Gå til innhold

MÅ man vende en baby som ligger i seteleie? er ikke det valgfritt??


singo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du må ikke.

Du vet jo hva som er alternativene regner jeg med.

Om du har født barn før som er normalt store og du er normalt stor kan du fint føde i seteleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan utføre medisinske prosedyrer på deg mot din vilje.

 

Jeg hadde personlig blånektet, risikoene ved vendingsforsøk tatt i betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok,skal til ul i morgen og prate med en lege.da skal jeg prøve å blånekte.fikk bare litt angst i dag når jordmor sa at jeg var nødt til å prøve det.

men det som er tingen er at jeg heller ikke vil føde i seteleie.og vet at det er risikabelt med ks også,men vil heller det enn å føde i sete!

 

jeg har hatt en vanlig fødsel fra før,der mini var normalt stor,så vet at de vil prøve å få meg til å ombestemme meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg hadde en baby som vekslet mellom å ligge i sete- og tverrleie. Når jeg var på kontroll noen uker før termin, anbefalte legen meg å forsøke vending. Jeg orket ikke tanken på det, da jeg fikk vondt under den "vanlige" undersøkelsen hos jordmor. Legen sa etter mye om og men at det var greit, men beordret meg til å ta røntgen for å sjekke målet på bekkenet mitt mtp setefødsel. Jeg synes også det var lite poeng, da babyen hele tiden vekslet mellom to leier. Klarte ikke å si ordentlig i fra til denne legen når jeg var på sykehuset, og følte meg skikkelig overkjørt.

Når jeg kom hjem ringte jeg min faste jordmor, og hun anbefalte meg å ta kontakt med overlegen. Overlegen ringte meg tilbake etter noen timer (fikk ikke tak i henne med en gang), og da var hun helt enig med meg at både vending og røntgen var noe tull. Ble kalt inn til ny time noen dager etterpå, og fikk innvilget ks.

 

Jeg er i dag veldig glad for at jeg lyttet til magefølelsen min, da de oppdaget en feil på livmoren min under ks. Vending kunne ha ført til livmorruptur og det samme med rier. Så hvis jeg noen gang skal ha flere barn, så får jeg ikke lov til å føde vaginalt.

 

Men vet at min historie er litt spesiell, og vet om flere som har utført både vellykket vending og flotte setefødseler. Og vil samtidig si at ks ikke er en "lett" løsning, men er jo absolutt glad for at vi har det.

 

Uansett, følg magefølelsen din og gjør det du føler er riktig for deg. Tror ingen lege kommer til å tvinge deg til å foreta en vending hvis du klart uttrykker at du er i mot det. Og hvem vet, kanskje barnet snur seg før teminen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spørsmålet ditt er vel egentlig: Kan jeg velge å ta keisersnitt uten å i det hele tatt prøve å snu babyen?

 

;)

 

Jeg vet at dette er litt forskjellig fra sykehus til sykehus, men seteleie i seg selv er vel ikke en "automatisk" grunn til å ta keisersnitt..? De mener jo at det beste for babyen er å bli født vaginalt, og dersom du absolutt ikke vil føde i seteleie kan det hende at denne "tvangssnuingen" (som det høres ut som!) gjøres i "beste mening" for barnets del.

 

Du får høre hva de sier i morgen. Kanskje snur babyen seg av seg selv også =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tusen takk for svar:)

 

en annen grunn for at jeg ikke vil prøve å vende babyen er pga jeg er rhesus minus,og har lest at det kan føre til komplikasjoner under vendingen med tanke på blodblanding..(vist babyen sitt blod er rhesus pluss)

er ikke helt sikker på hva dette innebærer,men det kan være alvorlig vist dette skjer har jeg lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...