Gå til innhold

Dere som driver gård, og ikke jobber utenom, hvordan blir det da med permisjon?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi driver gård, og vi har ikke jobb utenom gården.

Har en datter fra før, men vi fikk henne før vi overtok gården.

Så nå vurderer vi å prøve å få en til, men hvordan blir det med permisjon, avløser osv?

Finner ikke noe særlig info om dette på nettet..

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har krav på permisjon som alle andre. Som grunnlag for foreldrepenger ser de på inntekt siste 3 avsluttede likninger.

 

Faren vil ikke ha krav på lønn i forbindelse med de to ukene alle har krav på fri ved fødsel.

 

Det som er viktig å merke seg er at om dere ikke har så høy intekt kan dere søke om avløsertilskudd hvis dere må ansette noen til å jobbe mens dere har fri. Det dekker så vidt jeg husker opp til 1300,- kr pr dag, 7 dager i uka om dere har så store avløserutgifter. Avløsertilskuddet blir motregnet foreldrepengene. Dere får derfor ikke dobbelt opp.

 

Er det noe spessielt du lurer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Da vil det jo bli veldig lite utbetalt om vi skal ha avløser i oppmot 1 år. (og det vil være vanskelig å få tak i også)

Vi har to fjøs, et med ungdyr og et med melkekyr, min "jobb" er melking morgen og kveld, og mannen tar stellet av ungdyra, pluss det meste annet arbeid.

Så om jeg skal ha permisjon i f.eks 8 mnd, så må vi jo ha en avløser denne tiden.

Får vi da et avløsertilskudd på opp til 1300kr dagen, som vi må betale avløser med og resten blir mine foreldrepenger?

Inntekten min er nok ikke så høy at foreldrepengene vil utgjøre mer enn 1300 kr dagen tror jeg, uten å ha regnet på det..

Så da vil vi jo igrunn "tape" ganske mye på å ta permisjon da..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke reglene her, men regner med at inntekten deres er alt dere tjener på melke- og kjøttproduksjon. Denne summen får dere jo uansett om det er du eller en avløser som melker,og samtidig får dere penger av nav til å lønne avløseren.

Synes det høres ut som en gunstig ordning jeg,de fleste går jo ned i inntekt i permisjonen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må huske på er at om avløseren gjør din jobb så vil dere få det samme overskuddet av driften som dere ville fått om du jobbet. Selv om det ikke blir så mye i direkte utbetalinger vil dere ikke tape på det.

 

Hvis dere velger å ta engangssummen, må dere sjekke grundg hva det fører til for deg og mannen. Jeg hørte at det var noen spessielle regler der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...