Trollemor75 Skrevet 13. november 2010 #1 Skrevet 13. november 2010 Trollet på snart 22 mndr er blitt veldig glad i å kaste ting fra seg. Vi er ikke fullt så begeistret, det bråker, det ødelegger innboet, og det er farlig (jeg fikk en mobil i ryggen i morges, au!). Jeg klarer ikke å finne den beste tilnærmingen: han slutter ikke om vi ignorerer han (det er tydeligvis ikke for å få oppmerksomhet), om vi tar ting fra han blir han bare kjempesint og går løs på alt han ser, kaster fra seg stoler, DVD-spiller, bøker... Det er garantert noen ute som har opplevd det sammen, hvordan taklet dere det?
Ksenia & Anjem Skrevet 13. november 2010 #2 Skrevet 13. november 2010 E man en baby når man er 22 mnd?
Gjest Skrevet 13. november 2010 #3 Skrevet 13. november 2010 Haha! Det var det eneste jeg også klarte å få ut av innlegget, men jeg tenkte jeg skulle droppe å nevne det. Siden dere er inne i en litt lei periode, rydd vekk ting dere er redd for. Når han finner noe han vil hive rundt så vær rolig, stopp armen og si: "stopp, her hos oss hiver vi ikke, kan du hjelpe mamma og rydde den på plass?" Ja? problemet løst (for den gangen) Nei? Ta tingen vekk og overse overse overse.
Lille C Skrevet 13. november 2010 #4 Skrevet 13. november 2010 Mini er også like gammel og vi sliter med det samme problemet når hun er sint/ vil ha oppmerksomhet. Vi overser det. Plukker tingene opp og overser henne, Rett og slett. Også forklarer jeg at man IKKE KASTER ting i gulvet! Hun får ikke tingene igjen ..
HH72 Skrevet 13. november 2010 #5 Skrevet 13. november 2010 Min gutt på 22 mndr har vært sånn en god stund, tror perioden er over nå. Det jeg gjorde var å si fra hver gang han kastet, relativt bestemt. Ga han lov til å kaste kongler(kongledilla i sommer) og ball(vi har sånne myke baller inne). Gjentok dette hver gang han kastet, etterhvert sa han det selv, ball og kongle, he he. Unngikk å kaste steiner ut i vannet og lignende i denne perioden. Nå er det noen uker siden forrige kast, så er veldig fornøyd, det var kjipt å være nervøs for alt han kunne finne på å kaste, spesielt steiner etc på sine jevnaldrende. Mulig dette ville gått over uansett, men tror metoden bidro litt iallfall. De sier jo man skal gi barnet alternativer til det de ikke får lov til. Lykke til!
Trollemor75 Skrevet 14. november 2010 Forfatter #6 Skrevet 14. november 2010 Takk hanny 72, vi prøver også å si at man bare kan kaste ball, med blandet resultat. Jeg vet at han i grunn ikke er baby lenger, men for å si det rett ut, for min del eier han ikke vett nok til å bli kalt en gutt. Ligger i en rimelig vill mellomtilstand. Som sagt, å overse atferden funker ikke, han gjør det ikke for å få oppmerksomhet men fordi han synes det er gøy å se ting sprette på gulvet. Parketten er full at bulker etter kasting av puttekasse og bankebrett, nå er alle treleker konfiskert. Vi har aldri hatt verdifulle skjøre ting liggende (hadde katt, har lært), men han er såpass sterk at stoler, pc og tv er i risikosonen. Det som er vanskeligste er i grunn at hvis vi sier nei, så blir han super sint og kaster enda mer bestemt. Altså hverken avledning, ignorere adferden eller stoppe den hjelper. Må nok smøre meg med tålmodighet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå