Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #1 Skrevet 12. november 2010 Det er jeg som skrev her inne tidligere om OS'søknaden min ble avslått fordi NAV ikke kunne finne den riktige adressen til bf, og dermed trodde han bodde her.. Nå har jeg sendt en forklaring på situasjonen, og barnefar har meldt overflytting til der han bor. (det ble sånn rot fordi han meldte overflytting til familien sin som bor flere timer unna hvor han jobber, og da selvfølgelig mistenkte nav at vi jukset. Men nå har han endelig tatt seg sammen og meldt adressa til den kompisen han bor hos) Hvordan kommer NAV til å behandle klagen/forklaringen min da? Komme på besøk? Hva hvis jeg får avslag igjen? Jeg vet faen ikke hva jeg skal gjøre..Ikke fått innvilget aleneforsørgerstønadene, og venter på at sosialhjelp-søknaden om husleie skal bli ferdigbehandlet... Bruker de virkelig 3-6 mnd behandlingstid på klager??
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #2 Skrevet 12. november 2010 noen som vet noe om behandlingstid?
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #3 Skrevet 12. november 2010 Og kan jeg be dem behandle sosialstønaden raskt, eller har jeg ikke "rett" til å be om dette? Jeg skrev sosialstønad-søknaden for hånd på et vanlig A4-ark. Øverst som overskrift skrev jeg: "Søknad om sosialhjelp/krisehjelp" Kan jeg da forlange at det blir behandlet like raskt som krisehjelp; 2-3 dager? Eller må jeg bruke NAV's egne skjemaer for å få det til å bli gyldig? Fuuuck...Har bare lyst til å ringe NAV og spørre om de kan være så snill å betale ut husleia:-(
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #4 Skrevet 12. november 2010 Du kan få forskudd på trygd som sosialstønad. Dersom du overhode ikke har penger, skal du få mer eller mindre på dagen som sosialstønad. Klagesaksbehandlingstiden er dessverre så lang. Pass på å sende alle opplysninger - anbefaler også å sjekke at de har mottatt dem.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #5 Skrevet 12. november 2010 HI Jeg fikk beskjed av NAV lokalt at jeg ikke kunne ringe NAV forvaltning (som behandler søknaden min). Hun NAV-dama sa at det ikke var åpent for publikum...Så hvor skal jeg da ringe for å høre om klagen min er mottatt?
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #6 Skrevet 12. november 2010 Du skal ringe ditt lokalkontor. Klagen skal være registrert inni deres datasystem og de på loklakontoret kan se hvor langt den er komt i behandlingen.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #7 Skrevet 12. november 2010 Du ringer kontaktsenteret og spør der. De har innsyn i alle datasystemene, og kan se om klagen er registrert og evt forventet saksbehandlingstid
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #8 Skrevet 12. november 2010 Det er ca 6 mnd saksbehandlingstid på klager. Dette skal gjelde alle forvaltningene er nav og alle typer stønader. Men noen er jo raskere enn dette. Du vil etterhvert få et brev om at klagen er mottatt og der vil det stå hvor lang saksbehandlingstiden er. De fleste klager behandles ikke bare ved forvaltningen, men blir sendt viderere til nav klageintsans.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #9 Skrevet 12. november 2010 HI Nå har jeg nettopp pratet med NAV, og hørt om behandlingstiden. Den kunne ikke hun jeg prata med si noe sikkert om. Men hun sa noe slikt som at "klagen" min ikke skulle bli behandlet som en vanlig klage (ikke sendes videre til klageinstansen), men behandles på det laveste nivået, eller hva det var hun kalte det.. Hun mente det hvertfall slik at "klagen" min skulle bli behandlet som en forklaring på situasjonen, og ikke en vanlig klage.. Er ikke en klage en klage da? Noen som har erf med dette, og vet sånn ca hvor lang behandlingstiden er?
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #10 Skrevet 12. november 2010 Når en klage kommer inn til nav forvaltning er det saksbehandlere der som ser på klagen i første omgang. Dersom de finner nye opplysninger som tilsier at den skal gjøres om så vil de endre vedtaket der. Som regel er det inntil 3 mnd saksbehandlingstid på forvaltningen. Dersom de ikke finner grunnlag til å gjøre om skal det skrives en klageinnstilling som du får kopi av, og saken sendes til ny behandling til nav klageinstans. Nav klageinstans har inntil 3 mnd saksbehandlingstid. Så saksbehandlingstiden vil avhenge mye av om nav forvaltning finner grunnlag til å gjøre om. At den ikke skal til nav forvaltning har derfor hun du snakket med litt rett i, men synes det er litt dristig å påstå at den ikke skal til klageinstansen, for det vet man ikke før saken er behandlet. Jeg jobber ved forvaltning, og for oss så er en klage en klage. Alle klager innholder jo forklaringer. Men ser vi fort at vi har fått feil opplysniger og at tidligere vedtak er feil så gjør vi om. Men klagene må behandles etter når de kommer inn, uansett om de skal gjøres om eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå