Gå til innhold

Dere som syr og/eller strikker klær til barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere med klærne når de blir for små og dere IKKE skal ha flere barn? De som ser fine ut fortsatt altså. Gir dere de vekk? Tar vare på dem til eventuelle barnebarn (er jo ikke sikkert at datter/svigerdatter vil bruke dem)? Kaster?

Har ingen problem med å gi bort kjøpelær til venner familie eller veledighet, alt ettersom, men merker at jeg sliter litt mer med egenproduserte klær. Har ingen kjente å gi bort klærne til nå, og spørs om andre vil ha dem også egentlig? Er jo bare amatør ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er dessverre ikke flink hverken til å sy eller strikke, så jeg lager ikke klær til barna selv.

Men HVIS jeg hadde gjort det, hadde jeg vært så stolt at jeg nok hadde tatt vare på dem med tanke på fremtidige barnebarn. Dine barn kommer sikkert til å det er koselig å få sånt til sine barn som du har laget og som de selv har brukt.

Mine barn fikk nylig en masse fine strikkeklær av sine besteforeldre som pappaen hadde hatt som liten, og de synes det er kjempestas (ihvertfall de to eldste på 13 og 17)

Skrevet

Hehe, ja jeg sliter virkelig med å gi det bort altså. Plaggene er jo ikke så veldig fantastiske akkurat, men søte og helt funksonelle, og veldig personlige for meg. Samtidig tenker jeg at jeg kan jo ikke ta vare på alt. Eller kanskje jeg kan? ;-)

Skrevet

Ta vare på det du synes er finest!

Både mine foreldre og min manns foreldre har tatt vare på en del klær, både hjemmestrikka/-lagd og vanlige klær og det er jeg de uendelig takknemlig for! For noen av klærne er utrolig kule(70-talls klær) :o)

Sannsynligvis vil barna dine også synes det er moro at mamma har tatt vare på klærne som hun synes er fine/kule når de er voksne. Og uansett, så lenge du ikke prakker det på barna dine når de er voksne eller forventer at det skal brukes, så har du gjort dem en tjeneste. Hvis du ikke tar vare på det så har du jo tatt et valg for dem, hvis du tar vare på det får de velge selv hva de ønsker å ta vare på.

Jeg kommer iaf til å ta vare på en del strikkaklær som vi har fått og noe av de kuleste vanlige klærne, sånn at frøkna her kan velge selv når hun er voksen:o)

Skrevet

Jeg har ikke storproduksjon, men min niese har allernådigst fått låne en genser og bukse jeg strikket til Jr. Fikk også noe hjemmestrikket til Jr fra familie og venner når han var mindre; det andre barnetøyet vårt har jeg latt andre arve, men det har jeg tatt vare på selv. Enten til en evt nr 2 eller så det kan hentes frem den dagen han evt selv blir far. Så får han iallefall mulighet til å velge om han vil bruke det eller ikke...

Skrevet

Jeg tar vare på det fineste - både av det som er egenprodusert og det som er ferdigkjøpt. Synes det er koselig å ha, jeg. - Selv om det tar litt plass... Jeg tar ikke vare på det med forventning om at eventuelle barnebarn skal bruke det, men for min egen del og for barna sin del. Morsomt å se på når de blir voksne, og så kan de jo selv avgjøre om de vil bruke det videre.

Mamma jobber med søm, og hun sydde og strikket mye klær til meg da jeg var liten. Kjempegøy å se på, men jeg må innrømme at de klærne har aldri blitt brukt. De ligger pent pakket ned i en eske på loftet. Passformen er jo ikke helt som nå, og klærne har mistet mye av elastisiteten etter såpass mange år - så de er litt stive og ikke så god som dagens tøy. Men kanskje dagens klær holder seg bedre? Det utvikler seg jo...

Skrevet

Syr ikke selv, men har tatt vare på ting som andre har strikket til mine unger. Tenker å se om eventuelle barnebarn vil bruke det ;)

Resten av klærne har jeg gitt bort.

Skrevet

Har en bitteliten hvit strikket kjole, den ble brukt etter at dåpskjolen ble tatt av på dåpsfesten. Den tar seg helt nydelig ut på veggen, på en liten kleshenger (på rommet til datteren min)..

Alle mine fire barn har hatt strikkede bunader i flere størrelser, har egentlig brukt det helt til de var ca 3 år, disse tar jeg vare på. De er jo ikke brukt så mye at de har blitt slitt og er kjempefine synes jeg. Om mine døtre/svigerdøtre vil bruke dem på barnebarna en dag synes jeg det er kjempekoselig, men de er uansett koselige å ta vare på.

Hverdagsklær som gensere og ullbukser tar jeg egentlig også vare på, kan jo hende et barnebarn en dag vil sette pris på en monsterbukse som mamma brukte da hun var liten ;)

Vi har plass til å lagre det så hvorfor ikke. Tar vare på noen spesielt kule eller populære plagg etter hver unge også jeg. Kan jo hende klærne vi bruker nå blir like kule om 20-30 år som 70-tallsklærne er i dag?

Skrevet

Det jeg har laget selv tar jeg absolutt vare på :)

Jeg hadde vel ikke lånt det bort heller, (nå er det ikke så mange som kunne hatt bruk for det). Men om jeg har brukt lang tid på å lage noe som barnet mitt har brukt, lånt det bort, og fåt det igjen fullt av flekker, så hadde det vært ergelig.

Har derimot laget noe og gikk bort, det blir noe annet.

Skrevet

Takk for svar folkens :-)

Godt å se det er flere som er litt sentimentale :-) Da tar jeg vare på det med god samvittighet, så får vi se om det blir brukt eller ikke når den tid kommer.

Skrevet

Moren min var kjempe flink til å sy og strikke når jeg var liten. Hun er fortsatt flink, men sliter sånn med ledd nå så det blir maks et par sokker eller votter hun klarer nå dessverre.

Uansett, når jeg fikk barn kom mamma med en stor kiste "hjemmelagde" klær. Mesteparten var skikkelig 70-talls klær, dvs hjemmesydd snekkerbukse i brun cordfløyel med sleng. Super kult egentlig! Så det er faktisk ganske koselig å se datteren min krabbe rundt i noen av disse klærne nå. Spesielt når jeg titter på bilder av meg selv som barn, og jeg har på meg samme antrekket. Nesten vanskelig å se hvem som er hvem, bortsett fra de syke fargene på tapeten og møblene når jeg var ung;)

Så jeg har selv bestemt meg for å spare noen av de fineste antrekkene/plaggene til datteren min. Ikke sikkert hun får barn noen gang og ihvertfall ikke sikkert at hun har lyst å bruke disse klærne, men da har hun valget.

Skrevet

Jeg har nok ikke laget så mye selv, men det er flere klær jeg har kjøpt oppskrift og garn til selv og så har mamma strikket for meg og de vil jeg aldri klare å gi fra meg, så jeg tar vare på alt jeg ikke vil gi bort =)

Nå skal riktignok vi ha flere barn etterhvert, men etter den/de blir det nok tatt vare på mye likevel =)

Skrevet

Buksene til eldste blir jo utslitt, men kjolane (og buksene av ein eller annan grunn) til lille er like fine som då dei var nysydde. Gir vek enkelte plagg saman med anna arvetøy, men har laga til ein kartong til kvar av ungane der eg legger ned tøysom dei brukte "då dei var små". Det er plagg som eg har laga, eller andre plagg som dei har brukt spesielt mykje. Viss dei få ungar ein gong skal dei få sin kasse.

No som eg har sydd ein del kjem eg gjerne til å lage ein "generell barnebarnkasse" i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...