Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #1 Skrevet 13. november 2010 Vi har tenkt å flytte utenlands. Mannen min har 1 jente på 7 år fra tidligere. Kan mor nekte far å flytte? Kan mor nekte barn å ha fortsatt samvær? Har barn krav på fortsatt lik antall døgn samvær i året som før, da i lengre perioder i stedet for annenhver helg? Noen som finner paragrafer som omhandler dette?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #2 Skrevet 13. november 2010 Jeg har 2 barn med en mann som bor i et annet land, jeg nekter ikke samvær men jeg nekter han å ta de med til sitt land ja. Han får komme hit å ha samvær. Pleier å gjøre det slik at de første dagene bor han hos min søster som bor i nærheten og er her for å være med barna på dagen. Så reiser jeg bort og han er i huset mitt med de til han skal hjem igjen. han komemr jo gjerne for 1,5 uke om gangen når han først kommer. De har værrt hos faren sin en gang da reiste jeg med de og bodde hos han med barna. Nå er barna her ganske små enda og mulig han får ha de med seg når de er eldre det får vi se på. Man har rett å nekte den andre foreldren å ta barnet ut av landet om man har foreldreansvar. Samme om man har hovedomsorgen eller samvær. Har ei venninne som ikke fikk ta med barna til usa for å besøke kjæresten hennes som bor der. far nektet for han var redd hun skulle velge å bli der borte med barna
Gjest Skrevet 13. november 2010 #3 Skrevet 13. november 2010 Har han delt foreldrerett for dette barnet? Dersom ikke må han ha samtykke fra barnets mor for å ta barnet med utenlands
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #4 Skrevet 13. november 2010 nei, mor kan ikke nekte far å flytte men hun kan nekte han i å flytte med barna, det er jo fordi da blir d mindre samvær for den andre personen, men hvis det er mor som har ungene til vanlig så kan far flytte akkurat hor han vil men har ikke krav på samvær utenlands...
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #5 Skrevet 13. november 2010 HI De har delt foreldrerett. Jeg vet at den som flytter med barnet må ha samtykke for å flytte utenlands, men lurer på om dette gjelder for samvær også? Om hun vil være vanskelig og nekte- så kan han nekte henne å ta ungen med på utenlandsferie også da? Mener å ha hørt om noen som tok dette til retten og vant-da det ikke var grunn for å nekte far samvær utenlands. ( Far er norsk-ingen kidnappingsproblematikk) Hvor vet dere det dere sier i fra? Link til lov? Har søkt på barneloven men finner kun det som omhandler å flytte med barnet utenlands.
Gjest Skrevet 13. november 2010 #6 Skrevet 13. november 2010 http://www.lovdata.no/all/hl-19810408-007.html#42
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #7 Skrevet 13. november 2010 Står ingenting om at mor kan nekte samvær i utlandet?
Gjest Skrevet 13. november 2010 #8 Skrevet 13. november 2010 "Omfanget av samværet mv. Den av foreldra som barnet ikkje bur saman med, har rett til samvær med barnet om ikkje anna er avtala eller fastsett. Omfanget av samværsretten bør avtalast nærare. Dersom samvær ikkje er til beste for barnet, må retten avgjere at det ikkje skal vere samvær. Foreldra avtalar sjølve omfanget av samværsretten på bakgrunn av kva dei meiner er best for barnet. § 31 andre stykket gjeld for foreldra. I avtale eller avgjerd om samvær skal det mellom anna leggjast vekt på omsynet til best mogleg samla foreldrekontakt, kor gammalt barnet er, i kva grad barnet er knytt til nærmiljøet, reiseavstanden mellom foreldra og omsynet til barnet elles. Vert det avtala eller fastsett « vanleg samværsrett », gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka med overnatting, annakvar helg, til saman tre veker i sommarferien, og annankvar haust-, jule-, vinter- og påskeferie. " Utgangspunktet er at barnet har rett til samvær og så må foreldrene bli enige om hvordan dette skal gjennomføres. Blir de ikke enige må dette bestemmes av en domstol. Et moment her blir jo reisekostnadene og hvordan de skal deles.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #9 Skrevet 13. november 2010 Vi er selvfølgelig forberedt på at vi dekker reisekostnadene ved samvær. Far vil også reise hjem og ha samvær innimellom for at det ikke skal gå for lang tid imellom hver gang. Barnet går på skole, og det vil ikke være hensiktmessig å fly over til oss for kun en helg-da er det bedre at far tar turen:) Men som jeg leser dette, så kan ikke mor nekte? Eller hun kan- men om far tar det til retten så vinner han?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #10 Skrevet 13. november 2010 Mor kan selvfølgelig ikke nekte samvær men hun kan nekte at samvær skjer i et annet land. Om hun nekter må han i såfall gå til domstolen for å få en dom på at han skal få lov å ta barnet ut av landet. Om man får det godkjent kommer jo litt ann på hvilket land dere skal flytte til. Om landet ikke har utleveringsavtale med norge slik at man ikke kan få barnet sendt tilbake hit om far nekter å gjøre det er sjangsen for at domstolen sier ja nok ikke stor. Hvor langt det er å reise til landet spiller nok stor rolle også. Men hva med å snakke med mor før du maler fanden på veggen og begynner å tenke at hun skal nekte. kan jo hende at mor syntes det er helt greit at datteren reiser til dere selv om dere har flyttet ut av landet.
Gjest Skrevet 13. november 2010 #11 Skrevet 13. november 2010 De har felles foreldreansvar og skal ta slike beslutninger i fellesskap. Dersom far og barn har hatt samvær hele tiden vil det ikke være til barnets beste at samværet opphører. Barnets beste er det sentrale i barneloven. Personlig ville jeg aldri som forelder flyttet langt fra barnet mitt. Det vil uansett gjøre gjennomføring av samvær vanskeligere, og jeg skjønner godt dersom den andre av foreldrene syns dette er problematisk. Hvorfor må dere flytte da?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #12 Skrevet 13. november 2010 Mor ymter frempå at hun vil nekte. Det er ikke langt å reise, og er sikker på at de har utleveringsavtale. Det er ingenting som tilsier kidnapping o.l og mor er heller ikke redd for dette. De har godt samarbeid, helt fremt til hun har sjangs til å markere seg litt. Hun har tidligere tatt med barnet og flyttet langt innenfor norges grenser uten at far kunne nekte. Samtidig vil hun helst ha barnet mest mulig selv, så forstår ikke hennes problem, annet enn å like å gi beskjed om at hun har all makt ( skjer gang på gang) siden barnet bor fast hos henne:(
Anonym bruker Skrevet 13. november 2010 #13 Skrevet 13. november 2010 Vi flytter av helsemessige årsaker for et av våre fellesbarn..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå