Gå til innhold

Noen kattemennesker her?? se hit, vi kan ingenting om katter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

for en uke siden, dukket det opp en katt på døren her, den var skikkelig pjuskete og ustelt. masse floker i pelsen, og skikkelig tynn.. vi syns så synd på den, så vi tok den med inn, tørket den opp, kjøpte kattemat, gredde til pelsen hennes igjen, og ordnet henne ) hun trives nok veldig godt her, for hun koser på oss hele tiden, og finner seg veldig godt til rette. vi har spurt om noen savner henne her i nærområdet, men ingen respons.

vi så at det var en jente, og tenkte ikke noe mer over det. men jeg syntes hun var så rund på midten, hun er jo syltynn ellers, og joda, der kjente jeg det rørte seg i magen hennes, og jeg har kjent det mange ganger, og "puppene" hennes er ganske store, så ja, hun er gravid...

vi skal selvfølgelig ta oss av kattungene og alt, har ikke samvittighet til noe annet vi, men hva skjer under en kattefødsel? hvordan kan man se hvor langt hun er på vei(om dette er mulig)? og finner hun seg selv en plass og føde? andre tips om katter?

takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun ordner seg nok selv, men ha henne inne om natten og lag til en kasse der hun kan gå på do, og gjerne en kasse hun kan ligge i når hun føder (selv om hun mest sannsynlig finner et litt mer bortgjemt sted selv:)

Skrevet

hun er inne om natten, og vi har laget en sånn kasse, men hun virker ikke så intressert i den??

så jeg vet ikke helt hva vi har gjort feil der jeg men.. hun er inne mesteparten på dagen og, sover mye :)

HI

Skrevet

Katter er veldig egenrådige, så de vil helst bestemme selv. Det er nok ingenting dere har gjort feil:)

Nå har hun i alle fall valget. Det med fødselen fikser hun selv. Hun finner seg sikkert en lun krok i huset som er litt bortgjemt når tiden er inne. Det har mine katter gjort. (untatt hun som fødte på kjøkkenbenken mens vi satt og spiste kokt fisk til middag;)

Skrevet

To selv for 6 år siden til meg en hokatt som senere viste seg å være drektig. Hun var utmagret, kosete og klengete, Katten valgte meg som ny eier, hun hoppet inn i bilen min etter noen dager der hun forsiktig nærmet seg meg mer og mer. men pelsen var utrolig vanskjøtet og ALL pelsen var tovete. Det tok oss utrolig mange timer fordelt over to uker å få vekk panseret av tovet pels (2 cm tykt fra ørene og hele veien bakover ryggen mot halen og på sidene. Under magen var det digre pelsklumper, og hun hadde vondt for å gå pga flokene). Det var en jævlig oppgave. Prøvde å finne eieren med å henge opp plakater på samtlige butikker i 5 mils omkrets samt notis i avisa. Fikk henne scannet for chip, men det hadde hun ikke.

Hun fikk egen pappeske med ullteppe oppi, inne på badet. Trygt, varm og lunt i den esken ja:)

Når fødselen nærmet seg ble hun mer og mer klengete, var aldri langt unna meg. Under fødselen "ga hun opp" hvis jeg gikk ut av rommet der hun lå, så det endte opp med at jeg var tilstede under de 4 ungenes ankomst. Det var nok bra, for nr 3 klarte hun ikke å få ut alene (lå feil vei og var SVÆR). Den døde dessverre selv om jeg hjalp den ut:( Det var veldig tydelig at hun ville ha meg der under fødslene. Men har også erfart at hokatter vil være i fred under fødsel. Det beste er vel "å lese" katten. Denne hokatten er som en hund for meg, hun snakker og snakker, fotfølger meg overalt, og kommer med sine lange "prrrr" hvis min minste datter (3 uker) holder på å våkne inne på naborommet.

Katter er selvstendige, og ingen katter er like. Jeg har fortsatt omtalte kattemor, og hennes 3 overlevende unger, de vil kun spise Royal Canin Exigent 30/35 eller R C Outdoor, nekter plent å spise boksmat (helt greit for meg- mindre tannstenproblematikk). Personlighetsmessig er de veldig ulike, de tre jentene er veldig kosete og klengete, hankatten er mer enstøing- men veldig veldig tilstedeværende og årvåken. Ei er veldig sky ovenfor ukjente/fremmede, moren er med på kjøreturer mens sønnen nesten må dopes ned FØR tur til dyrlege etc etc.

Anbefaler deg å få pusemor sterilisert, det samme med ungene når de er gamle nok. Det koster noen kroner, men alle tjener på det til slutt.

Stor applaus til deg som tar til deg en vordende pusemor med behov for et godt hjem til seg og sine små:) Som dyreelsker må jeg bare si : TUSEN TAKK for det du gjør:)

Skrevet

Å kjære HI

Jeg blir så glad av å lese om slike mennesker som dere, som er glad i dyr, slik er vi også, hadde bare alle vært slik.

Den lille katten dere har funnet har nok blitt dumpet og forlatt av tidligere eiere..hvem gjør noe slikt spesielt når den var gravid:(

Har selv funnet en katt, som min mor har nå, den hadde sikkert 20 flått på seg og var ganske pjuskete...stakkars, nå er den verdens beste katt:)

Skrevet

En av mine tidligere hunnkatter fikk 5 unger mellom labbene på schäferhannen våres. Hun klemte ungene ut, han slikket de rene. Hadde aldri trodd det hvis jeg ikke så det selv. Han kunne jo bare ha sniffet ungene inn i et nesebor liksom... men jordfar det var han, og var like stolt som moren etterpå:) :)

Skrevet

Dere er flotte mennesker, HI!

Et lite tips: Når hun har fått ungene og hvis hun har plukket ut et upraktisk sted for deres del (eller når dere må rengjøre stedet etter fødselen), så kan dere flytte henne og ungene til et passelig sted. Bare sørg for at det er lunt, mykt (men ikke altfor mye tepper og styr) og ikke minst varmt. En kald krok vil nok ikke mor finne seg i ;)

Lykke til! :D

Skrevet

Og pass på at gravide og ammende pusemor for nok mat! Finnes spesialfor for dem. Og så bør hun få våtfor i tillegg til det tørre en gang om dagen og kanskje tunfisk i gele og ukrydret fiske- og kjøttrester etter middagen.

Skrevet

takk for mange svar :) har et spørsmål til? fins det noe spesialfor som gjør at hun blir "feitere"? eller er det bra nok det vi har kjøpt på butikken? hun har fått sånne knupper, tørrfor... men det er hun ikke så intressert i, men vi kjøpte inn en masse sånne bokser med våtfor til henne, og det er hun veldig glad i :) hun virker renslig, så hun må ha hatt et hjem en gang?? eller kan katter bli det av seg selv?

HI

Skrevet

Jeg signerer hun over her som skrev at det beste er å "lese" katten når det gjelder fødselen. Katten vår fikk kattunger for ett år siden, og hun hadde ikke klart seg selv. Hun fikk panikk når den første ungen (hun fikk to) var halvveis ute av henne. Og hun hadde funnet en upraktisk fødeplass selv i en vippestol inne på et kott. Så når hun fikk panikk løp hun innover i kottet og samboeren min måtte krype inn og dra ungen ut.

Heldigvis hadde vi lest litt på nettet om kattefødsel ol. så vi visste at de blir født i en slags hinne, som kattemora vanligvis fjerner selv ved å vaske den av. Denne vasken stimulerer også slik at ungen begynner å puste. Vi måtte gjøre dette med en fuktig klut, da kattemammaen hadde stukket av og gjemt seg.

Vi klipte også navlestrengen (hadde heldigvis forberedt oss med å koke en saks), når den sluttet å dunke.

Vi måtte også tvinge kattemammaen til å spise morkaken, da dette visstnok skal få fart på melkeproduksjonen.

Vanligvis gjør kattene dette fint selv, men signaliserer katten at hun vil ha deg der, hadde jeg fulgt det.

Vi fikk også et tips om å gi den nybakte kattemammaen rå kjøttdeig blanda med rått egg, som et super-energi måltid etter fødselen, da hun er sliten og tappet for krefter (slik som vi mennesker)

Ble litt langt dette. Håper alt går bra! Det er kjempeflott at dere tok henne inn! Lykke til! :)))

Skrevet

Hei! kjempefin lesning! Blir alltid veldig glad når jeg ser folk som åpner dørene for våre firbente:)

Når det gjelder mat så bør du dra på dyrebutikk å kjøpe royale canin kattungemat:) Denne er veldig fin til mor i svangerskapet, ammeperioden og for de kommende kattungene når de blir store nok:)

Royale canin kattungemat/ babycat er full av nødvendige ingredienser for katter som skal opp i vekt:)

Husk husk. Ikke slipp kattemamma ut før hun er sterilisert da hun kan bli gravid igjen rett etter en fødsel..

Mvh. Vetrinær:)

Skrevet

hmm... et spørsmål til, for det vi gjør nå,er å slippe henne ut et par ganger om dagen, så hun får gjøre i fra seg, men kan det da være en fordel å ha en sånn kattedo inne? frem til hun har født,og vi har sterilisert henne? har ikke katter behov for å gå ut?

HI

Skrevet

Du må ordne deg innedo ja. Det må uansett kattungene ha etterhvert også:)

Handleliste for deg: Innedo, sand, kloremøbel, Royale Canin baby/kattungemat og katteleker:) Kattunger er veldig veldig lekne!:)

Du bør holde katten inne til du får sterilisert den ja. Hvor lenge etter fødselen du må vente må du nesten høre med din lokale vetrinær om.

Noen mener du bare kan slippe kattmor ut etter fødselen. Men da må du regne med at hun blir gravid igjen ganske fort.. Da må evt. dyrlegen ta ut ungene fra livmoren mens de steriliserer..

Skrevet

Applaus til deg HI! Så flott å høre om noen som tar seg av katter, og ikke bare om dem som dumper dem :(

For mange herrens år siden fikk jeg og min mor en gravid og hjemløs katt på døra. Vi visste ikke hun var gravid før litt senere da, men det tok ikke mange ukene før kattungene kom. Katter er gravide i 9 uker og det er bare de siste ukene det er synlig.

Enda vi lagde til en koselig, liten krok til pusen, så fødte hun kattungene, fem stykk, i senga mi! Jippi, for det var jo ikke lite grisete? :o

Fødselen gikk bra og etterpå flyttet vi mor og barn inn i skapet hvor vi hadde laget rede. Det gikk veldig fint, kattemor godtok det.

Det er viktig at dere gir katten godt for nå som hun er gravid og skal senere amme. Godt for er alltid viktig, men særlig nå! Ta deg en tur på dyrebutikken og hør med dem hva de har.

Og du bør også kjøpe kattunge-MME, for plutselig en dag er kattemor ute på en lengre tur og avkommet blir sulten i mellomtiden. Da er det greit å ha litt melk på lur!

Etter fødsel bør kattemor steriliseres. Det er mer enn nok katter i verden, som du sikkert vet. Hadde katter vært mangelvare, så hadde du ikke hatt denne på døra.

Lykke til med fødsel og kattunger, kjenner at jeg nesten er litt misunnelig! ;)

Skrevet

Vi har hatt 3 kattefødsler, alle sammen har klart seg selv.

Fødsel 1: Vi var hjemme på formiddagen og katten mjauet en del og var fryktelig kosete. Litt mer en normalt kanskje. VI dro ut og når vi kom hjem igjen lå det 3 kattunger hos henne, og hun var skikkelig stolt. Lyste av henne.

Fødsel 2: Mammaen kom hjem en kveld med dype bittsår tvers over ryggen. Så ut som rev eller noe. Vi pleiet sårene, men hun kunne nesten ikke gå og klarte såvidt å ligge. Vi skulle til veterinæren med henne dagen etter. Dagen etter kom og jeg og sønnen min på 15 mnd var hjemme alene. Plutselig ble han helt oppgira og dro meg bort til pusen. Jeg var helt overbevist om at nå hadde han funnet pus død. Men neida, der lå pus med en liten baby. Pusemora virket også mye bedre enn dagen før.

Fødsel 3: Her oppdaget jeg pusen midt i fødselen og fikk sett på. Men hun var flink og fødte to barn helt selv.

Dette var 3 forskjellige katter.

Ting å passe på:

- At det kommer ut like mange morkaker som kattunger. (Kan være vrient å se da moren spiser morkakene.

- Dersom dere mistenker flere kattunger i magen og det går mer enn 12 timer fra siste kattunge så må veterinær kontaktes.

- Ikke slipp mor ut etter fødsel. Hun kan bli gravid igjen nesten med en gang.

Skrevet

Så at det var noen som foreslo tunfisk som mat, det er ikke så lurt. Fosfatinnholdet i tunfisk er altfor høyt, katten kan få nyresvikt av det..!!

Mer om kosthold: var hos dyrlegen for bare et par uker siden og tok blodprøver av pus fordi hun hadde kastet opp i noen dager, hun var etterhvert så dårlig at hun ikke orket å spise noe lenger, og dermed kom det bare syre opp, og etterhvert blod (sannsynligvis fra det slitne spiserøret).

Blodprøvene viste lett forhøyede leververdier, og hun ble frisk i løpet av få dager da vi byttet kattematmerke, til Royal Canine. Tidligere har hun fått Whiskas tørrfor + tunfisk på lørdager.

Tunfisk er IKKE kattemat. For å være helt sikker på at katten får et langt og sunt liv, bør man gi mat fra dyrebutikk. Det kan man spare på i lengden, mtp at det kostet meg 1400 kr å tappe to rør med blod...

Lykke til!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...