Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #1 Skrevet 12. november 2010 F.eks. lightprodukter? Og sukketter man har i teen? Kan man legge på seg av dette selv om det ikke er kalorier, altså at kroppen reagerer som om det er sukker? Hvis man får i seg mye av det f.eks?
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #2 Skrevet 12. november 2010 Å, det lurer jeg også på. Men har hvertfall lest at om man drikker mye Cola feks, burde man gå over til lightprodukter for å slippe den berg-og dalbanen for blodsukkeret som sukkeret gir.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #3 Skrevet 12. november 2010 Det finnes kunstige søtstoff som kan taes opp av kroppen, men de er ikke å anse som lightprodukter. Det som kan skje er vel at det kunstige søtstoffet er med på å gjøre deg mer sulten slik at du spiser mer annen mat og derfor legger på deg.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #4 Skrevet 12. november 2010 "falskt" sukker kan gi sultfølelse, ved siden av at det ofte ikke er spesielt sunt for kroppen (selv om det ikke nødvendigvis gir seg utslag i kilo). Å lure kroppen til å tro at den får sukker øker insulinnivået uten at det er noe blodsukker til å utligne, og dermed kan man faktisk bli ganske dårlig, eller få en veldig sultføleles. Men dette avhenger helt av hvilke produkter du bruker. Jeg reagerer veldig på f.eks lightbrus, blir skjelven og får både hodepine og kvalme, ved siden av at jeg "må" ha mat for å roe kroppen. Hvis jeg skal anbefale noe som helst må det være urten stevia, som fås både som pulver og uttrekk (flytende). Det er helt naturlig, sukkerfritt og opptil 300 ganger søtere enn sukker (med andre ord; man bruker f.eks fem dråper stevia for å søte en hel vaffelrøre). Stevia er av en eller annen grunn ikke tillatt solgt i Norge (som så mange andre bra urter), men det er utrolig populært i store deler av verden som naturlig søtning. Jeg bestiller fra USA, koster en slikk og ingenting Sukrin er et sukkeralkohol, og tas følgelig ikke opp i kroppen - dvs det gir ingen blodsukkersvinging og stimulerer heller ikke til produksjon av insulin (eller vektøkning). Men for store tilsetninger av sukrin gjør at maten får en "isete" smak - det er IKKE godt De anbefaler at ca 20% av sukkeret erstattes av sukrin i de fleste tilfeller. Sukrin kjøpes på helsekost. Ellers er det ingen sukkererstatninger jeg ville brukt, da de fleste er rene kjemikalier og det er varierende forskningsresultater på hvorvidt de kan gjøre skade i kroppen eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #5 Skrevet 12. november 2010 Har godt ned 10 kilo og kutta ut min drømme drikke. Var totalt avhengig av den pepsi max. Ordet ASPERTAN er sukkerstoffer og finnes i mangen light produkter.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #6 Skrevet 12. november 2010 Jepp, aspartam er veldig vanlig tilsetning i lightprodukter. Det er også under debatt om aspartam faktisk er kreftfremkallende... Det er noe man bør ha i bakhodet.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #7 Skrevet 12. november 2010 Jeg har hørt at det finnes forskning som sier at kroppen tror den får sukker. Dessuten inneholder disse kunstige søtningsstoffene så mye kunstige stoffer at man kan utvikle både allergier og andre farligere sykdommer over tid, f.eks. lavt stoffskifte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå