Gå til innhold

"Spørreundersøkelse" -Lakserolje

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har forsøkt å sette i gang fødsel med lakserolje; Har det funket?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler sterkt, tror nok mer at det var tilfeldig.

Jeg tok lakserolje når jeg var 8 dager over termin, fødselen startet dagen etter og babyen var ute 10 dager over termin.

Vil absolutt ikke gi lakseroljen æren for fødselen som sikkert hadde startet av seg selv på samme tid siden jeg var så langt over termin.

Skrevet

Er det ikke grusomt å føde etter å ha tatt lakserolje, da? Kan ikke være moro å drite over hele fødestua? Om ikke annet bør man la være av hensyn til den stakkars jordmoren!

Skrevet

ja. det funket. er overhode ikke noe å anbefale.

jeg føda dattra mi på 10 min.. styrtfødsel.. utrolig vondt. skjedde hjemme på bade gulvet.

veldig mange av de som bruker det som er modne de ender med styrt fødsel..

får at det skal fungere så tror jeg man må være moden..

Skrevet

Fikk klyster under fødselen sist, og det første til at "jeg dreit under hele fødselen", som du sier. De fleste gjør på seg under fødselen uansett.

Skrevet

Laksérolje kan være veldig FARLIG !!!!!

Det skal aldri, ALDRI !!!, brukes til å sette i gang fødsel !!!

Skrevet

Jeg tok lakserolje og fødte 30 timer senere. Hadde absolutt ikke styrtfødsel og hadde tømt hele tarmen pga lakseroljen så hadde ikke behov for klyster ;-) Bæsja ikke under fødselen eller de første 2 døgnene etter fødselen.

Vet ikke om det var lakseroljen som startet fødselen, kan fint ha vært tilfeldig siden jeg var over termin.

Skrevet

Ehh.. jeg fikk klyster på sykehuset mot ekstrem forstoppelse i uke 36. Jordmora rista på hue når jeg fortalte at apotekteknikere "nekter" å selge lakserende til gravide.

Skrevet

Det kan i værste tilfelle føre til morkakeløsning.....

Skrevet

Jeg kan svare for ei venninne av meg. Hun tok det når hun var en 2-3 dager over termin. Det startet ikke noen fødsel, men hun tilbrakte nesten en hel natt på do, og fordi hun da satt så lenge på skåla så fikk hun hemoroider..så hun anbefaler det IKKE!

Skrevet

Jeg tok nesten en flaske, var langt på overtid men ikke moden.. Forferdlige magesmerter og en søvnløs natt var eneste resultat.... Nevnte det for jordmoren på neste kontroll og hun sa at det i verste fall kunne føre til at livmoren revnet pga kraftige sammentrekninger. Ellers nevnte hun at sæd var det mest effektive for å få i gang en fødsel...

Skrevet

Mulig tilfeldig, men tok 1 spiseskje kl 17, kl 01 var babyen ute. Min vondeste fødsel ever (hadde 2 fra før).

Skrevet

Det er noe tull som gravide hysterikere har funnet på. Å føde er uansett risikabelt, lakserolje gjør det hverken mer eller mindre risikabelt. Etter råd fra lege tok jeg lakserolje når jeg var moden - bare et par sjeer - noen ganger på do også satte fødselen i gang. Ute på noen timer, ikke styrtfødsel. Helt normalt.

Skrevet

Og andre jordmødre, og forskere, har kommet fram til at sæd er ineffektivt og at man trenger ca 50 doser for å¨få nok til å starte noe som helst.

Skrevet

Mange som har sterke meninger her. Det jeg lurer på er om det har funket for dere. Takker meget for svar fra de som faktisk har svart på spørsmålet. -HI

Skrevet

Det er det mest latterlige jeg har hørt : i værste fall morkakeløsning!! Og jordmorutdannelsen din fikk du igjennom Ellos ? Hahaha. Si meg, når hørte du sist om en morkakeløsning i forbindelse med nevnte tema?

Det er faktisk slik at man ofte blir oppfordret til å ta noe avførende , for å få tømt tarmen i forbindelse med fødsel - og barsel periode. Mest fordi det kan være skrekkelig vondt å gå på do etter fødselen. ( pga sting, sårt, ømt, etc) Da er man liksom ferdig tømt. Det er også forskjell på en hel flaske og 15 ml. Det er bedre plass inni deg om tarmen din ikke er "stinn av avføring" , og kan da føre til at riene kommer, evt kommer hurtigere . Det kan man faktisk bekrefte på fødeavdelingen, at kvinner som får klyx på sykehuset, får sterkere rier etter å ha fått tømt tarmen.

Men om det setter igang fødselen vet man ikke. ( altså å ta noe avf.middel hjemme en dag eller to etter termin f.eks.)

Skrevet

Tja. Jeg tok det med gjevne mellomrom, og fikk rier hver gang, men de stoppet opp igjen. Den natta jeg fødte, tok jeg noen spiseskjeer på ettermiddagen. Fødselen startet da på natten, og var en herlig styrtfødsel. Tar heller en sånn på nytt, enn fødsel nr 1.

MEN!! Jeg vil for all del ikke anbefale noen til å ta lakserolje. Ræva mi tilgir meg aldri.. Dreit så mye at det tilslutt svei som f i hele analkanalen! Heldigvis ikke noe diare under fødsel, men de timene hjemme når diareen var som verst unner jeg ingen.

Skrevet

Jeg spurte jordmora mi om dette. Hun sa at de nesten mistet en baby under fødsel pga lakserolje. Den kan sette igang så sterker sammentrekninger i livmora at babyen ikke får nok oksygen. Hun kunne ikke skjønne at noen i det hele tatt kunne vurdere å gjøre noe så dumt! Det var det svaret jeg fikk,-anser henne for å være en særdeles oppegående og erfaren jordmor...

Men dere gjør jo som dere vil:)

Skrevet

Dere skjønner vel at klyx og laksérolje IKKE er sammenlignbart??

Klyx blir sprøytet opp i endetarmen slik at den blir tømt, mens laksérolje skal igjennom hele systemet... Hvilket gir en stor sannsynlighet for fæle magesmerter i tillegg til altfor kraftige rier, diaré, oppkast og div. andre farer som er nevnt over...

Good luck, sier jeg !!

Fødselen starter ikke før barnet er klart uansett, så ser virkelig ikke poenget...

Skrevet

Poenget er at førstemann satt fast og fikk store skader fordi han var så stor. Nå er nestemann begynt å bli riemlig stor også, men hverken jordmor eller lege vil ta ansvar for å hjelpe meg slik at dette ikke skjer igjen. Derfor vil jeg sette i gang fødselen nå. -HI

Skrevet

...og jm kunne dokumentere at dette var fordi kvinnen hadde tatt olje, for det er slettes ikke noe som skjer innimellom uansett.... Eller jo...

Skrevet

Herregud da, kvinne, skjønn dette:

Du kan IKKE sette i gang din egen fødsel uten at barnet er klart til å fødes !!!!

Så samme hva du gjør, eller ikke gjør, har INGEN betydning for start av fødsel !!

(Skulle fødselen starte etter et eller annet, så er det TILFELDIG, og den hadde startet da uansett !!!!!)

Du har klart 9 mnd, du kan da for pokker vente de ekstra dagene det tar !! Hjelpes...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...