Gå til innhold

Lærere - hvor mye jobber dere?


Vicky 83

Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått det er en gjennomsnittlig arbeidsdag for en lærer ni timer (pga de ekstra feriene jobber vi mer de ukene vi er på jobb). Jeg har jobbet som lærer i to år før jeg fikk barn og det har vært utrolig slitsomt. Det første året er jo kjent for å være helt ekstremt krevende, og det andre året når ting skal roe seg et lite hakk var jeg gravid. I gjennomsnitt har jeg nok jobbet mer enn de timene jeg skal også, selv om jeg ble flinkere til å sette grense for meg selv det året jeg var gravid. Det hadde nok også å gjøre med at jeg begynte å få litt erfaring og dermed kunne slappe mer av.

 

Nå er jeg altså hjemme med barn, men skal etterhvert tilbake til jobb, og jeg får helt frysninger av tanken på å jobbe 100%. Liker yrket veldig godt, men arbeidsmengden kan ta helt knekken på meg. Før jeg fikk barn gjorde jeg alt arbeidet på jobb og var dermed på jobb minimum ni timer hver dag. Det går ikke når jeg nå har en liten gutt som fortjener å få være med mammaen sin og jeg vil ha så mye tid som mulig sammen med gutten min. Ser for meg at jeg kommer til å dra fra jobb så tidlig som mulig, være med gutten frem til han legger seg og så sitte og jobbe resten av kvelden + søndag kveld. Dette er tid som jeg helst skulle brukt på trening, husarbeid, handling og kanskje pittelitt avslappning også. Når skal jeg få tid til det da?

 

Jeg satt og regnet på at hvis jeg jobber 70-80% kan jeg dra fra jobb rundt klokken 15 og stort sette være ferdig med jobben da. I så fall kunne jeg hentet gutten der han er, hatt god tid til henting, dratt hjem, laget middag og spist middag klokken 17 når pappaen kommer hjem. Det høres deilig ut.

 

Hvordan er hverdagen deres? Hvor mye jobber dere? Hvor lenge har dere jobbet og hva tjener dere som jobber redusert?

 

Takk for svar fra en som gruer seg til hverdagen som snart kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, som lærer jobber man mye når det står på, men gud så deilig det er med feriene også.

Jeg jobber som regel til fra 0730 til 15.30-16, også 1-2 timer på kvelden etter at poden er i seng. Hvis jeg dropper timene på kvelden, hoper det seg fort opp og jeg må bruke store deler av søndag kveld.

Pjokken er i seng ca 19, så etter det får jeg tid til både litt jobb, trening, husarbeid, sløving (selvfølgelig ikke alt hver dag). Synes også det er greit at pjokken og far får litt alenetid på ettermiddagen, så hender jeg trener før han er i seng.

 

Ang lønn når man jobber redusert. Så regner du % av det du har i 100% lønn (grunnlønn), tilleggene får du uansett, for det går jo f.eks ikke an å være 70% kontaktlærer. Jeg tror jeg ville prioritert å få 1 dag fri i uken, men ha 100% bhgplass. Da kan du bruke fridagen din til trening, husarbeid, litt jobb og få mindre å gjøre de andre dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg er kontaklærer i en 80% stilling og kunne i grunn ikke hatt det bedre. Fikk valget mellom korte dager eller en dag fri, og jeg valgte å slutte tidlig. Jobber til 15 to dager i uka (møter - slutter undervisningen hhv kl 12 og kl 14), 11, en dag, 12 en annen dag og 14 den siste dagen. Perfekt!

 

Møter på jobb en time før elevene kommer, og da rekker jeg masse! Planlegger de timene jeg trenger noe ekstra til, kopierer, og skriver på ukeplanen for neste uke. Friminuttene blir også brukt til småplukk, sånn at jeg ikke sitter igjen med så mye når dagen er over.

 

Retting kan jeg fint ta når jeg er ferdig, og likevel klare å komme meg av gårde til kl 15, men som regel velger jeg å gå når jeg er ferdig - også tar jeg papirarbeid + retting om kveldene. Jobber på 3. trinn, så det er jo ikke all verdens retting heller :)

 

Nei, jeg synes dette lar seg kombinere perfekt med småbarnstilværelsen. Bo blir hentet tidlig hver dag - bortsett fra to dager hvor jeg ikke henter ham før 15:30. Var en del jobb nå rett etter høstferien med å sette seg inn i ny periodeplan + utviklingsplaner + konferansetimer = mange kvelder på skolen, men så fort det er unnagjort så går det greit igjen.

 

Hadde nok ikke jobbet 100% med små barn uansett

 

får ut ca 20 000 i mnd - etter skatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JuniGull-10

Jeg er i samme situasjon som deg. Jeg rakk å jobbe i 2 år og nå er jeg i permisjon. Jeg skal være hjemme hele dette skoleåret. Jeg planlegger å gå fra 100% til 80% stilling fra høsten av og da med fri en dag i uka. Jeg planlegger å være hjemme med sønnen min den dagen jeg har fri og bare bruke dagen på han. Han kommer nok til å begynne 100% når han fyller 2 år og da vil jeg nok bruke dagen hjemme på andre gjøremål, slik at jeg har fri hver ettermiddag for å ta meg av han.

 

Men jeg tror arbeidsmengden avhenger veldig av hvilke fag du underviser i. Jeg er har nemlig ingen tentamensfag, så jeg slipper de store rettebunkene! Og jeg erfarer at hvis jeg har brukt god tid på å skrive årsplanen, så er mye jobb allerede gjort. Da vet jeg hele tiden hva som skjer neste uke liksom og kan ligge et hakk foran elevene hele veien, uten å slite meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber, eller får i alle fall betalt for, 86 %. Jobber i vdg. skole og underviser 17 timer i uka, har mange klasser, 2-timersfag i hver klasse. Mye retting, så det går en god del tid, ja, men når jeg klarer å være effektiv, så kommer jeg meg hjem fra jobb sånn ca 15.30 hver dag, selvsagt bortsett fra møtedagen hvor alle jobber til 16. Jobber en del hjemme, men heldigvis ikke skrekkelig mye.

Stortrives! Litt over 360 000 i årslønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber MYE. Alt for mye. Akkurat nå er jeg i en periode at veldig lite blir gjort på kveldene. Er rett og slett utslitt. Sovner på sofaen hver kveld når ungen har lagt seg.

 

Vanligvis drar jeg hjem rett etter arbeidstid. Tidlig ferdig 2 dager i uka. Henter guttungen i barnehagen. Pappan lager middag. Så er det rydding og diverse husarbeid. Etter leggetid bruker jeg å jobbe 2 timer. Stort sett hver kveld. Fredag er avslapping. Samme med lørdag. Søndags kveld gjøres også en del arbeid.

 

Har veldig lyst til å jobbe 80%, men der er erfaringen at det er like mye jobb for mye mindre lønn. På min skole har vi flytende timeplan, derfor kan jeg ikke få en fast fridag. Jeg vil også sjelden få muligheten til å dra hjem tidligere - for jeg har jo gjerne både første og siste time.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har råd til det råder jeg deg til å jobbe redusert. Da ville jeg som en annen her foreslår heller ta en fridag i uka enn å tro at du skal klare å gå hjem tidligere. Vær effektiv når du er på jobb, så blir det mindre hjemme.

 

Jeg jobber 100% stilling. Har to barn. Jobber i vgs, er kontaktlærer, eksamensansvarlig. Mye vurdering. Mye møter rundt enkeltelever i tillegg til elevsamtaler. Kjenner akkurat nå at det i grunn er litt for mye.

 

Feriene er flotte og familievennlige. Lengter ikke tilbake til yrket jeg hadde før. Liker ansvaret og føler at jeg har en jobb med mening hvor jeg betyr mye for noen en periode.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...