Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #1 Skrevet 11. november 2010 Min samboer er en god far. Men det har ikke alltid vært slik, jeg har måtte sagt mye og vi har kranglet mye før han forsto at han måtte sjerpe seg. Han er fremdeles litt lat, men så lurer jeg på om jeg kanskje forventer for mye? I forhold til andre jeg kjenner der mannen i huset ikke er så involvert i ting som min..men skal man ikke forvente at alt deles 50/50 da? Utenom husarbeid der jeg gjør mest, noe jeg liker..(vil ha det på min måte!) Mannen tror tydeligvis at det å spraye med Jif`en alle veier og bare tørke over gjør at huset blir skinnende rent.. Han er ikke den som går tur med barna sånn uten videre, må spør han..så går han eller han kan være litt lat å bruke tv som underholdning når han er trøtt. Jeg skulle ønske det fantes litt mer intiativ i han..men.. Derimot er han veldig flink når han første gjør noe sammen med barna, han har mye mer tolmodighet enn meg og kan foreks være lenge på en lekeplass eller sitte å spille et spill med eldstemann lenge..jeg er mer rastløs.. Ellers gjør han alt det praktiske i huset, jeg har vel aldri satt sammen en kommode en gang..hater slike ting..han er handyman... Han har også tatt med barna på hytta en helg slik at jeg fikk slappe av, det syntes han var veldig kjekt... Hva kan jeg egentlig forvente av en mann og forventer jeg for mye? Hvis jeg lager middag foreks så må han rydde og vaske alt etterpå dette sier jeg..så går jeg å underholder barna i mens så rydder han..det fungerer jo fint..men skulle ønske han kunne se ting mer! småting eller komme på ting av seg selv..må mase mye..har sagt det te han..men det sklir ut..han er dårlig anlagt tror jeg... er småirritert hele tiden på han.. Hvordan har dere det hjemme? med alt? gjør mannen deres alt selv eller må du mase på han?
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #2 Skrevet 11. november 2010 Hvorfor er din måte den rette måten? Fordi DU mener det? Tenk om han mener at alternative måter er rett utfra hans tanker? Mener du da at hans tanker er feil? Hvorfor, i så tilfelle? Og hva er galt med Jiff-spray? Er den ikke til rengjøring?
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #3 Skrevet 11. november 2010 Fordi jeg tror jeg vet ting bedre enn han på foreks barneoppdragelse.. At jeg vil at barna våre skal ha minst 30 min frisk luft hver dag uansett vær osv..han kan fint sitte inne med dem en dag og da blir jeg forbanna fordi jeg mener han er lat..så går han kanskje ut da..men jeg må mase..er vel kun det..at han er mer avslappet.. Jeg vet at jeg kanskje er litt vel organisert og vil ha ting på min måte men jeg mener barn skal ha frisk luft hver dag osv osv..sånn enkle ting..jeg mener også at barn IKKE skal se på tv på dagtid, kanskje litt men ikke mer enn 1 time osv... Jo Jif er greit men doen blir ikke skinnende ren når du sprayer og bruker dobørsten ..bruke klut..men hehe..ikke et stort problem det altså HI
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #4 Skrevet 11. november 2010 Tror du heller skal vise og sette pris på alt det samboeren din gjør. Ikke finn ting å klage på bare for å klage. Utifra innlegget ditt virker det som din samboer gjør mye og at det er du som ikke blir fornøyd. Han gjør nok sitt beste. Prøv heller å sette pris på det han gjør og han vil gjøre enda mer... det er min erfaring...
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #5 Skrevet 11. november 2010 Sånn utenom maset ser jeg ikke helt at du har så mye å irritere seg over. Andre mennesker, uansett kjønn, vil aldri gjøre ting 100% på vår egen måte, være seg barneoppdragelse eller husarbeid. Vi er jo tross alt forskjellig. Han høres ut som en god far selv om han tidvis er lat i dine øyne.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #6 Skrevet 11. november 2010 Slapp av... barn er ikke hunder som MÅ luftes hehehe... forstår tanken din, men da får du vel bare gjøre det selv? Om han mener noe annet enn deg her, så kan ikke du si han tar feil, forstår du Så strikse regler som du vil ha, trengs ikke hele tiden. TV er heller ikke så skadelig hehehe.... Det er det jeg mener med at selv om du har dine tanker og metoder, så betyr ikke det at andres tanker og metoder er feil Hilsen første nn som svarte.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #7 Skrevet 11. november 2010 Jo ja..kanskje det..er med på tanken. Er vel bare det at jeg forlanger at han skal være like mor for barna som jeg er, det er han til tider..men kan være litt lat..jeg er supereffektiv... HI
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #8 Skrevet 11. november 2010 jeg skjønner hva du mener... Jeg har en relativt ok fyr som gjør masse hjemme, bortsett fra husarbeid som jeg må be ham om. Men han fikser og ordner, tømmer oppvaskmaskinen som fast oppgave og litt andre ting når han ser det. Jeg ser jo selvfølgelig 1000 ting som må gjøres hver dag, men det gjør ikke han. Dette må jeg bare leve med. Så får det veie opp de gangene han fikser og pusser opp huset i dagesvis. Jeg irriterer meg GRØNN over småting han ikke ser, men har skjønt at han faktisk gjør en del i foghold til andre menn, så jeg PRØVER å tenke at han er flink.... jaja
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #9 Skrevet 11. november 2010 Enig med 23:32, her er det nok du HI som må slappe litt mer av Og hvorfor kan dere ikke begge ta ut barna sammen? Gi han litt mer positiv oppmerksomhet på det han gjør slik at han får litt mer selvtillitt til å gjøre flere ting. Ofte er det vi kvinnfolkene som må skjerpe oss litt og la mannen gjøre det på sin måte
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #10 Skrevet 11. november 2010 jeg synes du setter alt for mange krav. når han gjør ting for deg( er du som er sjefen,virker det som) sier du takk da?? det er jo ting du spør om, og vanlig høfflighet så takker man for tjenesten, ikke sant? satt litt på kanten, men for meg så virker det på meg som om du tror du er bedre enn han ,og at du er en bedre mor, enn han er far. han kan ikke være som deg, han er jo en far. så jeg synes du skal være glad for det han gjør jeg, og ikke bare klage, og klage.... og noe jeg alltid har hørt, man er ikke ferdig på kjøkkenet med å lage mat, før en har ryddet opp etter seg......så for meg, så er det din jobb å rydde av bordet, og ikke la mannen din bli hushjelp, pga at du har lissom gjort nok.... nei, pass godt på mannen din du......
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #11 Skrevet 12. november 2010 Forlanger du at ting skal bli gjort på "din" måte, så er det ikke annet å forvente enn at han ikke gjør noe.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #12 Skrevet 12. november 2010 Typsik mann vil jeg si......Jeg foretrekker og lage mat selv når vi skal kose oss, for jeg vasker og rydder unna etterhvert..Når vi spiser rydder jeg ogsåa av inn i oppvaskmaskin etterhvert som tallerkener/bestikk/glass er ferid brukt det måltidet. Mens jeg setter på kaffen vi skal ha etterpå, rydder jeg opp siste rest og vasker det som må håndvaskes. Til hverdags så ender jeg alltid opp emd og rydde opp etter hans froskost og lunsj (ikke matvarene) når jeg kommer hjem fra jobb, og han skal ha ettermiddag. Er vi på jobb samtdig, så kommer jeg hjem og må rydde unna fra han laget matpakka si.... Når han rydder så rydder han det rommet han skal rydde og rotet, det havner bare på et annet rom..Det ryddes ikke bort,- på en måte.....Bare flyttes på. Og han ser på det som han har "gjort noe" om han har vært hjemme med misnten og jeg tatt emd eldste på trening, og trens selv i mellomtida. Så når jeg kommer hjem, og vil dusjo go spise så drar han for å gjøre sitt før jeg har dusja....FOr da har jeg hatt "fri" den stunden, mens han har "Jobbet" med å passe minsten..Når han kjører eldste til trenign og jeg er hjemme, så er det motsatt.:Da har jeg fått vært hjemme og koste meg/slappet av med misnten, mens han har vært "tvunget" til åvære i en hall..Og derfor så setter han av eldste og drar for å gjøre sine ting.... Sånne småting irriterer meg enormt, men samtidig så er det sånn han er og jeg har da mine særegenheter som irriterer ham også..OG nå og da diskuteres disse tema.Men tror rett og slett man MÅ ha litt åsnne uenigheter i hverdagen for å sette pris på de gode stunder, for at man skal kunne glede partner,,,,Jeg mener, om vi alltid gjorde ting slik samboer ville, eller han som vi ville, hva skulle vi/de da gjort når vi/de ville overraske og glede SKIKKELIG en gang?
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #13 Skrevet 12. november 2010 09.13 Hi her, ja kjenner meg igjen i de første tingene du skriver..at ting blir bare flyttet på at rydding blir nesten mer rot haha.. Men min samboer forlanger aldri alenetid for seg selv sånn til vanlig, altså hvis jeg skal trene med eldste foreks så går ikke han ut å gjøre egne ting når jeg kommer hjem.. Vi har en regel om at vi skal legge barna først så kan vi gjøre akkurat som vil vil og dra dit vi vil. Grei regel. Hvis jeg skal en plass eller han skal i et møte etc så tar en av oss stellet på begge barna den kvelden og så må den andre gjøre det dagen etterpå..sånn ca..ingen kalender altså hehe..men jeg liker at ting deles.... Vi går mye tur sammen, men jeg liker å ha litt tid for meg selv også så derfor jeg hiver han og barna ut av og til., ikke at han tilbyr seg selv...men jeg spør så pleier hanå gjøre det..jeg kan også gjøre det for han..men som regel går vi ut sammen... HI PS: dette med rydding og ta opp ting etter seg tror jeg er mannfolk flest...
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #14 Skrevet 12. november 2010 Jeg trenger ikke å mase på mannen min. Vi yter like mye både når det kommer til husarbeid og barnet. Vi er begge unge, så hverdagen går veldig lett, vi har masse engeri.. Krangler eller maser aldri om noe. Mannen min har for eksempel vasket klær og hengt de til tørk de siste to årene, mens jeg er den som heller vasker gulv og tørker støv.. Bytter på å lage middag, og bytter på hvem som skal få sove lenge i helgene.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #15 Skrevet 12. november 2010 hørres flott ut å ikke krangle om noe da. vi gjør også like mye som jeg sa, og mannen min står opp oftere med barna enn meg, noen helger sover jeg ut hele helgen. det eneste jeg føler er at ting ikke blir gjort på min måte..men jeg må visst bare akseptere det..jeg er jo kontrollfreak... HI
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #16 Skrevet 12. november 2010 Ja, det er veldig deilig. Hehe, HI - du minner meg faktisk om en veninne av meg. Hun er veldig effektiv, tror aldri hun kan sitte i sofaen og slappe av - og viss hun mot formodning gjør det så det nekter hun i hvertfall å innrømme det til noen Hun jobber, styrer og holder på hele tiden - og alt skal selvfølgelig skje på hennes måte. Kjenner du deg igjen i dette ? Kanskje du kan prøve å slappe av litt mer ? Prøv å bare legg deg litt på sofaen etter middag, og ikke bry deg om at kjelene fortsatt står på kjøkkenbordet ? Hehe.. Prøv å ikke mas / klag på mannen din når han prøver å gjøre sin del av arbeidet. Tenk så irriterende det hadde vært for deg om noen kommenterte at du vasket doen på feil måte, eller at du ikke hengte de riktige klærne på rett plass på stativet osv. osv.. Tror det kan slite ut mannen din om du maser om sånne ting.. Kanskje mister han motivasjonen til å gidde å gjøre det ordentlig ? :/
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #17 Skrevet 12. november 2010 Hei! Har lyst å komme med noen generelle tips til alle damer der ute :-) Jeg har vært samboer nå i 13 år med en kjempeflott mann...som et veldig flik til alt, men som ikke nødvendigvis ser alle tingene han "burde" ha sett. Jeg har kommet frem til den konklusjon at det et slik menn et, så jeg har sluttetnå irrtere meg over det... @ Jeg spørr når jeg mener han bør gjøre noe i huset...vaske, støvsuger..etc @ Vi har faste ting vi gjør. Han vasket feks basene en fast dag i uken. Da slipper han å lure på om det e skittent, og jeg slippermå lure på når han skal vaske det møkkete badet @ Jeg kommenterer aldri på hvordan han gjør ting...om klærne henges opp på snora i en krøll eller slike ting...vet selv hvor forferdelig det er å bli kommandert til å gjøre ting på en spesiell måte @ Skryter av han om noe er bra :-) Nei, jeg får ikke skryt tilbake...hehe...men det bruker jeg ikke energi på å henge meg opp i. Jeg vet jo at han synes jeg er flink :-) @ Prøver å la være å mase om ting, men merker jo at det ikke alltid er lett. Så da pleier jeg å si fra at jeg hater å mase, så fint om jeg slipper det og han får fingeren ut... Funker bra for oss, og vi har ingen krangling eller surmuling over dette hjemme hos oss :-) Må selvfølgelig legge til at han tar seg av det meste ute, så jeg gjør mest inne...men det er jo greit det :-)
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #18 Skrevet 12. november 2010 hvis du ikke tåler at han gjør ting på sin måte, burde du tie stille.da må du bare gjøre det selv da, for ingen gjør ting likt. det er ikke bare din måte som er den rette måten å gjøre ting på, vettu. jeg skjønner du er en kontrollfrik, men da burde du heller gjøre alt selv, og ikke mase på mannen, din som er temmlig udugelig i dine øyne. og når jeg ser du skrive flere innlegg, så hadde jeg ikke åpnet munnen, for du har det for godt....tenker på at du kaster ut mannen din, når DU trenger alenetid, men du spør ikke om han trenger det noen ganger da? er snakk om å bry seg litt om den andre også. og at han står opp flere morgener enn deg, sier vel litt mere om mannens ansvar enn ditt, overfor ungene....og hvem som viser hva som betyr noe her i livet....er ikke bare et pent ytre som teller.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #19 Skrevet 12. november 2010 Jeg synes det høres ut som en veldig lite hyggelig tone dere har dere imellom. Forlange, kreve, regler, mase, er dette ord som faktisk beskriver hverdagen deres? Samboeren min er verdens beste pappa for gutten vår, og han bidrar masse her hjemme. Men, jeg er nok "flinkere" til å se hva som bør gjøres og til å planlegge dagen. Derfor spør jeg (krever ikke!) om det passer for han å ta med mini en tur ut etter middag hvis jeg er sliten og trenger en pause. Han gjør det gjerne, men kommer ofte ikke på tanken selv. Ellers så kan jeg minne om at nå trenger vi å vaske badet, nå har vi en klesvask som må henges opp o.l. Den som har mest behov for å sove om morgenen gjør det, og takker da alltid den andre som sto opp med barnet. Det er ikke så store endringer i språkbruk som skal til for at det blir mye triveligere. Og husk på: Prøv å ha 10 positive/rosende kommentarer for hver negative/kritikk. Det handler mest om vane og kommunikasjon. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #20 Skrevet 12. november 2010 Jeg ble litt overrasket da jeg leste innlegget ditt, HI. For meg virker det som om du er sjefen, du bestemmer hvordan, hvem og når ting skal gjøres, og for meg virker mannen din litt underkuet som faktisk finner seg i å bli beordret rundt. Er overrasket over at han i det hele tatt lystrer dine kommandoer. Hadde jeg snakket til eller kommandert mannen min på denne måten, ville det skjedd 1 av 2 ting her. Enten hadde han reist, eller så hadde det blitt full krig. For hvem ønsker vel å være i et forhold hvor man aldri gjør noe riktig, eller aldri strekker til i partneres øyne? Dessuten syns jeg du skal gi han skryt for det han faktisk gjør! Jeg syns han høres ut som en hvilken som helst mann/far, jeg. Lager jeg mat, så rydder jeg opp. Lager han mat, så rydder han opp. Vil jeg at barna skal være ute, så får jeg kle på meg å bli med ut, ikke forvente at han skal melde seg frivillig bare fordi jeg tenker sånn. Som ei her skrev; de er da ikke hunder som trenger å luftes? Du sier du har mer peiling på oppdragelse enn han fordi du bl.a ønsker barna skal være ute hver dag. Barna her er i barnehagen, så de er ute hver dag, og jeg ser ikke poenget i å true dem ut i all slags vær og vind. Noen ganger lager vi heller kakao og setter oss ved peisen og ser på playhouse Disney enn å gå ut i vannrett regn. Mulig vi da er late i dine øyne, men vi har fornøyde og lykkelige barn, og det er alt som teller for oss. Her gjøres ikke alt etter boka. Men for å svare på spørsmålet ditt; ja, jeg syns du krever for mye av mannen! Pass deg så han ikke får nok en dag! I et forhold skal man være likeverdige partnere, ikke måtte danse etter den andres pipe hele tiden. Plutselig en dag kan det stoppe seg for han, så vær forsiktig. Og husk, det finnes mange måter å gjøre ting på, ikke bare ens egen
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #21 Skrevet 12. november 2010 Hos oss deler vi 50/50 på alt. Jeg må aldri be han om noe. Vi vet jo begge at middag må lages hver dag, at det må handles inn, at det må vaske hver uke, at kjøkkenet må ryddes hver kveld... Forstår meg ikke på innlegg her inne hvor mannen ikke bidrar. Setter dere ingen krav? Kunne ikke falle meg inn å ha et ekstra barn i huset (en mann altså). Man får den oppførselen man krever. Vet mange blir provosert av det, men jeg mener faktisk alfor mange lar seg frivillig bruke som tjener, vaskekone og kokke. Mannen har en bror. Hjemme hos dem tar kona alt av husarbeid, selv om begge jobber fullt. Mannen leker med barna eller slapper av. Mannen min og broren har helt lik oppdragelse og bakgrunn. Men det er ganske stor forskjell på svigerinna mi og meg!
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #22 Skrevet 12. november 2010 du høres ut som en skikkelig maskjerring - og synes du forlanger for mye ja. Du må la han han gjøre ting på sin måte ellers er det jo ikke rart han ikke vil gjøre det. Tenk hvis han skulle fortelle deg hvordan du skulle gjøre alt og når du skal gjøre det! Og så sier du at du vil alt skal deles 50/50 - men da må jo også du begynne å skru sammen kommoder..?? vær litt snill med han, så han ikke plutselig en dag får nok og stikker til en annen dame som behandler ham anneledes
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #23 Skrevet 12. november 2010 Syns ikke du skal akseptere at han er lat, men ellers syns jeg du skal jobbe med å fokusere mer på de positive sidene du faktisk har påpekt selv i hovedinnlegget ditt;-) Husk at han sikkert har ei lita irritasjonsliste på deg også, og at vi alle har våre greier som partneren antagelig misliker i større eller mindre grad;-D
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #24 Skrevet 12. november 2010 Du har ikke noe med å forlange noe som helst, kun i jobbsammenheng, og da bare hvis du tilhører befalet i Forsvaret.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2010 #25 Skrevet 12. november 2010 Hadde jeg vært mannen din, hadde jeg vært ute av døra før du fikk sagt kake!! Uff...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå