~ spiren ~ Skrevet 12. november 2010 #1 Skrevet 12. november 2010 Jeg tenkte jeg skulle bake ei kake til farsdagen på søndag. Vi får også besøk av mine foreldre. Bruker vanligvis pose-kake, men tenkte jeg denne gangen skulle prøve meg på noe mer avansert Så tar gjerne i mot tips til gode kaker, som ikke er så aaaaltfor vanskelige å lage
sjøsamen Skrevet 12. november 2010 #2 Skrevet 12. november 2010 Jeg har en som alltid faller i smak, som alle digger og som er enkel Marengsbunn, krem, bananer og en slags karamellaktig saus på... Oppskrift: stivpisk 6 eggehviter med 225gr sukker. Hell røren på en langpanne (nok til ca 1 langpanne). Stekes på 175 gr i ca 1.5 t. Så lager du den karamellsaus saken: 6 eggeplommer 200 gr sukker 1 ts vaniljesukker 6 ss kaffe. dette kokes opp. ha så i 225 gr margarin. Pisk 6 dl fløte med 2 ts vaniljesukker. Smør kremen utover marengsbunnen, del 2-3 bananer i skiver som du legger utover. Ha så på den sausen (pass på at den er avkjølt / romtemperert). Den er sykt god!! (og har ca en million kacl)
mammatetogansketette:)) Skrevet 13. november 2010 #3 Skrevet 13. november 2010 Å! Og jeg som akkurat har stekt en ambrosia-kake... den kaka di så skikkelig god ut!! Men tåler den å stå noe tid? Her i huset kan det fort gå tre dager før kaka er spist, går det fint? (er jo ikke sikkert denne kaka får stå så lenge da men hehe...) Altså..har smelt ihop ei ambrosia-kake. Ganske enkel, som alle liker. 3 egg og 2 dl sukker--- piskes til eggedosis 150 gr smeltet smør 1.5 ts bakepulver og 150 gr hvetemel has forsiktig i. stekes i ca 30 min på ca 174 grader. Fyll: Kok romfyll eller vaniljefyll (eller kjøp ferdiglaget) Pisk evt litt krem å blande i fyllet. Topping: Melis og appelsinsaft, rasp gjerne appelsinskallet å strø som pynt oppå.
mer enn bare mor Skrevet 13. november 2010 #4 Skrevet 13. november 2010 lager også den marengsbunnen, men her gjør jeg det enda mer lettvint: jeg tar is og frosne bær oppå marengsbunnen og vips så har man en deeeeilig kake
sjøsamen Skrevet 13. november 2010 #5 Skrevet 13. november 2010 Mmmm... lurt å lese kakeoppskrifter nåe jeg er godtesyk som fy kjenner jeg! Den kaken skal jeg prøve. Ang den kaken jeg nevnte, den kan stå noen dager. Jeg pleier å dele den i 2 evt i 4 (avhengig av ant gjester). Pleier ofte å fryse noe av bunnen. Den saussaken kan stå noen dager i kjøleskapet, er bare å hivde den noen sek i mikroen så blir den passe flytende. Og krem pisker man jo kjapt. Hvis man lar den stå med alt fyllet på så ville jeg nok ikke latt den stå mange dagene, bananen blir stygg og bunnen kan bli vassen. Argh.... jeg har lyst på kake nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå