Gå til innhold

Dere som har erfaring med 5-åringer..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at de fortsatt slår, dytter, sparker og biter i denne alderen?

Jeg kan skjønne det om det skjer en gang inn i mellom om de "slåss" med noen, blir for ivrig eller lignende.

Men når det skjer ofte?

 

Jeg har bare begynt å lure på dette i det siste, da min sønn på 3 år har begynt i ny bhg, og jeg hører og ser stadig ting jeg reagerer litt på i forhold til en gutt på rundt 5 år.

 

En dag vi var i bhg, ble denne gutten sint fordi en leke hadde blitt ødelagt og sa: "Når jeg finner den som har ødelagt, så skal jeg grisebanke personen".. Jeg tenkte bare jøss, de begynner tidlig :P

(og bare så det er sagt, så har jeg ikke erfaring med barn i denne alderen, så jeg ble litt overrasket)

 

Og nå, faktisk hver eneste dag jeg har hentet guttungen, så sier han at ***** slo meg i dag, dytta meg i dag, eller bet meg idag osv.

 

Nå vet jeg at guttungen min ikke er noe engel selv, da han er midt i trass-alderen, men likevel.. da jeg hentet han og fikk beskjed om at han hadde blitt bitt (personalet sa fra), så må jeg si at jeg synes det var litt ubehagelig.

 

Jeg vet jo at unger slåss og alt sånt, men trodde ikke at det skulle være så voldsomt når de var i den alderen. Og gutten min er ikke den som slår og styrer hele tiden, så tror ikke han provoserer det fram hver dag heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en 5år gammel gutt og han er ikke slik du beskriver denne andre gutten. Jeg vil påstå at min ivrige gutt aldri ville slått noen - iallefall ikke yngre. Slik oppførsel skal ikke være akseptabel.

 

Får vondt av din 3-åring som blir slått og bitt i barnehagen. Det må være veldig traumatisk for han, og jeg ville så absolutt tatt en samtale med personalet.

 

Får vondt av 5-åringen også. Må jo være en grunn til at han har så mye sinne. Min gutt vet ikke hva grisebank er - heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.. da kommer jeg til å ta det opp når jeg skal på foreldresamtale denne måneden.

 

Har aldri hørt om 5-åringer som er så voldsomme, og uansett så skal det jo ikke være sånn.. så da tenker jeg at enten er det noe "galt", eller så er personalet kanskje litt for slappe med å si fra?

 

En dag jeg skulle hente guttungen var det en annen gutt (på sønnen min sin alder) som stod og stakk sønnen min i magen med en leke, uten at personalet fikk det med seg, så jeg måtte selv si fra til den andre gutten om at han ikke fikk lov.

 

Hittil har jeg ikke merket at det går så veldig innpå han, det som skjer, men det kan jo komme etterhvert.. og jeg vil jo heller ikke at han skal lære seg at det er greit.

 

Noen andre som kan svare også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...