Gå til innhold

baby og katt?? erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har termin 4 februar og har en kattunge som er 5 måneder nå snart. jeg skal kastrere han rett over nyttår. men det er så mange som sier at katter og barn ikke er bra osv. jeg har jo hørt om tilfeller hvor katten har lagt seg på ansiktet til babyen og kvelt den. men er dette vanlig problematikk for spedbarnsforeldre med katter?

begynner liksom bare å tenke på at det kan bli litt VEL slitsomt med begge i hus dersom jeg heletiden må holde katten på god avstand fra ungen, spesiellt siden jeg er alene om omsorgen også..

hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

man må vel passe på så katten ikke legger seg over ansiktet til ungen. katter søker etter varme.

Skrevet

Har man dyr så tar man det som følger med :)

Ja det kan skje og alle har hørt disse skrekkhistoriene men det er sjenlden og hvis man ikke passer på. Ikke la katten være på soverommet til barnet, hiv alltid katten ut eller i et annet rom hvis babyen skal sove og du ikke kan følge med hele tiden. Katter liker at det er varmt og kan da legge seg på ansiktet for det er det varmt og babyen puster varm luft. Pass også ekstra på vognen og kjøp et kattenett til å ha over.

Kattene mine har alltid holdt seg unna for de liker ikke babyer, det er så mye bråk med dem hehe.

Før du aner det så er babyen stor og dette er ikke et problem lenger :) Det er alltid litt ekstra arbeid å ha dyr i de fleste situasjoner, men det er hva man gjør det til! :)

Skrevet

Om du holder barnerommet kattefritt så ser jeg ikke at der burde være noe problem. Skal barnet ditt sove ute i vogn om dagen, er jo dette med katter som legger seg på ansiktet hans/hennes noe du må følge med på, og legge til rette for at ikke kan skje, uansett om du har katt selv eller ikke.

Kan være greit å gre katten med jevne mellomrom slik at du slipper masse kattehår overalt, og såklart støvsuge/moppe jevnt og trutt.

Katten vil gjerne ikke være så klengete på barnet, men heller skeptisk og var. Men såklart, det kommer jo an på lynnet til katten det også.

Barn har ellers bare godt av og vokse opp med dyr.

Tror nok det går bra jeg, bare du legger tilrette for at det skal gå bra:-)

Skrevet

Neida dette kommer til å gå fint. Katter vil gjerne søke til lune, varme steder som f.eks opp i barnevogn, vugge etc, så du må jo selvfølgelig passe på når babyen din ligger og sover. Du kan kjøpe kattenett slik at pus ikke kommer oppi, og du kan jo også legge babyen på lukket rom når den sover slik at du holder dem adskilt.

Vi har to digre kastrerte hannkatter og tilvenning med baby her gikk helt fint. Tok bare noen dager før kattene skjønte at de ikke får lov å gå i babyens seng.

Skrevet

jeg har fra dag 1 da jeg fikk katten nektet han å gå inn på barnerommet. så der vet han godt at han ikke får være. ja det er jo bare å passe på litt ekstra sikkert.. :) og når jeg skal være på kjøkkenet å lage mat og sånn så er det jo bare å ta med babyen i vippestolen eller bagen til vogna sikkert :) takk for råd :) litt lettet nå :)

Skrevet

jeg har fra dag 1 da jeg fikk katten nektet han å gå inn på barnerommet. så der vet han godt at han ikke får være. ja det er jo bare å passe på litt ekstra sikkert.. :) og når jeg skal være på kjøkkenet å lage mat og sånn så er det jo bare å ta med babyen i vippestolen eller bagen til vogna sikkert :) takk for råd :) litt lettet nå :)

Skrevet

Så lenge du ikke har babyen og katten alene sammen, så går dette bra =)

Skrevet

JEg har en baby på straks 3 mnd, og en diiiger kastrert hannkatt på hele 7 kg.

Har bestandig vært veldig overbeskyttende angående baby og katt sammen.

Mitt forslag er å sette frem vogn og vugge i stua ca 3 uke før baby kommer. Dette gjorde jeg, å så snart katten prøvde å hoppe oppi så rente jeg etter katten og reiv han i nakkskinne og kastet han ut :P

Høres litt drastisk ut. Men det fungerte ypperlig. Han har ikke prøvd å hoppet opp i vogna heller.

Men kjøp kattenett til å ha over vogna. Og ikke la katten være på soverommet til baby. Ellers bare pass på at de får lov til å bli kjent.

La både baby se katten og ta på den, og la katten lov til å lukte på.

Skrevet

Går fint:) Hadde katt selv da snuppa var baby, og alt vi gjorde var å passe på at katten og jenta ikke var i samme rom når hun lå og sov.

Skrevet

veninna mi hadde 5katter da hun fikk sin første baby, gikk helt fint det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...