Gå til innhold

Trenger deres synspunkter på dette... (beklager, det ble langt, men vær snill å les)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dette er greia...

 

Vi har akkurat flyttet og skolen eldste våres går på nå har tydligvis noen type fest før de største trinnene på skolen før jul. Så langt er det jo greit, gøy for ungene og alt det der. Men så er det den greia da, at tydligvis har skolen funnet ut at det er våres trinn som skal arrangere denne greia. Og det er jeg mindre fornøyd med, for å si det mildt. Jeg må si at jeg liker det ikke i det hele tatt. I Desember er det jo så mye som skjer iaf. Og som småbarnsfamilier flest har vi mange ting på kalenderen i Desember. Det er jo så mye som skjer da. Pluss at minste her har bursdag akkurat den helgen dette skal være. Så vi får besøk fra hele familiene våres. Og de bor ganske mange timers kjøring unna. Selvfølgelig kan skolen ikke vite og ta hensyn til at et søsken har bursdag akkurat denne helgen. Men jeg synes at det uansett er lov at bruke hodet. De må jo vite at Desember er en travel måned, det synes jeg neste alle lærere klager over selv. Så hvorfor skal da vi være nødt å ordne dette? Hvorfor er det ikke greit at foreldrene til de ungene det gjelder hadde fått gjort dette? Jeg synes det er mest naturlig.

 

Og når jeg har spurt skolen om dette så er det disse argumentene jeg får. Jammen det er jo noen andre som får ordne for dere etter jul....vel ja, det er jo litt forskjell på hvor mye man har å gjøre før og etter jul. Og jeg hadde fint kunne vært med å ordne for ungen min selv etter jul. Og jeg hadde vel sikkert kunne ordnet med dette for de andre trinna etter jul og. Men å tvinge på oss noe sånt her ikke 3 uker før jul engang... Og når jeg spurte hvorfor de ikke kunne ta litt mer i inngangspenger for å leie inn ungdommer fra videregående. Så kunne de jo ikke det, ikke sån som unger er idag. Så dem sier jo mer eller mindre at alla unger på skolen er noen møkkaunger, og hvorfor skal jeg være barnvakt for de da, er det ikke bedre at foreldra er der selve og holder koll på ungene da? Noen fler argumenter var at når unga er med på fotball, håndball, turn etc. så må man jo påregne dugnader der og. Og valgte man å ha med ungene på noe sånt så fikk man dugnadene på kjøpet....vel sist jeg sjekket så var det ikke frivillig om man ville at ungene skulle gå på skolen eller ikke. Et annet argument var jo at man måtte engasjere seg i klassen til barna og deres skolehverdag. Vel jeg/vi gikk på alle foreldremøter der vi bodde før, og det kommer vi at gjøre her og. Jeg har bakt til alle arrangement som barnet vårt har vært med på i regi av skolen. Vi har gått på alle avsluttninger og forestillinger og stillt oppmed ting som trenger å gjøres der og. Og det kommer vi til å fortsette med på denne skolen og. Der vi bodde før så tok jeg meg fri fra jobben flere ganger fo å hjelpe til på påskelunsjer, julelunsjer osv. for klassen. Og det vil jeg gjøre her også, så langt jeg har mulighet til det. Så jeg synes faktisk at jeg/vi engasjerer oss nok i barnet vårt sin skolehverdag. Fikk også høre at når man hadde barn i skolen så kunne man ikke drive å planlegge masse ferier og andre ting.... Så vi skal ikke få ha noen fritid de åra vi har barn på skolen? Skal vi bare sitte hjemme og vente på at skolen trenger oss til ditt eller datt. Og gud forby om vi skulle vilje ha familjene våres her på besøk, eller dra på de til besøk. Og vi må jo forr all del ikke finne på å feire bursdager. Jeg ble jo nesten skjellt ut for at det måtte jo være greit å gjøre noe for andre iblant og. Og ja det er det, men kan man ikke få velge selv hva og når? Begge vi foreldre har vært engasjerte med frivillig arbeid i en årsrekke og kommer til å fortsette med det. Men vi har jo da valgt selv hva vi vil og når vi vil.

 

Men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har ikke lust eller tid å engasjere meg i noen slags fest for andres skolebarn så like før jul.

 

Så da kommer jeg til det store spørsmålet... Er det bare dumt av mannen min og meg at reagere på dette? Eller har vi rett i at de burdte ikke legge dette på oss, men på foreldrene til de barna det gjelder.

 

Så kom med deres synspunkter på dette, vare seg dere er enig med meg og mannen eller om dere synes vi er noen idioter som reagerer. Vil bare ha litt input.

 

Og beklager igjen at de ble langt:S

 

Kanskje noen kan legge denne på skravle før meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

 

Vet det er vanlig mange steder at det f.eks er 8. klasse-elevene med foreldre som har ansvar hvert år for å arrangerer juleball/nyttårsball for ungdomsskolen, men jeg aner ikke om dette er nytt av året der dere bor.

 

Jeg hadde ikke reagert på det. Neste år slipper en jo for da må foreldrene som har elever på det trinnet troppe opp som hjelp. Alternativet er vel at skolen ikke arrangerer den festen.

 

Fikk du vite dette nå? Trodde slikt ble planlagt litt tidligere på høsten. Uansett, jeg ville bitt i det sure eplet og stilt opp, ingen vil vel være hun kjipe mamman til xxxx som ikke ville hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:)

Infoen kom for et par dager siden. Hadde det vært snakk om at det var store elever som skulle arrangere det med hjelp av foreldre. Men det er jo ikke det. Dette er småskoletrinn, så våres barn skal/kan ikke være med og ordne. Det er kun vi foreldre. Men jeg må si at det jeg vel egentlig reagerer aller mest på er tidspunktet. Hadde det vært tidligere på høsten eller etter jul. ikke nå like før jul...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare få en ting klar for meg før jeg svarer.

 

Er det meningen at dere skal være med å arrangere en fest hvor barnet ditt ikke skal være med på festen?

Og foreldrene til de som skal på festen skal ikke være med å arrangere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke poenget med å ha det sånn,dere skal arrangere fest for de eldre trinnene,men deres barn skal ikke på den festen?

Kan ikke lærerne selv arrangere denne festen da? Jeg holder med deg i denne saken,hadde nok blitt litt irritert jeg om det var meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville enkelt og greit gitt beskjed om at dere ikke kan stille, fordi dere har huset fullt, egne juleforberedelser, og en fødselsdag samme helg. Det blir umulig for dere å få endene til å møtes og det må skolen akseptere. Ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt riktig, vi skal arrangere en fest hvor Barna våres ikke får være med. Og foreldrene til disse barna skal ikke være med...

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke reagert hvis det var en fest som ungene mine også faktisk skulle være med på. Men når dette gjelder andres barn og dere samtidig har nok av stress med gjester som kommer på besøk osv. Så skjønner jeg enda bedre at dette er noe du ikke vil være med på.

 

Jeg skjønner ikke helt greia med at dere skal arrangere fest for andres unger. Kanskje bare jeg som er dum.

 

Man kan ikke bare forvente at når skolen sier hopp så skal man hoppe. Uansett hva det gjelder.

 

Så vidt jeg vet så kan de vel ikke pålegge dere å bli med på sånt.

På skolen vår foregår i alle fall alt på frivillig basis. De som har lyst og mulighet blir med, men det er ikke tvang. Kan nok være at det er enkelte foreldre som aldri stiller opp som blir kommentert og at man synes det er dårlig, men det har aldri vært noe forsøk på å tvinge de med.

 

Nei, jeg må si at dette syntes jeg var rett og slett urettferdig. Nytter ikke at ungene deres får fest senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke hatt noe problem med dette. Vi er vant til å måtte arrangere fester for andre enn våre egne barn. I 6 og 9 er det foreldrene som har ansvaret for festene for avgangselevene.

 

Det som jeg hadde protestert mot er å måtte stille opp på helg, altså lørdag og søndag. Det hadde jeg ikke godtatt.

At det er tre uker før jul, har lite å si for min del. Så travelt har jeg det ikke så lang tid før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er en rar løsning å gjøre det sånn som det her, men jeg tipper at årsaken til det er at da slipper noen av de barna festen er for å ha sine foreldre som "vakter" der. Jeg tipper også at dere bor på et sted det ikke er veldig mange som flytter til og fra, sånn at det for de fleste blir sånn at de et år er med å arrangerer for de eldre elevene og noen år senere er det andre som arrangerer for deres barn. Jeg tipper også at dette for de fleste ikke kom som en overraskelse nå (som det gjorde for dere som er nyinnflyttet) fordi det er sånn det blir gjort hvert år og dette er helt sikkert noe barna gleder seg til lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sær om du som nyinnflyttet skal begynne å klage på skolens/klassens tradisjoner allerede nå.

 

Dette er da meg bekjent en slags dugnad, neste år slipper dere. Vi har noe tilsvarende på skolen vår og jeg har stilt opp med smil og godt humør fordi jeg ønsker og bli kjent med andre voksne mennesker og knytte nettverk. Hva jeg føler inni meg er noe helt annet, for jeg hater egentlig slike tilstelninger.

 

Hvis alle bidrar, blir det ikke mye på hver. Det er ikke alle som må bake og som i tillegg må stå vakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skjønt det så kom det som et sjokk på alle som ikke har eldre barn på denne skolen. Men det kommer ikke å bli noen endringer på det uansett tror jeg. For det virker som at ingen gidde å si noe, eller ta det opp med skolen uansett om de ikke liker det....for det er bare sån det er. Og det er den verste frasen jeg hører, en dårlig unnskyldning for ikke å prøve å få til endringer uansett hva det gjelder.

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja sån er vi også vant det, at alt går på dugnad men at det er frivillig. På denne skolen virker det som at alt går på tvang. For å sitere noen...hvis det er frivillig så stiller ingen opp...snakk om å ha liten tiltro til foreldrene...

 

Du har fanget akkurat det jeg føler i siste setningen, og den setningen med å hoppe;)

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt problemet jeg.

Her går også sånne arrangement på omgang. 2. klasse har ansvaret for 17.mail. 6.klasse har ansvaret for avgangsfesten. 1.klasse har ansvaret for julelunchen osv osv.

 

Synes det virkelr helt greit at det ikke er 7.klasse foreldrene som ahr ansvaret for avgangsfesten. elevene der bør få slippe ha sine egne foreldre som vakter.

 

At dere har familieselskap akkurat den helgen er da ikke noe skolen kan ta ansvaret for:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ja, jo, jeg skjønner hva du mener. Absolutt!

Men om jeg prøver å sette meg selv inn i situasjonen, så tror jeg ikke at jeg hadde turt å si noe, ettersom jeg da hadde vært ny. ( om jeg har forstått det riktig? )

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...