hippmamma Skrevet 11. november 2010 #1 Skrevet 11. november 2010 Jeg har jobbet ca 80% uten å være sykmeldt siden august. Dette har jeg hatt en avtale om med sjefen min rett og slett for å ungå sykmelding. Har en fast stilling på 100% ellers. Er det noen som vet om man har krav på svangerskapspenger som etterbetalt for de siste 3 mnd?For de resterende 20%? Og om man kan søke om det i etterkant. Er nå blitt 50% sykmeldt, så jeg jobber 50%, men jeg visste ikke om at man kunne søke om svangerskapspenger i stedet for å være sykmeldt..! Jobber som frisør, så er det grunn nok at jobben blir for slitsom og at jobben ikke kan tilrettelegge såpass at det fortsatt ikke er for slitsomt? Har jo også nyrestein og svangerskapdiabetes, men har det noe å si? Har hørt at for å få sv.penger så må det være "fare" for fosteret at man jobber..!
Ziz Skrevet 12. november 2010 #2 Skrevet 12. november 2010 For det første mener jeg du har vært naiv, og sjefen din har lurt deg. Hvorfor i alle dager gå med på å kutte ned stilling under graviditeten? Du skulle ha sykemeldt deg de 20% i stedet, så hadde du hatt krav på foreldrepenger av de. Svangerskapspenger må jordmor hjelpe deg med. De må skrive en henvisning og begrunne dette. Ja...-det er om det er fare for babyen man kan få dette, og med tanke på kjemikalier o.l. man er ute for som frisør kan det være du får godkjent dette. Når det er sagt så opparbeider du deg foreldrepengerettigheter ved å være sykemeldt også. Tror dessverre ikke du vil få etterbetalt de 20%, men...-for all del. Det er verdt å prøve Lykke til.
kjersti83 Skrevet 12. november 2010 #3 Skrevet 12. november 2010 Må nok si meg enig at jeg ikke tror du får etterbetalt pengene. Ordningen har nok vært gunstig for sjefen din siden hun da sparer utbetaling av lønn. Såfremt salongen ikke er IA bedrift? Da kan man få tilpasset arbeidstid ut fra funksjon uten å måtte søke om sykemelding eller svangerskapspenger. Får likevel få full lønn. Den ordningen har jeg:) Arbeidsgiver får da ekstra støtte fra NAV for tiltak for å beholde arbeidstaker i arbeid lengst mulig ved f.eks. graviditet. Jobber på sykehus og pendler 10 mil tur- retur hver dag så kan bli slitsomt. Jeg har hatt svangerskapspenger i 20% i 2 uker nå grunnet at stresset arbeidssituasjon kan påvirke fosteret. Var legen som fortalte dette da jeg trodde jeg måtte ha sykmelding. Får akkurat det samme utbetalt ved svangerskapspenger som ved sykemelding. Jeg vil si at du absolutt hadde hatt krav på svangerskapspenger tidligere grunnet din arbeidssituasjon. Lykke til videre!
Bompibjørnen *født* Skrevet 12. november 2010 #4 Skrevet 12. november 2010 Hei, svarte deg inne på terminklubb også jeg.. men ville bare skrive her også , at det står at man kan søke om svangerskapspenger inntil 2 mnd tilbake i tid.. så det går jo an å prøve..
Puppemamma Skrevet 12. november 2010 #5 Skrevet 12. november 2010 så lenge du ikke har skrevet under noe sted på at du skal ha mindre stillingsprosent når du er gravid tror jeg kanskje du kan ha rett på full lønn fra arbeidsgiver.. spesielt hvis du har fast månedslønn. før jeg ble sykmeldt fikk jeg en "advarselssykemelding" som jeg tok med til sjefen min for at det skulle bli tilrettelagt best mulig for meg - hvis vi ikke klarte det måtte jeg sykemeldes. så jeg mener jo at 80% stilling er på en måte en tilpasning - men alikevel burde du heller sykemeldt deg 20%. aner ikke jeg altså, masse lykke til!
hippmamma Skrevet 12. november 2010 Forfatter #6 Skrevet 12. november 2010 tusen takk for svar ) Ja, jeg har nok vært litt naiv, men er legen som sa jeg burde jobbe mindre eller være mer forsiktig var det egentlig han sa.! Jeg var akkurat ferdig med lærlingtiden min i juni og tok svennebrevet. Så det som egentlig er er at jeg jobber bare på provisjon. Dvs at jeg ikke er anhengig av å ha alle timene som en som jobber 100%. Får rett og slett en prosent lønn etter hvor mye jeg tar inn i salongen. Dermed tenkte jeg at jeg kunne klare å ta inn like mye som jeg gjorde når jeg jobbet 100%, bar jeg hadde mer effektive dager. Når jeg tenker over det nå så var jeg kjempe dum som godtok det! Æsj, men jeg har snakket med nav og det kunne godt tenkes at jeg kunne få noe etterbetalt, så får bar håpe det! Drit kjipt å finne ut av at jeg heller skulle søkt tidligere men som sagt så visste jeg ikke det jeg vet nå.. Men får bare krysse fingrene for at det går i boks med nav Igjen, tuuuusen takk for svar!!! ))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå