Gå til innhold

Hvordan skal Chander uttales?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sagt "Sjander".... Spesiellt navn!

Skrevet

ville vel sagt noe alla "tsjander"

(men så er jeg rar da)

Skrevet

Ja, syns liksom det ser ut som en skrive og-talefeil. Men hver sin smak. Er bare litt uskikker på hvordan jeg skal uttale navnet.

Skrevet

Jeg ville uttale det Kander slik Ch-kombinasjonen uttales i Christian/Christoffer/ Christina osv.

 

Ellers ser det for meg ut som der mangler et L: Chandler

Skrevet

Jeg hadde ikke uttalt det som en k siden det er en vokal etter ch.

Skrevet

Ch etterfulgt av a bli kja på norsk. Altså Kjander. Ikke Sander. Selv om de som fant opp idiotnavnet sikkert tror det, i likhet med foreldrene til Zhander og Xander...

Skrevet

2 små orkaner: det blir mer som Charlotte. CH + vokal uttales annerledes enn CH + konsonant.

 

"Tsjander" hadde jeg sagt

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Sier man Kjarlotte når man heter Charlotte? Jeg sier hvertfall Sjarlotte...

 

Så jeg ville sagt Sjander...

Skrevet

Ch foran a blir ikke kj, men sj:) Så da blir det vel "sjander".

Skrevet

Jeg mener det er et unntaksord, og at regelen er kj-, altså. Som i che og chai og Kina (som vi gjerne stavet China tidligere).

Skrevet

Jeg ville sagt Sjander her i Norge og Tsjander utenlands..

Skrevet

Jeg hadde nok sagt Sjander, spurte gubben og han sa også at han ville sagt Sjander.

Skrevet

De var da et utrolig talentløst navn!

 

Men uttalen blir tsjander, evt. sjander. Ch+vokal blir noe annet enn Ch+konsonant.

Skrevet

Tror jeg ville brukt samme uttale som i det amerikanske navnet Chandler.

Skrevet

Uttalen av ch er avhengig av hvilket språk ordet/navnet opprinnelig stammer fra, men samtidig så står vel folk fritt til å uttale det slik de insiterer på at de vil ha det.

 

Siden navnet ligner på det engelske navnet Chandler, blir det mest naturlig for meg å si Tsjander. Kunne også sagt Sjander, fransk uttale.

 

I Norge vil jeg påstå at det er vanligere å uttale ch + vokal som tsj eller sj enn som k. Eller tar jeg feil?

 

Hadde aldri tenkt s-lyd, i hvert fall.

Skrevet

Med Sj? Tror jeg. Ser ut som om navnet Chandler er stavet feil bare.

Skrevet

Ville sagt "Sjander", tror jeg. Ikke et fint navn!

 

Skrevet

Slik som man uttaler Chandler, bare uten l'en. Snodig navn da....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...