Gå til innhold

Lillebror er skikkelig sent ute språklig. Bhg har nevnt det for meg


moota m storebror&lillebror

Anbefalte innlegg

og sier at det bl.a er dårlig motorikk.

 

Kan de hjelpe han med dette? Har egentlig ikke peiling på hva jeg skal spørre om hehe =)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er han?

 

Be om henvisning til PPT og spes.ped. De er flinke på dette :)

 

Jeg har selv hatt barn med bra store ekspressive språkvansker(å prate, rett og slett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer 21:50.

Vi har ppt i bhg for sønnen vår.

De startet å jobbe med han i september, allerede nå har det skjedd underverker jeg bare håpet kunne skje i løpet av to år!!

 

Bhg kan henvise, det kan også helsesøster.

Bruk ppt og spes.ped for det det er verdt nå før skolestart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble 3 år i sommer. Han sikler enda, og snakker dårlig. Skikkelig babyspråk.

 

Jeg skal nevne det for dem på foreldresamtalen hvis de ikke tar det opp. Tusen takk =)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble tilmeldt PPT allerede da barnet var 2 år pga språket, men det var fordi jeg pushet på helsesøsteren :) Jeg forsto at ikke alt var som det skulle være utfra erfaring med andre småbarn og språkuviklingen vanligvis. Hermet aldri, ville ikke prøve å si noe. Mamma var vel det eneste ordet andre kunne klare å forstå av det ungen sa.

 

Vi fikk hjelp, og med spes.ped tok det ikke lange tiden før ordene begynte å komme :)

 

Husk at der også kan være noe med hørselen i slike tilfeller, så en henvisning til øre-nese-hals er kanskje litt lurt, også. Min unge måtte ha dren, selv om legene mente i første omgang at hørselen var god nok til å lære å snakke. Men tydeligvis så var den ikke det, for rett etter at dren ble satt inn, så kom mer og mer språk i rasende tempo :)

 

Du bør IKKE vente med noe som helst nå, for dette tar tid, og skolestarten kommer fort. Innen den tid bør ungen ha fått det meste på plass ang språket.

 

Hilsen første NN som svarte her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var gutten min og da han var 3.

Du kan også selv ringe ppt.

 

De brukte ca 6 mnd på kartlegging, finner så ut hvor mange timer han trenger av spes.ped og hvor mange av ass.timer.

Er det flere barn som har ppt så søker bhg på alle timene tilsammen, hvor kommunen gir mindre enn det søknaden er på.

Må kjempe litt for din rett til timene.

Er han den eneste med ppt får han potten alene.

 

Lykke til, råder deg til å spørre ganske snart.

Ta imot all hjelp nå så har du kansje en gutt som er helt "normal" ved skolestart og ikke blir mobbe for språket.

 

Når ppt startet opp følger de gjerne opp til skolestart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...