hippmamma Skrevet 11. november 2010 #1 Skrevet 11. november 2010 Jeg har jobbet ca 80% uten å være sykmeldt siden august. Dette har jeg hatt en avtale om med sjefen min rett og slett for å ungå sykmelding. Har en fast stilling på 100% ellers. Er det noen som vet om man har krav på svangerskapspenger som etterbetalt for de siste 3 mnd?For de resterende 20%? Og om man kan søke om det i etterkant. Er nå blitt 50% sykmeldt, så jeg jobber 50%, men jeg visste ikke om at man kunne søke om svangerskapspenger i stedet for å være sykmeldt..! Jobber som frisør, så er det grunn nok at jobben blir for slitsom og at jobben ikke kan tilrettelegge såpass at det fortsatt ikke er for slitsomt? Har jo også nyrestein og svangerskapdiabetes, men har det noe å si? Har hørt at for å få sv.penger så må det være "fare" for fosteret at man jobber..!
Ziz Skrevet 12. november 2010 #2 Skrevet 12. november 2010 For det første mener jeg du har vært naiv, og sjefen din har lurt deg. Hvorfor i alle dager gå med på å kutte ned stilling under graviditeten? Du skulle ha sykemeldt deg de 20% i stedet, så hadde du hatt krav på foreldrepenger av de. Svangerskapspenger må jordmor hjelpe deg med. De må skrive en henvisning og begrunne dette. Ja...-det er om det er fare for babyen man kan få dette, og med tanke på kjemikalier o.l. man er ute for som frisør kan det være du får godkjent dette. Når det er sagt så opparbeider du deg foreldrepengerettigheter ved å være sykemeldt også. Tror dessverre ikke du vil få etterbetalt de 20%, men...-for all del. Det er verdt å prøve Lykke til.