge andre psykisk. enten om det er redsel eller what ever.

Skrevet

HI her..

Jeg mener alle kvinner skulle gått noen runder med psykolog, for å forsikre seg om:

1.Jeg har forstått hva dette innebærer.

2. Dette er mitt valg.

3. Dette kan jeg leve med.

Skrevet

Man kan ikke sette unntakene som regel for å innskrenke andres frihet til å bestemme over egen kropp

Skrevet

ja, men ikke for enhver pris. syns det er rart det ikke fins noen øvre grense på antall abortinngrep en kvinne kan gjennnomføre, med tanke på all prevensjon som finnes i dag. det er fullt mulig å beskytte seg. men er veldig glad for at iv har en såpass liberal abortlov altså.

er nok mange barn som faktisk kan være "glade" for den.

Skrevet

Enig. Også syns jeg en abort kunne kostet 1000- 2000 kr. Slik at de som bruker det som prevensjon heller kjøper seg noe billigere. Syns det er altfor lett å ta abort nå til dag.

Skrevet

folk som tror det finnes en god del folk som bruker abort som prevansjon tror jeg tenke seg litt om. selv om du har tatt abort et par ganger trenger dette absolutt ikke være grunnen. det er ikke bare-bare å ta abort, så tror ikke vi trenger å bekymre oss for de som er såpass dumme at de bare tenker "drit i kondomen, jeg kan bare ta abort senere".

jeg er absolutt for fri abort. hva jeg gjør med kroppen min og om jeg ønsker å bære fram et barn burde absolutt være opp til meg selv. og noen gamle mannfolk i dress eller religiøse tanter skal iallefall ikke ha noe de skulle ha sagt. personlig ble jeg gravid uplanlagt for noen måneder siden, men valgte å beholde barnet uansett. men det at jeg bor i et land der det faktisk var et valg for meg, setter jeg veldig pris på.

Skrevet

Jeg støtter ikke abort

Skrevet

syns altfor mange mannfolk ser på abort som prevensjon. at de prøver å presse jenta til å ta abort fordi de ikke ser alvoret i det. :(

Skrevet

21.57

Ærlig talt! Du kan vel se litt utenfor din egen horisont vel?Det finnes utallig mange jenter som tenker, -dette går jo bra, så lenge han trekker seg ut i tide, eller ,- det skjer jo ikke etter bare en gang!!!

Det fins kanskje en eller to idioter der ute som BEVISST tenker at,. JEG TAR JO BARE EN ABORT LISSOM!!

Ellers har du et poeng når det kommer til dette med å leve i et land der man faktisk har valget... Men herregud..det skulle jo bare mangle i 2011...

HI

Skrevet

Ja, jeg støtter kvinnen når det kommer til hennes rett til å besteme over egen kropp!

Nei, jeg er ikke tilhenger av at abort brukes som prevensjonsmiddel.

Jeg er operasjonssykepleier av yrke og da jeg jobbet i klinikken var jeg selv med på utallige kirurgiske aborter.

De fleste av kvinnene som gjennomgår et slikt inngrep tar ikke så lett på det slik som enkelte fremstiller det.

Jeg har tilbragt mange timer med både jenter og kvinner som har det fryktelig vondt på bakgrunn av valget de har tatt.

Er det noe man da ikke trenger så er det en moraliserende finger og kjeft fra bedrevitere som kanskje selv har vært forskånet fra å komme i en uheldig livssituasjon.

Skrevet

Jeg har tatt abort 3 ganger ,men har ADRIG brukt det som et prevansjonsmiddel !

Skrevet

Jeg støtter selvbestemt abort. Syns for øvrig dagens abortgrense er OK, er ikke for å utvide den.

Tror det heldigvis er ganske få kvinner som bruker det som 'prevensjon'.

Skrevet

Nei jeg er imot selvbestemt abort. Blandt annet av den grunn at man ikke bare bestemmer over sin egen kropp, men også en annens.

Hvorfor tror noen at man må være en religiøs tante for å være imot abort?

Men er veldig enig i at når det nå først er lov, så bør det pålegges flere samtaler med en psykolog eller lignende før man bestemmer seg. Mannen skal også tilbys samtale.

Skrevet

Jeg synes ikke det er rart at det ikke er øvre grense for antall aborter. Skal man tillate fritt valg og brått si at "nei,DETTE uønskede barnet må du få" Det vil gi store problemer både for mor og barn. Dessuten er det endel av de som tar mange aborter som har store psykiske problemer, å frata disse valgfrihet over egen kropp og tvinge dem til å få barn er helt hårreisende.

Jeg synes godt at man kan ta inn de som ønsker abort for tredje, fjerde osv gang kunne tas inn til ekstra samtaler, mtp psykisk helse og tilby litt ekstra hjelp for å forhindre uønsket graviditet. Tror også det ville vært en god ide å IKKE kreve 6000 for å sterilisere kvinner (var rundt det det kostet da jeg søkte...). Det er tross alt ikke alle som kan bruke hormoner og kondom/pessar kan være lett å glemmei et optimistisk øyeblikk:)

Skrevet

Støtter selvbestemt abort fordi alternativet slik jeg ser det er ingen abort. Selvbestemt abort kom (bl a) fordi nemdsystemet ikke fungerte, det var vilkårlig og dårlig begrunnet.

I og med at det ikke finnes absolutt rett og feil i disse situasjonene er kvinnen like skikket til å ta denne bestemmelsen som en nemd.

Men personlig kunne jeg aldri tatt abort, og jeg kan ikke skjønne at noen gjør dette annet enn i situasjoner der barnet har sykdommer som gjør at de ville lide.

De fleste aborter i norge er ikke slike, det er mennesker som gjennomfører abort av bekvemmelighet. Det passer så dårlig å få barn osv. Om man ikke kan ta seg av et evt barn er man ikke voksen nok til å ha sex etter min mening. Har sett UL av bittesmå fostre, de er jo helt ferdige barn som bare må vokse seg store nok til å bli født. Det er ikke celleklumper det er snakk om, slik mange påstår.

Mitt syn på abort er helt klart farget av at jeg har prøvd i evigheter å få barn uten å lykkes, og har fått beskjed om at vi må ha assistert befruktning for å få det til, og at det selv ikke da er sikkert. En får da et annet perspektiv, og har enda vanskeligere for å forstå at andre kan velge bort et lite under som vokser inne i seg. Men nettopp fordi holdninger er farget av levd liv, mener jeg at det ikke kan være meg eller en nemd som kan bestemme for andre.

Abort uten medisinsk grunn etter 12. uke er jeg helt klart 100% imot. Har du ikke bestemt deg innen da, har du mistet retten til å ta dette valget. Men nemdene innvilger i praksis de aller fleste inntil uke 16.

Skrevet

Er helt i mot abort og støtter det IKKE...

og nei jeg er ikke en religiøs fantast...

Skrevet

jeg støtter det i visse tilfeller!! ved voldtekt osv er det ikke lett å bære fram et barn tror jeg.. og hvis man overhode ikke er skikket til å ha et barn.. men det som ER et stort problem (og dette vet jeg, siden jeg jobber med dette) er at mange unge "driter" i prevensjon.. vi har flere folk innom hos oss som kanskje tar abort 4 ganger på ETT år! det skulle ikke vært lov!! det er sykt hvor "enkelt" det er å få en abort i dette landet. så det hadde nok ikke gjort noe om regimet hadde blitt litt strengere.. men at man alikevel kan velge selv dersom situasjonen tilsier det.

Skrevet

Men hvem bestemmer om situasjonen tilsier det da, 15:10? Du kan ikke være for selvbestemt abort i visse tilfeller. Enten er det selvbestemt, eller ikke. Og hvis en nemd eller noen du synes er skikket til å evt. frarøve visse kvinner denne goden (og ja, jeg vil kalle det en gode at vi får bestemme selv om vi vil bære frem barn, og at det er gratis for oss å foreta en ganske så dyr prosedyre for å fjerne evt. uønsket barn), ja, da ville det ikke vært selvbestemt abort.

Hvis en kvinne ikke vil ha det barnet som vokser i magen, syns jeg ikke noen skal kunne "tvinge" henne til det. I tider hvor det ikke var lov med abort, var det jo ikke slik at de ikke ble utført likevel. Strikkepinner og fall ned trapper, og andre ting som går på helsa løs for "mor" ble brukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...