Gå til innhold

Hverdags økonomi i et forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan løser dere det?

Han har utbetalt 30 000

Jeg har utbetalt 22 000.

Vi har 18 000 i utgifter i snitt totaltsett (uten mat og drivstoff).

Hvordan ville dere gjort det? Jeg har et barn fra før, han har ingen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klassisk tilfelle der kvinner her inne vil mene at dere bør ha felles økonomi, dvs dere putter pengene i en fellespott, deler alle utgifter og resten kan brukes av begge 2 lik.

Hadde du hatt 30 og han 22 ville det vært omvendt da du jo tross alt har et barn du må forsørge i tillegg.

Jeg personlig mener du burde snakke med mannen, bare dere kan finne ut hva som føles rettferdig.

Skrevet

jeg må jo si at jeg er for å legge alt i en pott uansett!!

men hovedpoenege er vel å finne det som passer dere best!!!

jeg tjener 25 000 etter skatt og kjæresten ca 20 000 når det gjelder husleie etc deler vi likks og ellers bruker vi bare penger om hverandre uten og avtale noe også spør vi hverandre om pegner når vi evt er tomme...

passer oss utmerker men kan jo hende ikke passer andre likebra...

Skrevet

Her har vi felles pott, noe som fungerer veldig bra for oss.

Han har ca.10 000 mer enn meg utbetalt i mnd. Han har to barn fra før som han betaler bidrag for. I tillegg har han en jobb/hobby som gjør at han er mye borte, både kvelder og helger. Det vil si at jeg er hjemme med barna, tar meg av alt av innkjøp, betaling av regninger osv. Kjøper til og med klærne hans.... men det fungerer. Jeg styrer kontoene, men passer på slik at han bestandig har endel tusen på kontoen til "eget forbruk", da mener jeg ikke mat, klær, drivstoff, toalettsaker osv., men en kaffe og ei pølse på bensinstasjonen, annet småtteri som jeg ikke aner hva han bruker penger på - men likestiller det med meg selv: øredobber, en ny mascara osv.

Har fungert slik i 10 år, å min mann synes det er helt topp at jeg har kontroll over kontoene til enhver tid, vet hva som skal betales og at det er gjort.

Skrevet

Ville holdt barnehage/sfo og fritidsaktiviteter utenfor fellesutgiftene, samme med hverandres studielån. Ville holdt barnebidrag utenfor felles inntektene. Ville deretter delt alle utgiftene enten med halvparten hver, eller etter prosent. Men halvparten hver er forsåvidt greit, da du har økte utgifter til bolig, trenger større hus/leilighet et soverom ekstra, og bruker mer strøm da barn ikke kan ha det kaldt hjemme.

Han skal jo ikke komme dårligere ut fordi du har barn fra før. Dessuten så stjeler det jo litt av farsarven til deres fremtidige barn, om han øker forbruket sitt nå for å forsørge ditt barn. Om han har mindre utgifter sylter han gjerne ned mer til bruk på bolig etc.

Jeg ville tenkt langsiktig på det, at det du ikke krever å ta ut nå kommer familien tilgode i fremtiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...