Gå til innhold

Dibberne er seg selv lik...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir helt hysteri hvis bhg skal gå i kirken før jul - men det er helt greit å feire id!

Hvor i all verden er logikken???... :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes jo man er sær om man ikke lar ungene bli med i kirken, så ja jeg synes det er litt rart å vurdere å holde ungen hjemme ved feiring av andre høytider.

Skrevet

Synes det er helt greit med både kirke og id jeg! Andre kulturers høytider også for den saks skyld. Dessuten synes jeg det er helt greit med halloween og julebukk også. Skyt meg, jeg er ingen Dibber!! høhø!!

Skrevet

Lar ungene være med i kirken også jeg da. Tror ikke de har vondt av det.

Skrevet

Jeg har ingen problemer med at barnehagen eller skoleklassen går i kirken til jul selv om vi ikke er kristne. Synes barn har godt av å lære om alle religioner.

Skrevet

Fra hvor har du kommet til denne konklusjonen? Hadde du synes at det hadde vært ok om datteren din hadde vært med og markert ID?

Bare lurer ;-)

Skrevet

Jeg er en av de som kommer til å dra med mine barn både i kirken, synagogen, moskeene og templene;-) Ikke fast selvfølgelig, men de skal få oppleve litt av alt!

Skrevet

Fadern asså - jeg må legge meg igjen!

Leste : "Dessuten synes jeg det er helt greit med halloween og horebukk".

Jeg satt og tenkte: Hæh, kødder hun? HVa f**

Også leste jeg engang til - horebukk???

Og en gang til,..

Ahh, JULEbukk..

Da følte jeg meg dum..

*lol*

Skrevet

Det er godt du fresher opp forumet med litt originalitet og ting man aldri hadde ventet fra den kanten, da. ;-)

Mine barn skal ikke utsettes for forkynnelse i barnehage og/eller skole. Enten det skjer i kirken eller i moskeen eller i barnehagen. At barnehage/skole velger å lage julepynt eller spise masse mat etter ramadan kan jeg leve med. Det er selvfølgelig i orden at ungene forklares at noen tror slik og noen tror sånn og derfor feirer de sånn og nå skal vi lære litt om det.

Skrevet

Pila - hvorfor er du "redd for" forkynnelse?

Jeg spør fordi jeg aldri har tenkt over at det kan være "skadelig". I min oppvekst var det jo bare kristendom, og vi hadde en superkristen lærer som absolutt drev med forkynnelse. :-) Allikevel har det aldri påvirket meg i den ene eller andre retning?

Skrevet

Informasjon er fint, forkynning er feil og heller ikke lov etter den nye formålsparagrafen! Her skal ikke jentungen i kirka med barnehagen før jul. Presten har sogar sendt ut kristne sanger han ønsket at barna skulle øve på i barnehagen før de kom. Vi er ikke kristne/religiøse på annet vis. Er glad for all saklig informasjon uten forkynnende budskap hun får i barnehagen. Moské, synagoge, kirke eller politiske organisasjoner kan vi klare å oppsøke på egenhånd på fritida, hvis vi i vår familie skulle finne det for godt (neppe).

Ja, jeg er sær på dette området, og dét med god grunn. Jeg vil at hun skal vokse opp som et selvstendig, tenkende individ som gjør seg opp sine egne meninger og selv tar standpunkt til tro og livssyn basert på saklig informasjon og sunne verdier hun har lært seg hjemme, i barnehagen/skolen og ute blandt folk ellers. Ender hun opp som kristen eller buddist, så er det hennes valg og hennes sak. Ferdig! :)

Skrevet

Vi feirer selvfølgelig ikke id heller, så er dét sagt.

Skrevet

Mor Løvehjerte - det er jo ikke helt riktig at du lar henne gjøre seg opp egne meninger når du bevisst holder henne borte fra slike situasjoner?

Tror du ikke hun vil ha bedre forutsetninger for å gjøre seg opp en mening hvis hun faktisk opplever disse ulike miljøene?

Skrevet

Det skal hun få lov til når hun blir gammel nok til å fordøye det hun hører/lærer i kirken. Hvis hun ønsker å døpe seg for å la seg konfirmere som 15-åring, så vær så god. Selv er jeg oppvokst i et katolsk hjem, og jeg vet hvor lett det er å påvirke små barn.

Jeg syns absolutt jeg lar henne få gjøre sine egne valg (hun er 2 år, så så mye er det ikke det handler om ennå), men dere andre velger jo også å holde barna deres borte fra "slike situasjoner", eller tar dere bevisst med dere dem og besøker ulike trossamfunn og religioner? For meg har ikke kirken og kristendommen noen særsttilling, så for meg blir det likt. Mulig at man må ta noen valg for barna sine når de er små, men hensikten er at hun vokser opp til å bli en hyggelig og hjelpsom kvinne med gode verdier. hennes livssyn utover det, håper jeg hun finner ut av segv...helt på egenhånd. Litt må man jo kunne forvente av dem, eller? :)

Skrevet

Synes det er fint at barnehagen feirer det ene og det andre, det være jul, id, påske el. chanukka men er faktisk litt skeptisk til å sende de i kirka fordi jeg ikke vil at de blir "prakket på" kristendommen. Små barn tror jo på hva som helt voksne forteller, kunne lett å få de til å tro på hvilken som helst gud hvis jeg ville

Skrevet

Tøysetipp - konklusjonen kommer av et innlegg her hvor mange synes det var helt greit å feire Id, mens det pleier å være helt hysteri når det gjelder å gå i kirken til jul.

Det hadde vært helt greit om snuppa var med å markerte Id. Tror ikke hun ville tatt skade av det, og i en alder av 5 år har jeg ingen tro på at engang forkynnelse har noen skadelig virkning.

Skrevet

Redd synes jeg ikke er noe godt ord, men jeg synes misjonering ofte er en umoralsk greie - så også når man skal pådra ungene en kobling mellom kirkekos, snop, julegaver og guderi. Jeg synes ikke det sier noe om hva kristendommen er i det hele tatt, og det er en vrangfremstilling jeg vil ha meg frabedt at barna mine utsettes for i offentlig regi. Om vi ønsker at de skal informeres om religiøse skikker og uskikker besørger vi det selv, noe jeg synes er en selvfølge i et sekulært samfunn (og jeg synes det er en selvfølge at det offentlige styre bør være sekulært, selv om dette jo ikke er tilfelle i Norge).

Mer prinsipp enn genuin frykt for at kidsa skal komme hjem og være jesusfantaster, liksom.

Skrevet

Hehe,folk er forskjellige og ikke minst fra forskjellige steder.

Her,litt utenfor en passe stor by valgte jeg barnehage med kristen formålsparagraf og kirke i jul,til påske osv.

Det er heller ikke ett alternativ i nærområdet:-) Mulig "bybarnehagene" har anderledels praksis,det aner jeg ikke.

Skrevet

Når de går i kirka blir det nesten poengtert at det er "fakta". Hvis de har markering rundt id blir det gjørt for å fortelle om andres kultur, ikke gjøre den til sin egen.

At du ikke ser logikken i det...?

Skrevet

Mor Løvehjerte; Feirer dere da den kristne høytiden jul???

Skrevet

Jeg feirer jul, men ikke i kristen forstand, nei. Det ville vert litt rart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...