Mockanin Skrevet 11. november 2010 #1 Skrevet 11. november 2010 Bruker som grunnlag at dem skal snakke om at kristne feirer jul. Hvor mange av oss som feirer jul er kristne? Jeg har aldri hørt noe om at det er snakk om kristendom i forbindelse med de norske helligdagene. Om man skal feire Id, så må man jo også feire høytidene til de andre nasjonalitetene i bhg., og det kan bli mange gitt. Ikke er vi rasister, men dette synes jeg er litt feil rett og slett og har tanken på å holde minsten hjemme denne dagen er der. Noen med meninger?
Gjest Skrevet 11. november 2010 #2 Skrevet 11. november 2010 Flott at de lærer om andre kulturer og religioner i barnehagen. Å ha mest mulig kunskap er bra og man oppnår, på sikt, en bedre forståelse til andre mennesker, kulturer og religioner. Så å holde barnet hjemme synes jeg er en dårlig idè
Odine! Skrevet 11. november 2010 #3 Skrevet 11. november 2010 Har det ikke nettopp vært id? Jeg tenker at det er naturlig å ta det når det faktisk er den høytida.
BlåBlå Skrevet 11. november 2010 #4 Skrevet 11. november 2010 Jeg synes dere er litt sneversynte. Hva med et åpent sinn, og å være takknemlig for at bhg finner på noe som ungen ei tillegg kan lære litt av.
3småtroll♥ Skrevet 11. november 2010 #5 Skrevet 11. november 2010 Her skal de også markere id. Nå går pjokken her i en barnehage som satser veldig på barn og ulike kulturer. Vi bor i en mindre by som ikke er som oslo, men i denne barnehagen har de veldig mange ulike nasjonaliteter representert både blandt barn og ansatte. Satningsområdet deres er bla språk:) Da jeg så at de skulle markere id, tenkte jeg at det var positivt jeg;) Må inrømme at jeg ikke er så veldig flink på slikt og tenker at sønnen vår har godt av å skjønne hva andre religioner står for og hva de feirer. Vi har naboer som er muslimer og de har en sønn på samme alder som vår sønn. Når de da vokser opp sammen syns jeg det er flott at de begge kan litt om hverandres livssyn:) Selv om vi ikke er kristene i den forstand at vi går i kirken til vanlig osv, så feirer vi jo jul.. Samme med naboen- de er ikke praktiserende muslimer i det daglige (spiser svinekjøtt feks) men de feirer id:) Jeg er aldri skeptisk til at barn skal lære noe, men heller måten det ev. blir gjort på. Jeg reagerte mer på læreren til ene datteren vår da snuppa kom hjem og fortalte hva hun hadde lært om Gud. Hun hadde nemlig lært at det kristene livssyn var en sannhet.... Jeg mener at det er viktig at barna da lærer at kristene TROR det, og feks muslimer TROR det. Hvis barna får god kunnskap om de forskjellige livssyn, så danner det et godt grunnlag for å "velge" eget livssyn selv som eldre. Men jeg er da nøye på at de skal forstå at det er snakk om tro- ikke sannheter! Ble langt dette her, men ble litt engasjert;)
Trollmor m/ trolljente Skrevet 11. november 2010 #6 Skrevet 11. november 2010 Synes det er flott jeg, så synd barnehagen her ikke gjør det!
Stellaborealis Skrevet 11. november 2010 #7 Skrevet 11. november 2010 Synes det er et kjempefint initiativ. Det utvider barnas sinn og gir de kunnskap om verden vi lever i. Må si jeg synes du setter et dårlig eksempel ved å holde barna hjemme denne dagen. Barna lærer jo at vi feirer jul på et kristent grunnlag ikke sant? Hvorvidt man er personlig kristen er lite relevant synes jeg. Dette handler om kunnskap.
~sjiraff~ Skrevet 11. november 2010 #8 Skrevet 11. november 2010 Har ikke id vært for flere mnd siden? Så lenge man feirer jul i barnehagene synes jeg det er flott at man feirer id også der det er barn som feirer denne høytiden. Synes du sender feil signaler hvis du holder ungene hjemme. Jeg synes at foreldre som holder barna hjemme fra skole/bhg pga krikebesøk er litt sære.. så da synes jeg egentlig at du fremstår som sær også )
dudarøra Skrevet 11. november 2010 #9 Skrevet 11. november 2010 om barnehagen har muslimske barn i barnegruppen er de i følge rammeplanen pliktig til å markere deres høytider, deriblant id. dette gjelder også andre høytider fra andre relgioner om de er representert i barnegruppen. men det er forskjell på å markere å feire, bhg velger selv hvordan de ønsker å markere høytidene.
hamsterpia Skrevet 11. november 2010 #10 Skrevet 11. november 2010 Jeg jobbet i en flerkulturell barnehage tør, og der feiret vi både id og vietnamesisk nyttår. Synes det er kjempekoselig å gjøre sånt, og synes egentlig at det er litt dumt at det ikke er noen fra andre land i barnehagen som minsten går i.
♡ A & E ♡ Skrevet 11. november 2010 #11 Skrevet 11. november 2010 Jeg synes det er fint å få et innblikk i de forskjellige kulturene. Det er dessverre oftest det mest negative i andre kulturer man får høre mest av så er ekstra godt at de kan få et innblikk i det gode som fins i alle kulturer. Men om det er flere nasjonaliteter i barnehagen synes jeg det er viktig at disse også blir markert på en eller annen måte.
stjertløvetann Skrevet 11. november 2010 #12 Skrevet 11. november 2010 Barnehagen her hadde id-feiring i september tror jeg det var, og husker jeg syntes det var en flott markering, så må nok si meg enig med de over her at det virker noe snevert om du holder ham hjemme ja..
Gjest Skrevet 11. november 2010 #13 Skrevet 11. november 2010 Hvorfor i huleste holder du ham hjemme ? Skal du holde han hjemme når han skal lære om Hinduisme, Buddhisme, Katolisme og andre religioner på skolen, og ? Nei, herlighet. Vi lever tross alt i en verden der mennesker har forskjellig bakgrund, både etnisk og religion/livssyn. Blir veldig snevert å tro du kan "skjerme" han fra dette. Gutten din kommer nok til å lære kjempe masse og kose seg under markeringa/feiringa.
Mockanin Skrevet 11. november 2010 Forfatter #14 Skrevet 11. november 2010 Er ikke snever når jeg synes vi skal feire helligdagene til de andre religionene i bhg. vel? Jeg er veldig for at ungene skal lære om de forskjellige religionene, men mener at skal dem feire Id i bhg. så må dem også feire de andres helligdager. Lær dem veldig gjerne om religioner og skikker, men ikke feir Id og skjule seg bak at kristne feirer jul for det er mest sansynlig flere som feirer jul pga. tradisjon enn pga. kristendom. 5 åringen min vet ikke hvorfor vi feirer jul engang, spurte han nettopp nå. Om dem feirer helligdagene til de andre religionene så er det greit å feire Id også. Grunnen til at vi vurderer å ha ungen hjemme denne dagen er en protest mot måten bhg. gjør dette på. Den største grunnen til at nettopp Id blir feiret er at en av de ansatte i bhg. feirer det selv. Feir de andre religionene også selv om det ikke er noen ansatte i bhg. med de religionene.
Lemonia Skrevet 11. november 2010 #15 Skrevet 11. november 2010 Jeg synes det høres kjempeflott ut at barna får feire andre høytider og lærer om dem i barnehagen. Klart at det hadde vært bra å feire høytider fra enda flere religioner, men jeg synes ikke fravær av dette er grunn til å unngå de få høytidsmarkeringene barnehagen har. Blir litt rart for meg å ha en tankegang om at fordi de ikke involverer absolutt alle religioner så skal vi i allefall ikke feire de få de har tatt med. Synes det er merkelig at dere holder barna hjemme, det fratar dem en fin lærdom og en mulighet til å bli mer tolerante enn foreldrene tydeligvis er....
Gjest Skrevet 11. november 2010 #16 Skrevet 11. november 2010 Da tror jeg du har bomma litt på formuleringa på innlegget. Men, selvfølgelig skal de lære om Gud og Jesus om de lærer om Allah og Abraham. Det er nok mest aktuelt å formidle budskapene om de forskjellige religionene som gjelder for menneskene i barnehagen. Har du en skikkelig miks av alle verdens hjørner får man et festlig år
lille sprelle Skrevet 11. november 2010 #17 Skrevet 11. november 2010 feire er litt drøyt - markere og forklare er greit.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 11. november 2010 #18 Skrevet 11. november 2010 Om ikke 5åringen din veit hvorfor eller i det minste kan litt om hvorfor vi feirer jul så kan du jo begynne å lære han det, evt så kan det være greit å sende han i barnehagen når id skal markers sånn at han iallefall lærer noe..... Og jada, du kan fortelle om solverv og norrøn jul om du synes det er bedre enn kristendommens jul.
♡ A & E ♡ Skrevet 12. november 2010 #19 Skrevet 12. november 2010 Er det ikke bedre å si ifra til de ansatte om at du synes at alle kulturer skal feires og la barnet ditt få være med, enn å "demonstrere" med å ikke la barnet få delta på en dag som sikkert kan bli interessant?
Anna-10 Skrevet 12. november 2010 #20 Skrevet 12. november 2010 Jeg synes det er bra at barn lærer om andre kulturer og religioner, også det å markere de ulike høytidene. Dette er med på å skape toleranse og respekt for andre med ulik bakgrunn enn en selv, noe jeg synes mangler i det norske samfunnet! Jeg er sikker på at de markerer andre høytider også, det er bare det at du ikke har fått det med deg. Jeg synes synd på barna dine som har en så sneversynt mor!
entil :) Skrevet 12. november 2010 #21 Skrevet 12. november 2010 I barnehagen vår datter gikk i tidligere (i Oslo, har flyttet ut av byen nå) markerte de (tegnet flagg, serverte tradisjonrik mat, sang, danset osv) nasjonaldagene/hoved høytider til alle de landene som var representert på avdelingen hennes. Og det ble ganske så mange, tror de var oppe i 8-10 stk (flere med foreldre fra to ulike land også). Synes det var kjempeflott at barna fikk lære om litt ulike kulturer og at vi kommer fra eller stammer fra ulike land.
Snupi27 Skrevet 12. november 2010 #22 Skrevet 12. november 2010 flere og flere barnehager begynner å feire andre sine dager og. som id ogvietamesisk nyttår osv jeg jobber i barnehage og vi pleier å feire de forskjellige høytidene med å lage å spise mat fra de forskjellige landene, pynte med flagg og ha fellessamling og la barna fra de landene kanskje ha med seg noe hjemmefra som de kan vise. vi har og noen barn som vil danse sin dans og synhge sanger på sitt språk. vi og har blitt veldig flinke til å finne og lære sanger på de forskjellige språkene der vi har barn fra.. jeg syns det er en fin ting. det viser jo bare at vi kan faktisk leve sammen selvom vi ikke har samme tro.. =) og barna koser seg!!
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 12. november 2010 #23 Skrevet 12. november 2010 Ser det er mange som er udelt positive til å feire "andres" høytider. Joda, er fint at barna lærer om andre skikker og kulturer. MEN det kan lett bli forvirrende for barn med for mange varianter. Jeg snakket feks med nevøen min om jul her en dag. Nevnte at i veldi gamle dager feiret nordmenn jul fordi sola snudde, og han ble skikkelig forvirret. Dor VI feirer jo jul som bursdagen til Jesus (og han kommer fra et hjem der mor ikke tror på Gud). Må nok en del forklaring til for at små barnesinn skal forstå.. Så skjønner godt tanken om å holde ungen hjemme den dagen. Er uendelig stor forskjell på å hulte småen hjemme fra bhg en dag pga en slik feiring, enn å holde barna unna religionsundervisningen på skolen! Og så tenker jeg barnets alder og modenhet, i tilleg til hvordan bhg presenterer og forteller om høytiden spiller en rolle for om jeg hadde latt barnet mitt deltatt på en slik feiring. Flott at HI er i stand til å tenke kritisk og ikke bare er med på alt som blir servert!
Sweet Amber Skrevet 13. november 2010 #24 Skrevet 13. november 2010 I barnehagen til sønnen min er det mange forskjellige nasjonaliteter og religioner. De ansatte har bedt foreldrene om å melde fra og forklare høytider og markeringer som tilhører deres kultur og religion, og dette markeres slik de pleier i det enkelte barns opprinnelsesland. Jeg synes dette er veldig fint og inkluderende. Barna lærer masse om hverandre og de får fine opplevelser sammen. Dette ville ikke gått uten at foreldrene hadde meldt fra og forklart feiringene, siden de ansatte i bhg ikke har grunnlag for å vite noe om noe annet enn kristne og muslimske høytider. Det er jo tross alt disse som er størst. Synes det sender et veldig negativt signal å holde ungen hjemme den dagen.
yasmina Skrevet 14. november 2010 #25 Skrevet 14. november 2010 eg syns det bare er flott hvis de markerer Eid i bhg og skolen, at barna kan laere om forskjellige religioner og kulturer ser jeg paa som en positiv ting. Det som feires naa er Eid al Adha som feires til minne om profetens Ibrahim som varvillig til aa offre sin soenn til Allah.Dette er nok samme historie som da Abraham var villig til aa offre Isak i bibelen. Eid al Adha er markerer ogsaa slutten paa Haji, som er muslimenes pilgrimsreise. Eid al Fitr som var den forrige Eiden markere slutten paa Ramadan, muslimenes fastemaaned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå