Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #1 Skrevet 12. november 2010 Gutten min protesterte da jeg ba ham ta på seg regntøyet før han gikk til skolen i morges. Jeg åpnet ytterdøra og viste ham at det regner, og sa at han dermed må ha på regntøy. Igjen protesterte ham (men han er ingen trasser, så han begynte samtidig, motvillig, å ta på seg regnbuksa..), så jeg spurte Hvorfor? Og da fortalte han meg at han er "den eeeneste som har på regntøy på skolen (dvs i hans klasse), og han vil ikke ha det på når han går ut for det er flaut!!!" HÆ???? Seriøst!? Er de SÅÅÅ små når de begynner å synes slike ting er flaut?!! Husker jo at det var noen som syns regntøy og sykkelhjelm etc. var flaut da vi begynte å nærme oss slutten av barneskolen (på beg. av 90-tallet).... men en FØRSTEKLASSING!?????? Hører med til historien at jeg selvsagt ikke lot ham gå uten regntøy. Jeg spurte ham om de andre barna ble kliss blaute i friminuttene da - og det bekreftet han. De tok ikke på regntøy når de skulle ut. Max regnjakke... Jeg sa at det aldri er flaut å gjøre ting man bør gjøre; holde seg varm og tørr og ikke bli syk, er intet unntak! Mer flaut å løpe rundt der klissblaut og iskald isåfall? Noen som har opplevd lignende!??? Syns dette er ille, jeg.... Hilsen oppgitt 1.klassingsmamma....
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #2 Skrevet 12. november 2010 Hehe! Det er ikke bare jenter som er stanhaftige;) Min gutt nektet å bruke heldress til vinter når han startet skolen. Ingen andre hadde det, mente han. Nå var han stor! ( Jeg la merke til at det kanskje var halvparten med heldress.) Og regn-bukse? Neeeei. Etter et par år med delt vinterdress endret han mening og ville ha heldress. Var lei av å få snø inni jakka;)
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #3 Skrevet 12. november 2010 Hva slags regntøy har du til han da? Tror ikke det er noen i klassen til sønnen min (1.klasse) som går i "gummibukse" med seler lenger. Sønnen min bruker en svart allværsbukse og allværsjakke i regnvær og har aldri fått noen protester på det, han tar gjerne på seg allværsbuksa når det ikke regner også han, for da kan han sitte på bakken, leke i gresset osv uten å bli møkkete eller blaut på buksa han skal sitte inne med etterpå. Men det er uten tvil forskjell på miljøene fra klasse til klasse, 4.klassingen min synes det er flaut med refleksvest av en eller annen grunn. Men de får ikke lov å leke ute etter middag uten den altså...
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #4 Skrevet 12. november 2010 hihihi.... det blir bare verre etterhvert som ungen blir eldre Når de når tenårene, så har du stort sett mistet all kontroll i hvordan de kler seg, eller ser ut på håret HELT normal oppførsel, og det ER flaut når utseende begynner å bli viktigere enn det praktiske De blir mer og mer opptatt av å være som de andre, og da mener jeg andre jenvaldringer eller eldre barn. Ikke som de voskne. Jo, barn i dag blir litt tidligere opptatt av slikt enn hva vi kanskje var.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #5 Skrevet 12. november 2010 På skolen til min 1 klassin, slipper de ikke ut uten regntøy rett og slett. Og ut skal de. Så alle går med regntøy der. SFO er også helt nazi på luebruk nå på vinteren. ikke mange hoder uten lue på - og det er supert at de følger med. Det er 100 barn på SFO og rundt 4 voksne. Så jeg er imponert over hvor god kontroll de egentlig har.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #6 Skrevet 12. november 2010 Litt enig med forrige anonym her, hvor er læreren når de skal ut? Burde være en selvfølge at de kler seg skikkelig i første klasse, de skal jo ut og leke, ikke henge på et hjørne og gjøre seg til for evt kjæresteemner Ville faktisk sendt læreren en mail tror jeg, og spurt hvordan rutinene var og hva de krevde av utstyr til barna når de skal ut.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #7 Skrevet 12. november 2010 Jeg er glad det ikke er slik i klassen til mitt barn. Han går i 7 klasse, og sånt har aldri vært noe problem. Ingen som erter eller mobber, alle blir godtatt og ingen føler seg utenfor. Gruer meg til han begynner på ungdomsskolen neste år, da blir det sikkert noe helt annet
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #8 Skrevet 12. november 2010 Hos oss kler de færreste barna på seg fullt regntøy for å gå ut i kortfri (10 min). En førsteklassing ville sannsynligvis brukt hele friminuttet på å kle på seg fullt regntøy! I kortfri rekker de nesten ikke å komme ut og evt løpe en runde rundt skolen før de skal inn igjen. I langfri og på SFO må de selvfølgelig ha på seg fullt regntøy. men de færreste har gummibukse med seler lenger. Det går stor sett i allværstøy.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #9 Skrevet 12. november 2010 På vår skole er det ikke flaut å kle seg skikkelig. De aller fleste trives bedre ute med ordentlig klær på. Problemet hos oss, er at en del foreldre har sagt klart i fra at barnet selv skal regulere hvilke klær det skal bruke. Dette kan resultere i tynn påkledning og kalde ører. De færreste 1. klassinger er reflekterte og fornuftig nok til selv å bestemme påkledning.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #10 Skrevet 12. november 2010 Det er så mye forkjellig å få kjøpt, så ta med barna og kjøp regntøy osv, da kan de være med på farger og stil.. Er mye stilig regntøy som slettes ikke ser ut som den klassiske regndressen fra BHG
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå