Gå til innhold

Nedleggelse av fødeavdelinger


NiT&miniputt

Anbefalte innlegg

Er de bare meg som blir skremt av all nedleggelse av fødeavdelinger i landet! Er konsekvent nedprioritering av kvinner! Dette skaper så mye utrygghet blant oss som skal føde i disse områdene..

Syns vi alle kvinner bør stå sammen mot dette, uansett område. Oppfordrer alle til til å signere opprop eller være med i facebookgrupper. Dette kan fort gjelde ditt område også om trenden fortsetter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes også det er en skummel utvikling. Jeg kommer opprinnelig fra en liten by som lenge har stått i fare for å få fødeavdelingen omgjort til fødestue. Nærmeste fødeavdeling blir da to timers kjøring unna (men de fleste trenger jo ikke dra dit da). Nå bor jeg i Osloområdet og har tre av landets største og beste sykehus og fødeavdelinger innen umiddelbar nærhet. Men siden jeg har risikosvangerskap har jeg faktisk tenkt på hvordan det ville vært om jeg fremdeles bodde i hjembyen min, for jeg ville aldri kunnet føde på en fødestue. Jeg har selv valgt det sykehuset som er lengst unna meg, dvs 20 min kjøring mot 5 min til det nærmeste og får gjerne sjokkerte kommentarer fra venner og bekjente om hvorfor jeg gidder å ha så lang reisevei. Det er tydelig at mange av vi her på østlandet er bortskjemte når man kan klage på 20 min kjøring til fødeavdelingen, og det å følge med på hva som skjer i hjembyen min og tenke på hvordan det må være å sitte to timer i bil (evt kjøre ambulanse) med tette rier setter ting litt i perspektiv.

 

Jeg skjønner jo likevel at økonomi spiller inn. Jeg skjønner også veldig godt at det virker som sløsing med både penger og ressurser (det er jo krav til gynekologstillinger osv for å kunne opprettholde en fødeavdeling kontra en fødestue) å skulle tviholde på en fødeavdeling på et lite sted med få fødsler og hvor de fleste uansett kan føde på fødestue og ikke trenger spesialbehandling/overvåkning. Vi har ikke ubegrensede ressurser i helsebudsjettet vårt. Og skal jeg være ærlig vil jeg heller kutte ned penger til fødeavdelinger og bruke disse på avdelinger som tar seg av alvorlige sykdommer i stedet. I en ideell verden hadde vi hatt penger til alt, men det har vi ikke, og da må vi prioritere. Er det riktig å bruke penger på en fødeavdeling for 2-300 fødsler i året i stedet for å bruke pengene på avdelinger for kreftsyke? Så hvis man ser det på denne måten synes jeg jo prioriteringene er riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt todelt. Jeg forstår utrolig godt frustrasjonen hos de som vil få veldig lang reisevei. I helse Midt-Norge lover de følgetjeneste som en liten oppreisning for de med over 1,5 time reisevei, og det bør de absolutt innfri.

 

Det er en trygghet i å ha fødeavdeling like i nærheten, men samtidig, hvis jeg må velge mellom kvalitet og kvantitet, så er jeg ikke i tvil. Vi har sykehus med fødeavdeling to minutter i bil unna, men velger regionsykehuset som er en førti minutter unna istedet. Rett og slett fordi de der har personell til å håndtere alt døgnet rundt. Lokalsykehuset har en lege tilgjengelig noen timer noen dager i uka.. Når jeg i tillegg vet om en hendelse hvor de ikke viste helt god krisehåndtering på lokalsykehuset, er valget lett.

 

Så jeg forstår godt frustrasjonen hos de som allerede bor i utkanter, og som vil få _enda_ lenger reisevei, men samtidig velger jeg selv bort lokalalternativet selv fordi jeg ikke føler meg trygg der. Vanskelig debatt er det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å velge en fødeavd. 20min (istedenfor 5) unna er vel så fjernt for disse damene det gjelder. Når nærmeste fødeavd. ligger 3 timer unna, og står i fare for å bli lagt ned skjønner jeg at folk blir skremt!

 

Synes det er vel så skremmende at fødeavdelinger blir gjort om til fødestuer uten leger. Jeg hadde iallefall ingen indikatorer på at alt ikke skulle gå greit med nr 1, men han trengte hjelp for å komme ut. Det hadde kanskje gått bra på en fødestue, men om vi f.eks. trengte haste KS hadde det ikke vært særlig kjekt om nærmeste fødeavd. lå 5 timer unna!

 

- Vil tro at 1 skadet barn koster mer penger for samfunnet enn å holde en fødeavdeling åpen et år... men klart det er jo et HELT annet budsjett..

 

Når mini ble født stengte fødeavdelingen kveld/natt/helg. Så vi ble kastet ut under to timer etter fødsel, og ble plassert i et venterom (for du kan ikke bli overflyttet fra føden før det er gått 4timer) der jeg ikke hadde annet valg enn å sitte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det spørsmålet der er litt todelt jeg og. Likevel blir jeg ikke nødvendigvis skremt av nedleggelsene, det er tross alt større sikkerhet og høyere kvalitet på de store syehusene. Selv om svangerskapet har gått greit og alt så kan det oppstå akuttsituasjoner ved fødselen som et lokalsykehus eller en fødestue ikke har kompetanse til å håndtere.

 

Om en bor langt unna så trenger en jo ikke nødvendigvis komme seg avsted til sykehuset ved egen hjelp når fødselen setter i gang... Så vidt jeg husker kan man vel få støtte til intil 10 dagers opphold ved fødestedet før fødsel? Ellers finnes jo ambulanse eller helikopter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn i vårt området ihvertfall at alle som bor langt unna sykehus får opphold i ti dager før. Det er også slik at de som allerede har 1,5 timers vei får en time ekstra. Det er heller ikke sånn at alle kan hentes med helikopter. Det får ikke lande ved mange sykehus, og kan heller ikke dra ut i all slags vær.

 

Flere i omegn må hentes med båt fra før, og dette tar tid i fint vær, og når en da får en times kjøretur etter dette så er det ikke så greit å komme seg.

 

Det er heller ikke bare fødesteder det dreier seg om, men også steder som allerede har mulighet for keisersnitt og nødhjelp ved behov, altså et fullverdig tilbud om noe skulle skje. Jeg vil at alle som bor i landet, selv om de ikke bor i byer skal ha et godt tilbud.

 

Penger er liten betydning for en kvinne som mister barnet sitt eller får et med alvorlige skader. Det er snakk om prioriteringer. Landet har aldri hatt bedre råd, og det burde heller snakkes om en forbedring av tilbudene vi har i dag. Og det syns jeg ikke behøver å bety en sentralisering til storbyene, det er et stort og langt land med ikke de beste reiseforholdene til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...