Gå til innhold

noen som kan noe om katter her? se hit...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

For en uke siden, dukket det opp en katt på døren her, den var skikkelig pjuskete og ustelt. masse floker i pelsen, og skikkelig tynn.. vi syns så synd på den, så vi tok den med inn, tørket den opp, kjøpte kattemat, gredde til pelsen hennes igjen, og ordnet henne ) hun trives nok veldig godt her, for hun koser på oss hele tiden, og finner seg veldig godt til rette. vi har spurt om noen savner henne her i nærområdet, men ingen respons.

 

vi så at det var en jente, og tenkte ikke noe mer over det. men jeg syntes hun var så rund på midten, hun er jo syltynn ellers, og joda, der kjente jeg det rørte seg i magen hennes, og jeg har kjent det mange ganger, og "puppene" hennes er ganske store, så ja, hun er gravid...

 

vi skal selvfølgelig ta oss av kattungene og alt, har ikke samvittighet til noe annet vi, men hva skjer under en kattefødsel? hvordan kan man se hvor langt hun er på vei(om dette er mulig)? og finner hun seg selv en plass og føde? andre tips om katter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du kjenner det slik, så er det ikke lenge igjen. Lag til et "rede" til henne, med fleeceteppe og laken. Steng henne litt inne når dere ikke har oppsyn med henne, som om natten. Badet ,med mat, vann, god liggeplass og kattedo kan være en grei plass de nærmeste dagene :)

 

Ja, hun vil finne en plass å føde selv, men det kan være i din seng ;)

 

Så snille dere er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil gjerne kunne se at en fødsel hos katt er igang også.

Ene katten som jeg tok til meg rant det litt gusj ut av baken på den dagen hun fødte. Oppdaget at hun var gravid ca en måned før hun fødte.

Jeg ordnet til på badet for henne med tepper og mat om morgenen da jeg gikk på jobb for jeg skjønte jo at idag var dagen, men hun hadde enda ikke født når jeg kom hjem på ettermiddagen.

Mistenker at hun holdt igjen og ventet på meg, for jeg hadde ikke vært hjemme lenge før hun satte igang. Ved føttene mine på nedsiden av sofaen. Ville ikke være alene hun.

Hun hadde en forferdelig vanskelig fødsel stakkar pusen. Slengte seg rundt omkring og var helt gal, fostervann og blodspruten sto. Skrek som en stukket gris mens hun stirret på meg med store øyne. Jeg kunne jo ikke gjøre annet enn å sitte der å snakke rolig til henne.

Ene kattungen fikk nappet av hele navlestrengen pga. hennes akrobatiske bevegelser, og endte opp med å dø.

 

Kattefødsler er normalt ikke slik da. Hun var en liten katt, så det var nok vanskelig og vondt å få kattungene ut.

 

Katter finner seg vanligvis en plass å føde selv ja. Har hatt en katt føde inni kleskapet mitt, og en annen under senga. Disse har gått stille for seg, og de vasker ordentlig opp etter seg. Kunne ikke se på klærne mine at det var født kattunger på dem.

 

Mat gjerne kattemor i esken hvor hun ligger med kattungene sine, ellers kan det være vanskelig for henne å få i seg nok mat.

Mine har iallefall sprunget rett tilbake til babyene sine, så snart de gir fra seg et lite pip, og får dermed i seg verken mat eller vann.

 

Har du store nyskjerrige barn, så er det greit å holde dem borte fra kattungene den første tiden, så ikke kattemor blir stresset.

 

Og husk at kattunger skal være minst 12 uker før de skilles fra mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...