Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #1 Skrevet 13. november 2010 Er førstegangs gravid og har noen spørsmål. Skjønner ikke hvorfor man skal kjøpe en sånn babykurv. Regner med at det er for at de skal sove i dem, men de vokser vel ut av dem ganske fort. Så dere som har kjøpt eller kjøper babykurv hvorfor kjøper dere dem? Hvorfor ikke bare bruke sprinkelseng? Så er det vippestol da. Brukes de fra nyfødt alder? Og hva er grunnen til at dere kjøper de?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #2 Skrevet 13. november 2010 babykurv er suverent de første mnd fordi den er liten og trang, noe babyer liker. I tillegg så kan du bære den med deg der du er i huset. Vippestol er genialt. Særlig når babyen blir litt eldre, de liker å komme seg litt opp. Du orker ikke sitte med babyen på fanget hele tiden, vippestolen er også fin som stol før babyen er stor nok til å sitte i vanlig barnestol.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #3 Skrevet 13. november 2010 Vi har arvet kurv, men det er jeg veldig glad for. Sprinkelsenga er jo til soverommet, og kurven til stua. Andre drasser med seg vognbag i stua, men vi har kurv. For en kort periode ja, men det er jo koselig og babyen har det jo godt.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #4 Skrevet 13. november 2010 Vi har brukt vugge istede for kurv, og mener det er kjempelurt. Det er for at senga står jo på soverommet, babyen sover stort sett hele dagen, og det er lurt å ha babyen i stua der man selv oppholder seg for å vende den til å sove med lys og lys rundt seg og for å skille mellom dag og natt. Vippestol er kjempekjekt når babyen blir litt større enn nyfødt, kjekt for dem å sitte der å følge med. F eks hadde jeg babyen i vippestol på badet mens jeg dusjet
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #5 Skrevet 13. november 2010 Kjøpte kurv til førstemann men brukte den ikke til andremann. Vi hadde en vippestol som kunne legges helt ned, veldig praktisk. Kjøpte den på finn.no
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #6 Skrevet 13. november 2010 Har tidligere hørt det at de liker det trangt, men har også lest mange tips om å legge ting rundt i senga for å få det trangt. Skjønner det kanskje bedre for de med stort hus at det er enkelt å ha en kurv i stua. Bor selv i en 50 kvm leilighet så jeg har ikke behov for babycall og sitter i sofaen rett utenfor soveromsdøra så jeg kan høre alt. Så kommer heller ikke til å la babyen sove i vognbag som jeg drasser rundt. Har nemlig lest det at det ikke er bra for barn som ikke kan sitte oppe av seg selv å sitte i vippestol for lenge heller. Så da tenker jeg at når de kan sitte oppe selv er de kanskje litt for store til å sitte i en sånn..? Har jo null erfaring med barn så er mye jeg ikke skjønner:P HI PS: hva står HI for? vet bare at det er den som startet tråden som skriver det..
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #7 Skrevet 13. november 2010 vi hadde vognbagen til nr en,og det holder i massevis.babyen skal jo bare sove i den i en periode.noen ganger sov mini på sofaen også med et teppe rulla rundt hode for å gjøre det trangt og lunt. vippestol er veldig kjekt når de begynner å spise fast føde(om de begytnne før de er 6 mnd,er de 6 mnd kan de sitte i tripptrapp stol)så slipper du å ha babyen i fanget når du mater.også kjekt for barnet å sitte i vippestolen pg se på eks du lager mat og barnet ikke skal sove men ikke vil ligge på gulvet.anbefaler babybjørn sine,der sitter barnet veldig godt. så for min del trengte jeg ikke kurv da jeg hadde bare et barn(hadde vogge til nr to slik at ikke storebror hoppa på vognbagen ved en ulykke) men vippestol er greit fra ca 2-3 mnd alderen
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #8 Skrevet 13. november 2010 Her i huset var babykurv et skikkelig bomkjøp, babyen vår har vært en liten mammadalt som ikke ville sove annet enn på mitt fang eller inntil meg de første månedene. Nå er han 5 mnd og kan sove litt mer for seg selv, men kurven er i ferd med å bli for liten. Så det var 2500 kr rett ut av vinduet... Tror jeg ville vært ganske sikker på at babyen kan sove for seg selv før jeg hadde investert i kurv. Vippestolen derimot ville jeg ikke vært foruten, har Babybjørn sin og har brukt den fra han var en uke gammel. Så lenge den er stilt på nederste hakk kan den brukes fra nyfødt. Helt genial for litt avlastning.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #9 Skrevet 13. november 2010 Men hvorfor skal man vende dem til å sove med lys? hehe.. og om det er noe man skal kan man jo bare ha lyset på soverommet på.. Det med vippestol på badet var jo faktisk lurt hvis man er alene ihvertfall så man ikke legger dem igjen alene et sted..for meg blir det jo isåfall bare badet jeg trenger å ha dem med for å passe på ettersom jeg også har totalt åpen kjøkken/stue løsning.. HI
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #10 Skrevet 13. november 2010 Lurt å vende barnet til lys og lyd altså. Veldig slitsomt å hysje på alle som kommer på besøk fordi den lille er var på lyder. Dersom de får sove i rommet der det er lys og lyder fra de er nyfødte så vil du ikke få problem med å legge dem senere
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #11 Skrevet 13. november 2010 Jeg bodde på omtrent samme areal som deg, HI, da jeg fikk eldste Hadde kurv(lånt) til de første månedene. Trengte den vel streng tatt ikke, men hadde den nå likevel Stolen er et must, faktisk Dusj, matlaging, støvsuging, vask av hus, dobesøk, tja.. hva kan en komme på her mer? Sikkert mye. Pause fra fanget, er stikkordet. Og også om en begynner med fastere føde rundt 5-6 mnd's alder, så er det greit med vippestolen mens en mater Stol trenger du, om du ikke vil ha en gråtende/sutrende baby til enhver tid Det med lys og lyd er faktisk viktig, om du ikke vil ha et barn som våkner av den minste lyd, eller en lysstripe...... Støvsuging skal faktisk være mulig å sove gjennom for en baby
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #12 Skrevet 13. november 2010 Jeg brukte ikke babykurv, men brukte bagen på vognen. Nyfødte liker at ting er litt trangt og lunt i begynnelsen.. Og derfor kan det hende at en stor sprinkelseng blir for åpent.. (Vi hadde lagd en liten "hule" til babyen med tepper osv, men han ville fortsatt bare sove i bagen de første 3ukene) Så er vel egentlig helt etter smak og behag om man trenger det.. Men fine er de.. Vippestol var gull verdt her.. Var veldi greit å sette han i den når jeg måtte på do, dusje og lage mat. Han satt selvsagt ikke lenge i den om gangen, og ikke uten tilsyn. Er og greit med vippestol når man skal mate babyen før babyen kan sitte selv..
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #13 Skrevet 13. november 2010 Når det er barn nr1, så fungerer et teppe i sofaen, i et hjørne på gulvet el like bra som en kurv. Det viktigste er at barnet har et sted å sove uten å måtte ligge i senga si. I begynnelsen sover de veldig mye og mange babyer sover kanskje en halvtime, for så å våkne for å få litt mat før de sovner igjen halvveis i måltiden og sover en halvtime til før de vil ha mer mat og kanskje orke å være litt våken før de skal sove litt igjen og da er det veldig greit å ha et sted de kan sove uten at man må gå inn på et annet rom og legge dem. Ved å ha babyen i stua så vil han/hun også venne seg til lys og lyd og det er veldig greit sånn at du slipper å måtte sitte inne hver gang babyen skal sove, men alt lys og lyd av, det blir kjedelig i lengden.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #14 Skrevet 13. november 2010 hmm..tror nok ikke det blir noen kurv her nei..skjønner det med lys og lyd, men tror det er bedre å enten la h*n ligge i senga på soverommet med lys på og døra åpen ettersom det er så lite her, eller ligge på sofaen med teppe eller rett og slett i vogna. Utenfor leilighetsdøra her er det en såkalt brannsluse..er jo nesten som en gang utenfor leilgheten, men er ikke lov å oppbevare ting der så er nødt til å kjøre vogna inn så da kan jeg vel bruke vogn også uten å måtte ta ut bagen. Men regner da med jeg ikke trenger stol før den er noen mnder gammel hvertfall..er jo ikke anbefalt av leger heller å bruke den før babyen kan sitte oppe av seg selv.
Lille-Pernille Skrevet 13. november 2010 #15 Skrevet 13. november 2010 Jeg var veldig glad for vippestolen og lillegutt stortrivdes i den. MEN han ble "passiv" og foretrakk å liggesitte i den istedenfor å sette seg opp selv. Viktig å ikke la de bruke den altfor lenge!
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #16 Skrevet 13. november 2010 HI står for hovedinnlegger... ;o) Babykurv er ikke nødvendig, men vippestol er "et must"... Om du har en du kan legge ganske flatt, (eks Babybjørn sin) så kan du bruke den fra nyfødt... Du må ikke bruke den for mye, men fem minutter her og der er heeeelt nødvendig! )
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #17 Skrevet 13. november 2010 Det går helt fint uten kurv. Det er da ikke noe problem å bruke vognbaggen. Vi brukte faktisk den om natta også de første mnd. Hvorfor bruke penger på enda et sted å sove når man uansett må kjøpe vognbag? Når det gjelder vippestol så brukte vi bare bilstolen de gangene vi hadde behov for det. Bilstolen tok vi jo inn uansett, og når den står på gulvet så kan den vippe akkurat som en vippestol. Hvorfor bruke penger på enda et sted å sitte når man uansett må kjøpe bilstol?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #18 Skrevet 13. november 2010 vi brukte vippestol masse til begge barna og begge elsket å sitte i den til de var ganske så små.....tror du endrer mening så fort du får babyen. Av og til kan det være godt å legge fra seg babyen, men det er ikke sikkert babyen din godtar å ligge...derfor er det godt med vippestol som er så godt som liggestilling på de fleste, men nok til at babyen får fulgt med
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #19 Skrevet 13. november 2010 kurv er ikke noe du egentlig må ha. Vi har også en liten leilighet og baby 2 og 3 har sovet på rommet vårt på dagtid, siden små storesøsken kunne ikke passes nok på hele tiden. min erfaring er at nr 2 og 3 har hatt mye bedre sovehjerte enn nr 1 som sov på stua. nr 1 sov maks 3 kvarter, mens de to andre har sovet 3-4 timer i strekk. Noen velger å la babyen sove ute i vogna på dagtid. Evt sette vogna i gangen når man bor i blokk. Men det jeg syns var genialt, var å bruke lettbag oppi senga. Brukte den samme i vogna også, så da slapp jeg å vekke baby når vi skulle inn eller ut på tur. Vippestolen ville jeg ikke vært foruten. Den kan legges helt flatt (ihvertfall vår, og henge leker på en stang som går over. Men kjenner til at noen har brukt bilstolen som vippestol. Vippestol er velgdig greit blant annet når du skal gi babyen grøt og den ikke kan sitte i høystol enda. Men ikke bra å bruke for mye nei. Helst bare til måltid og evt korte stunder innimellom. Best for de å ligge på gulvet når de er våkne. Eller bli båret.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #20 Skrevet 13. november 2010 vippestol er helt knall å ha. believe me! kurv derimot, ingen must at all, opptar bare støv og plass.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #21 Skrevet 13. november 2010 Hadde ingen av delene til eldstemann, og savnet dem heller aldri. TIl andremann fikk vi en vippestol. Brukte den ikke overhodet i starten, men da hun begynte å bli noen mnd'er og ble mer utålmodig og med mer oppmerksomhetsbehov, var det veldig ok å kunne sette henne fra seg i den istedetfor å gå og bære på henne når hun ble sutrete. Hun elsket å sitte der og se på hva jeg gjorde, i stedetfor alltid å ligge på gulvet og glo i taket/gulvet. Og etter at hun begynte å spise fast føde (fra 6mnd alder), var den fantastisk å sette henne i når vi matet. Kunne jo ikke sitte selv, så var umulig å sette henne i høy barnestol. Og å ha på fanget når man mater er jo bare tungvint.. Hadde FINT klart meg uten vippestol også denne gangen, og hadde aldri giddet invistere mye penger i det selv. Babykurv har jeg aldri brukt og kan jeg ikke se behov for overhodet. Man kan jo legge babyen "overalt"...; i vogna eller innendørs i softbagen/vognbagen, i sofaen, i sin egen seng, i voksensenga osv osv...
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #22 Skrevet 13. november 2010 Vippestolen brukte vi når poden begynte med mat, før hun klarte å sitte selv. Dyrt var det heller ikke, de har ofte vippestoler på Fretex, også selges de billig på www.finn.no Vi brukte kurv for å kunne ha babyen i stuen på dagtid, er koseligere det, enn å hele tiden ha henne på soverommet. Kurven var også billig, en gammel flettekurv som vi fikk sydd et trekk til.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #23 Skrevet 13. november 2010 Blir nok ikke babykurv nei.. Og må nesten le når jeg ser hvor ivrige alle er etter vippestol =P hehe det var ikke forventet, men angående at alle må kjøpe bilstol uansett så gjelder hvertfall ikke det meg. Har jo ikke bil så tror ikke jeg trenger det. Men har faktisk lurt på om bilstol er noe man kjøper selvom man ikke har bil? Tenker da i tilfelle man skal ta taxi eller lignende? Noen som har noen meninger på det også? =)
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #24 Skrevet 13. november 2010 hehe takk for svar! Har irritert meg grenseløst å sitte å fundere på hva HI står for =P HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå