Gå til innhold

Har jeg eller min mamma rett her?


Gjest

Anbefalte innlegg

Min mamma skulle sette en deig hos meg, og tok varmvann direkte fra springen!!

 

Jeg mener man kun skal bruke kaldt vann til matlaging og varme den til ca 40-45 i kasserolle på ovnen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette lærte vi i heimkunnskaptimene. Man skal ikke bruke varmt vann fra springen, pga at varmt vann tar med seg diverse "stoffer" fra rørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kun kaldt vann til matlaging..

Er vel kanskje ikke så farlig å bruke varmt vann fra springen, men har lært det at den kan være bakterier i varmtvannstanken som kan være uheldig å få i seg, men det er vel kanskje et litt utdatert argument! :-p

Gjør det vel mest av gammel vane tror jeg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal ikke bruke varmtvann fra springen pga det kan ha et høyere innhold av tungmetaller etter opphold i varmtvannsberederen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har rett!

samme som tipp topp, fare for at tungmetaller er utfelt i vannet. og sånt fjernes ikke ved koking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel viktiger før mtp å ikke ta varmt vann ifra springen pga de gamle kobber rørene som var i bygningene før da disse avga endel ugunstige stoffer. jeg har plast rør å kildevann så jeg tar nå lunka vann fra springen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hørte en historie en gang (fra arbeidstilsynet) om en arbeidsplass der alle mannfolka ble syke og fikk de samme symptomene. Det viste seg at de laget kaffe og te kun ved å bruke varmtvann. De hadde rett og slett blitt kobberforgiftet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om legionella? Det er en farlig bakrterie som kan være i varmtvannsberederen. Den kan være farlig selv bare i dusjen, men ekstra farlig å innta.

 

Bakterier drepes under steking, men jeg er usikker på hvor høy temp som må til for å drepe de.

 

Jeg hadde ikke tatt sjansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å varme vann i vannkokeren til matlaging. Tar aldri varmt vann fra springen!

Ja, du har rett :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor er heimkunnskapslærer, og i heimkunnskapen lærte hun oss at vi ikke skulle bruke varmt vann fra kranen, fordi det vannet kunne haet uheldig høyt innhold av tungmetaller.

 

Da jeg observerte en heimkunnskapstime på en annen skole her forleden, så jeg at læreren ba elevene om å ta lunkent vann fra springen.

Jeg holdt jo på å dette av stolen, og måtte ringe min mor da jeg kom hjem.

 

Hun fortalte imidlertid at dette ikke var så skummelt, fordi det bare er svært gamle rør dette gjelder for.

 

 

Jeg husker ikke hvor gamle husene måtte være for at det ikke skulle være trygt, men det var rimelig gammelt.

Rundt 60 år, kanskje?

 

 

 

Så svaret er: det er helt greit i hus av "nyere" dato, men jeg vet altså ikke hvor nye.

 

 

Men jeg gjør det ikke selv. Det føles liksom helt feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg argumenterte også med legionella og bakterier fra rør etc. Mens mamma mente at disse burde bli drept ved steking i ovnen på 225 grader... hehe Jeg er fremdeles usikker :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man har plastrør kan det lekke ut stoffer til vannet, så jeg hadde uansett ikke brukt varmt vann fra kranen. Og har dere noengang sett innsiden av en varmtvannstank og all biofilmen som er der hadde dere fått sjokk. Greit at bakteriene vil dø i ovnen, men ekkelt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar aldri lunkent vann fra springen til matlaging, nei. Varmer i vannkoker eller kasserolle. Gammel barnelærdom. Sikkert ikke vært så farlig, men vanen sier nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helst i gamle kobberrør at det varme vatnet er "farleg", men sjølv om vårt hus vart bugd for tre år sidan stolar eg ikkje på den slags. Det kostar meg veldig lite å varme vatnet på komfyren (og uansett tar det ikkje meir enn 10 sekund på induksjonskomfyren ;o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker aldri annet enn kaldt vann til matlaging. Uansett.

 

Skyller også over med kaldt vann etter å ha skylt/vasket noe i varmvann.

 

Synes ikke at det holder med at det "mest sannsynlig" er helt ok å bruke vann som har oppholdt seg i vvbeholderen i dag er godt nok.

 

Varmer vann i micro eller vannkoker - alt etter hva det skal brukes til.

Ønsker meg micro med termostat slik mamma har neste gang den skal byttes :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...