Gå til innhold

Har søkt jobb, ikke hørt noe, nå er stillingen lyst ut på nytt, gi meg råd...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har søkt på en jobb i samme bedrift som jeg jobber i nå, men en annen avdeling. Det er en stor bedrift, ca 700 ansatte, dvs mange utviklingsmuligheter.

 

Søknadsfristen gikk ut for ca 2uker siden, har ikke hørt noe. Nå ser jeg at stillingen er lyst ut på NY med forlenget søknadsfrist......

 

Jeg er tydeligvis ikke aktuell for de, selv om jeg har høyere utdannelse (relevant) og svært relevant jobberfaring.

 

Blir litt sur og snurt merker jeg. Forstår ikke helt hvorfor jeg ikke er aktuell (er i permisjon nå, dette skulle i så fall vært en jobb jeg kunne begynne i april).

Har også snakket med sjefen i denne avdelingen tidligere om jobb, kun litt løst og fast da.

 

Hva ville dere ha gjort?

- Ingenting

- Ringt/mailen sjefen på avdelingen jeg har søkt meg til og lurt på om jeg ikke er aktuell i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det betyr ikke nødvendigvis at du ikke er aktuell, men at de vil ha flere kandidatar. Jeg ville ringt og spurt hva som var grunnen, og spurt om jeg kunne forvente å bli kalt inn til intervju. Men jeg ville vært veldig hyggelig og høflig, og passet på å skjule eventuell irritasjon. Ikke send e-post, det virker litt useriøst i en slik setting. Dersom du ikke tørr å ringe bør du ikke ta kontakt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en av årsakene til at man lyser ut på nytt behøver ikke å være at alle kandidatene ikke var aktuell for stillingen, men at det ble et for lite søkegrunnlag - for lite å velge mellom.

 

Ikke anta at du ikke er aktuell!

Men ta gjerne en prat med lederen og gjennom de si hva du kan tilføre avdelingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med rekruttering i en stor bedrift med mange hundre ansatte, og tror endel av tingene som blir sagt under stemmer. Først og fremst så ønsker man seg flere gode kandidater når man skal kalle inn på intervju. Rett og slett for å ha et grunnlag for sammenligning. Men når det er sagt så overser man ikke en god kandidat over lengre tid, da det er stor mulighet for at denne kandidaten finner seg noe annet i mellomtiden.

Mitt råd til deg er å ta en telefon til den som står ansvarlig for stillingen. Henvis til søknaden din, og spør om de har kommet noe lengre i prosessen. Hvis du i tillegg har snakket med denne personen før, så kan det kanskje være enklere å presentere seg. Ser at du fikk tips om å fysisk oppsøke denne personen, det er jeg helt uenig i. De fleste ledere er utrolig opptatte, og hadde det skjedd på min bedrift ville du sannsynligvis forstyrret personen på vei til eller fra et møte:)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...