Gå til innhold

Er det virkelig sant at de som jobber på sjøen tjener utrolig godt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hadde besøk av en kompis i dag som bablet om hvor godt de som jobbet på sjøen hadde det. Tjente godt og fikk god mat hver dag. Han skulle iallefall begynne å jobbe på sjøen iallefall, sa han. Er dette sant da? Så ikke akkurat for meg at de hadde et luksusliv. Er vel ikke bare bare for en person uten den rette utdannelsen og få jobb der heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke nødvendigvis, men har nok lettere for å få jobb om man er lærling gjennom skolen, eller har en utdannelse som matros/styrmann osv.'

På 80 tallet var det i alle fall mange av de jeg gikk på skolen med som ble med på fiskebåt etter ungdomsskolen og de fikk lett jobb og er fortsatt på sjøen. Nå er det litt verre for mange rederi ansetter fiskere fra "billige" land og slipper dermed å ansette dem med lønn som en norsk fisker får.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offshore mann her tjener 850 000 kr i året og er utdannet men kan ta høyere utdanning og tjene mer..

Han har jobber på sjøen tidligere...tjente vel litt mindre da, men om har fortsatt hadde vært ansatt der hadde han tjent like mye som på plattform sier han...spørs jo hvem du jobber for og hva du er UTDANNET som..

Er du chief eller hva det heter tjener du FETT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min hadde ingen relecant utdannelse da han fikk jobb som matros på supplybåt, så ble han arbeidsleder på dekket, og fikk deretter tilbud om å ta et kranførerkurs, noe han gjorde. Da han var ferdig med lærlingetiden (vanlig matroslønn på 450000 i året), gikk han opp 120000 kr i året, dette er nå 2-3 år siden og han tjener nå 600000. Har fått tilbud om ny jobb nå, hvor han får 15% lønnsøkning om han tar den.. :) I tillegg har sjømenn et eget fradrag på skatten, som gjør at han betaler ca 19% skatt.

Men så er han jo borte halve året da, noe som nok blir nesten oppveid mot at han får reise og se verden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet som fisker i 3 år. Tjente ikke så bra i forhold til hvor lenge du var på havet. Var 6 uker på, 2 dager av, 6 uker på, 2 dager av osv... Noen ganger ble det 9 uker på...

 

Kom hjem etter en 9 ukers tur med 60 000 på konto, noe som ikke samsvarer med det du gir slipp på. Familetid, venner osv.

 

Noen ganger kom vi hjem med myyye mindre.. der er en minstelønn fra garantifondet, men det er ikke mye det heller.

 

Problemet er at man tjener mindre og mindre på sjøen om man skal fiske på trålere, det eneste som lønner seg nå er garnbåter vil jeg tro (mange år siden jeg var på sjøen så er ikke sikker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...