Gå til innhold

Ha syns dere om barn som springer frem og tilbake i midtgangen under julegudstjenesten da?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Siden jeg selv alltid irriterte meg over dette fenoment før jeg fikk barn har jeg ikke tatt med mine egne barn i kirken på julaften, slev om jeg kunne hatt lyst. Regner med de ikke er flinkere å sitte i ro enn andre barn, og jeg vil ikke forstyrre noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat på julaften tåler vel de fleste noe mer uro fra barn enn ellers. I kirka hos oss er det forresten så fullt den dagen at det ville være plent umulig å løpe fram og tilbake noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Kanskje vi kunne danse litt i midtgangen alle sammen,-for å vise vår glede over julen?? Hadde kanskje vært litt morsommere for alle sammen?

Personlig holder vi oss til ringdanser ala "Månetoppen" ute under stjernehimmelen. Fint både for barn og voksne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde barn fått lov til å bevege seg litt mer i kirken hadde de kanskje blitt lettere å få med dit når de blir eldre.

 

Barn som løper rundt er for meg bare et morsomt avbrekk. Men de bør ikke være høylydt så de dominerer det som blir sakt, og klatring i ting og tang er utelukket.

 

Den norske kirken har noe å lære av den amerikanske hvor barna blir inkludert og trukke fram for et eget barneinnslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår kirke blir det oppmuntret til deltakelse av barna under julegudstjenesten. Da kan de komme fram, sitte nærme alteret, de kan stille spørsmål om Jesus osv. Gudstjenesten er lagt opp slik at det skal være spennende og givende også for barna, heldigvis.

 

Julen handler nettopp om et barn, og det er vel ingen som er nærmere Guds Rike enn barna. Vi skal være glade for at de får være tilstede i Guds nærvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes barn i kirka er ok, men synes ikke noe om at det blir forvandlet til en lekeplass. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har gått glipp av juleevangeliet fordi barn hyler og skriker.

Noen vil kanskje hevde jeg er vanskelig og sneversynt, men jeg har bare lyst å høre hva presten sier:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kirken her jeg bor har vi en super prest. Han sa f.eks. at om barna var litt urolige og løp litt rundt under dåpen, så gjorde det ingen ting. Det gjør jo at man får lyst til å ta med barna til gudstjeneste.

 

En del av gudstjenestene her jeg bor kalles familiegudstjenester, og da er det naturlig at hele familien kommer, også urlige smårollinger på 2 år...

 

Kirken er for alle.

 

Hylgrining-da går det heller an å ta seg en luftetur ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aldri i kirka på i jula, men da vår eldste sønn ble døpt var det en unge på 4-5 år som sprang frem og tilbake konstant. Greit nok det, plaget meg ikke nevneverdig. Men når jeg får se bildene fra dåpsseremonien senere den kvelden, er den j***a ungen på hvert eneste bilde, rett foran døpefonten. Greit at min far ikke er mesterfotograf, men man kan da holde ungene sine borte fra akkurat der det skjer. Irriterer meg den dag i dag at vi ikke har noen ordentlige bilder fra selve dåpsseremonien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å huff og gid...gjør det noe om der er et annet barn på bildet???

Vi tok bilder ved døpefonten etterpå. Presten synes det er bedre at der taes bilder etter gudstjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presten i kirka vår oppfordrer faktisk barna til å røre litt på seg, det blir mindre sutring og skriking av slikt. Men de må ta av seg skoene. De har også en tegne- og lesekrok som er for barna.

Selv er jeg ingen kirkegjenger til vanlig å da heller ikke på julaften. Men skulle jeg gått dit, så hadde selvfølgelig barna blitt med.

Kirka er vel for alle? Ikke bare voksne og eldre? Tåler de ikke støy får de holde seg hjemme å høre gudstjeneste på radio!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør det. Jeg aner ikke hvem denne gutten er, og alle spør "hvem er det?" når de ser bildene. Jeg er svært lite interessert i andres barn, og spesielt på bilder som blir sett på om og om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som en typisk ikke-kristen person som bruker kirka til "dine" personlige høytidelige øyeblikk: dåp, konfirmasjon og bryllup...

Kanskje du neste gang kan be om en tom kirke? Da ville du være sikker på at ingen "fremmede" kommer med på bildet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes IKKE det er ok med unger som springer rundt og bråker i kirken. Synes godt at barn kan lære seg at noen steder sitter man rolig, som i kirken og på restaurant.

 

Ikke at man må sitte som tente lys, men det er ikke noen lekeplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit at de aller minste får bevege seg litt, men fra de er 4 kan de fint lære at noen steder sitter man stille, hvisker om man vil snakke med noen og pusler eventuelt med noe man har med hjemmefra el. I "min" kirke er det barnebøker og tegnebrett til barna så de har noe å pusle med under gudstjenesten.

 

Noen foreldre tror dessverre at alle andre synes at barnet deres er like bedårende som de selv synes, og tenker ikke på at andre kan ha et annet behov enn dem.

 

Jeg var i kirken på allehelgensdag for da leses navnene til de som døde siste år opp. Alle står, og det er en veldig høytidelig stemning i kirken. Jeg var der fordi jeg har mistet to nære slektninger det siste året. Da var det beklageligvis en familie som mente at deres behov for at barnet skulle ha det gøy var større enn alle andres. Barnet hoiet og hoppet og ble ikke hysjet på. I akkurat de minuttene kunne de godt ha tatt med barnet ut eller i det minste hysjet på det!

 

Ellers så synes jeg det er flott med en god blanding av barnlig glede og oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel en såklat "liberal" mor som tåler mye av roping og løping ;-) Men i kirken synes jeg det er fint å lære barna å sitte i ro.

Men synes også at presten (iallefall her vi bor) er flink til å inkludere barna i gudtstjenesten. De får komme frem til alteret og høre på når presten forteller historier fra bibelen.

De har også fargestifter og ark til barna som de kan underholdes med om de synes det blir for lenge.

Men løping opp og ned midtgangen synes jeg er en uting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...