Gå til innhold

Ang julebord og vin"nipping"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på julebord i helga og ønsket ikke at noen skulle vite om sv.skapet ennå så tenkte at jeg var lur da jeg takket ja til vin og bare holdt i glasset. Men så ble det 2 skålinger og da måtte jeg jo heve glasset til munnen, og selv med munnen lukket så greide jeg ikke å unngå helt å få vin i munnen, kanskje en liten ts tilsammen...?

Har elendig samvittighet, for vet jo godt at alkohol og sv.skap ikke hører sammen og har ikke rørt alkohol på lange tider ellers.. Kan dette være nok til å gjøre noen stor skade? Er 8 uker..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ganske sikkert ikke gjort noen skade med så lite.

Må huske at alkoholen ikke går direkte til fosteret, den skal gjennom blodbanen din først, og det er ikke mye alkohol igjen i så lite vin når blodet passerer fosteret.

Så dette tror jeg du kan ta med stor ro.

Skrevet

Men hvis du hadde fått en evt promille, vil ungen ha den samme :P

Men så lite som en teskje tror jeg skulle gå bra..

Leste i dag at mødre vet så lite om hvor skadelig alkohol er nå til dags, at de var redde for å spise brie, men et par glass vin var ok, høl i hue mente legene..

Mente ikke at det hadde noe med deg å gjøre asså, jeg bare kom på det når jeg leste dette innlegget og skulle bare fortelle det for å si det sånn :P

Skrevet

Nei, det er absolutt ingenting å bekymre seg for!! Disse kampanjene som går nå er rettet mot de som drikker vin, ikke fukter leppen! :-) Det er mange som drikker flere glass med vin i den tro at det ikke kan skade, men en slurk eller to eller til og med et halvt glass kan jeg ikke tenke meg skader!

Jeg selv er helt avholdende nå, og har vært det siden vi begynte å prøve. Men hadde jeg vært i din situasjon, ville jeg nok tatt en liten slurk eller to! Har i tidligere svangerskap smakt litt på vinen til mannen min hvis vi f.eks. har vært i bryllup og fått servert en spesiell vin.

Gjest Mentha♥med kul på magen♥
Skrevet

Tror nok det går veldig bra :) Det er veldig godt at du er obs på å ikke drikke, men en liten slurk gjør nok ingen skade!

Til sammenligning var jeg på fest da jeg var fire uker på vei (før jeg visste at jeg var gravid), og drakk, røykte (!) og koste meg skikkelig for å si det sånn. Lille spiren tålte det heldigvis helt fint :) Men da jeg fant ut at jeg faktisk var gravid uken etter, det var jo langt ifra planlagt, fikk jeg verdens svarteste samvittighet. Har selvsagt ikke rørt verken alkohol eller røyk siden, men det var et lite sjokk.

Snakket med legen om dette, og fikk forklart at det stort sett går veldig bra om man glemmer seg en gang, men at det selvsagt er anbefalt å holde seg unna. Så slapp av og senk skuldrene :)

Gjest Mentha♥med kul på magen♥
Skrevet

Det med "å glemme seg en gang" var hentydet på meg altså, det var ikke ment som noe angrep på deg! :) Synes du er kjempeflink som er så oppvakt og obs på alkoholen, og den lille slurken du har fått i deg ville jeg ikke ofret en tanke en gang :)

Skrevet

Du har ganske sikkert ikke gjort noen skade med så lite.

Må huske at alkoholen ikke går direkte til fosteret, den skal gjennom blodbanen din først, og det er ikke mye alkohol igjen i så lite vin når blodet passerer fosteret.

Så dette tror jeg du kan ta med stor ro.

Skrevet

Tusen takk for gode tilbakemeldinger - var forberedt på massiv kritikk :) Om jeg tenker rasjonelt så vet jeg jo at det var pittelite, men likevel dårlig samvittighet.. Nå drikker jeg minimalt til vanlig så det å glemme seg bort i fremtiden tenker jeg ikke på, var kun fordi jeg ikke ville si noe denne gangen og av tidligere erfaring så blir graviditet et tema med en gang noen ikke rører glasset.

Men da skal jeg prøve å slappe av å godt det går, er vel ikke noe bra med en bekymret mor heller...

Gjest Lenchen J98, J08
Skrevet

Jeg giftet meg i forrige helg, og tok da en god munnfull champagne. Jeg drikker ellers aldri under svangerskapet, men siden det var bryllup så tillot jeg meg en slurk da vi skålte. Jeg er ikke bekymret av den grunn, selv om jeg respekterer nulltoleranse for alkohol når man er gravid.

Da jeg ventet min første datter for 13 år siden, så var 1 glass vin lov for gravide, så lenge man bare holdt seg til det ene glasset. Jeg tror ikke man kan skade fosteret med en liten mini-dråpe alkohol.

Skrevet

Ang dette å ikke ville si noe om gravididet, så må jeg bare fortelle om en fest jeg var på veldig tidlig i sv.skapet. Bursdagsfeiring for ei venninne, så jeg måtte liksom dra, og ikke har jeg lappen så kunne ikke si jeg var sjåfør heller. Kjøpte et par flasker mozell som jeg gjemte i en pose mellom jakker og sko i gangen. Hver gang jeg skulle fylle vinglasset (så jo helt ut som hvitvin!) sa jeg at jeg måtte på do, og jeg satt hele kvelden og klagde "herregud som jeg må tisse av denne vinen!!" Var veldig tørst og det var jo godt med brus så tømte glasset rimelig fort, alle ba meg roe ned, og mente jeg kom til å bli full som juling om jeg fortsatte i samme tempo utover kvelden. Hva gjør man ikke for å holde på en liten hemmelighet!

Er skikkelig ille å bli satt i en sånn situasjon som du forteller om, man må jo liksom bare, om noen fatter mistanke har de jo liksom ikke diskresjon heller. "HERREGUD ER DU GRAVID KANSKJE!?!?!?" Og hva skal man liksom svare?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...