Gå til innhold

Første svangerskapskontroll time bestillt:-)


Lillemy36

Anbefalte innlegg

Det ble 2 desember da jeg er ca 8+2 uker på vei. Da blir det nok ultralyd også:-) Bare 3 knappe uker til, gleder meg allerede:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heldiggris. Jeg får fortsatt ikke time til første kontroll før i midten av januar. De vil ikke ta prøvene før uke 12, rett og slett. Og uke 12 for meg er jo midt i julen...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bestilt time i dag:) 6.desember skal jeg på tidlig ul på Majorstuaklinikken (i Bergen), og da er jeg ca 7+4 på vei. To dager etter skal jeg på vanlig kontroll til legen min.

Er litt ekstra nervøs fordi jeg hadde en fæl MA i slutten av mai i år, og jeg klarer ikke helt å slappe av og tenke positivt helt ennå... Men jeg jobber med meg selv, og håper veldig at det skal gå bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fyller ut svangerskapskortet ditt og tar blodprøver for å sjekke for ymse antistoffer (hiv, røde hunder, toxoplasmose bl.a.), samt å finne ut av blodtypen din. Så måler de blodtrykket, og mange vil også ta blodprosenten, og kanskje veie deg. Litt avhengig av hvor langt du er kommet ved første kontroll, vil de måle magen (eg livmoren, dvs. fra symfysebenet og opp til toppen av livmoren), og se om de finner hjertelyd. Men begge de to siste tingene gjør de nok ikke før 12. uke i hvertfall. Hvis du er hos jordmor vil hun nok snakke om kosthold og livsstil under graviditet, og du får anledning til å spørre om ting du lurer på. Det er generelt dårligere tid til prat hos en lege, de setter av kanskje bare halvparten av tiden du får hos en jordmor. Til gjengjeld kan en lege fikse sykemelding hvis du skulle trenge det der og da, mens du ellers må ta turen til fastlegen i tillegg hvis du går til jordmor. Og mange synes kanskje det er trygt å være hos lege, som tross alt har en annen medisinsk spisskompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og så bør du vel ha med urinprøve med morgenurin, for de sjekker for protein og sukker i blodet helt fra starten av såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte også time i dag, fikk time neste fredag. Dette gjør jeg fordi jeg alltid blir så sabla dårlig, så greit å slippe legevakten som jeg måtte ta til takke med sist gang. Dessuten så skal jeg søke om fødeplass i god tid denne gangen, sist fikk jeg avslag da jeg søkte i uke 11. Hun jeg snakka med på telefonen lurte på om jeg da var 12 fullgåtte uker og da ble jeg nesten irritert... He he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bestilt time til første kontroll, hos faslegen. Fikk time 25 november og da er jeg 10 uker på vei. Hun mente det ikke var noen grunn for å vente til uke 12.

Hun sa ikke noe om urinprøve men jeg bør vel ta med det for å være på den sikre siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte meg en time til neste uke, da er jeg i følge menstermin 6+2. Jeg bestilte time på nettet og fikk time tilbake på sms så de vet ikke hvor langt jeg er på vei... men ville gjerne ha time neste uke da jeg skal begynne i ny jobb uka etter og da blir det lite tid til legebesøk osv.

 

Ringte hs og de vil ikke ha meg inn før etter uke 16 så det er jo en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var den første timen bestilt her også, da det ble gjort over nett så får jeg vel først en mail fra de i morgen... Bestemte meg for og bruke privat klinikk i stede for fastlegen min. Tror det er greit. Nå er jeg bare i følge menstermin 5+5 i dag,så det blir spennende og høre hva de fastslår på den første kontrollen. Føles som ting ikke har gått opp helt for meg enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått time på Føderiket 22/11, men kunne fått time allerede imorgen. Og så krysser jeg alt jeg har for at tilbudet eksisterer også i juli.... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...