Gå til innhold

Noem som skal sy til babyen?


♀ RosaPåVei ♀

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte at jeg skulle sy alle startklærne til babyen denne gang :)

Kjekt å utveksle litt erfaringer og tips :)

 

Og om det er noen i Bergens området som har lyst til det samme,så hadde det vært utrolig kjekt å sy sammen =)

 

Var så heldig å få tak i boken "BabyGarderoben" av Lill Nylen og Ulrika Andersson,Mye flotte mønstre i den ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg strikker masse og hekler litt. Har nettopp kjøpt meg symaskin, så jeg håper på litt inspirasjon etterhvert.

 

Tenker på å sy barnehagebukser til sønnen på snart 2. I bhg har de nemlig angst for olabukser og tar de av for et godt ord, selv om jeg synes de er myke og gode. Tenkte å prøve meg på noen myke bukser som ikke blir joggebukeser, for joggebukser synes ikke jeg er hverdagsklær..

 

Til den lille står det nok noen lette sommerstrikketing på menyen etterhvert, sønnen ble jo født på vintern, så har ikke så mye av såntno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt da :)

Det er ganske mange som syr rundt omkring i Bergen,mye inspirasjon å hente :)

Jeg har sydd en del barnehagebukser til han som snart er 2 år,og barnehagen liker de veldig godt,kan jo pynte de litt mer enn en joggebukse ;)

 

Jeg tenkte jeg skulle sy en del sommerklær til babyen,syntes det er kjempegøy å holde på med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sydd bukser med bred linning som brettes ned og lommer.

Myke klær til myke barn :)

 

Har sydd av Velour og Interlock :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg strikker og hekler babytepper til babyen!

 

Mitt haandarbeidstalent begrenser seg desverre til lette firkantete ting he he he. Men koselig er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal også sy litt til knerten. Har noen flotte barneklær mønster på jobben som kommer fra danmark -> MiniKrea.dk De er kjempelette og sy og har klær til litt større barn også. De har ikke verdes beste utvalg, men en god start er det jo :) Har sydd en sparkebukse i cordfløyel, den ble kjempekul! Hehe. Elsker litt moderne retro-klær :)

Ellers så har jeg arvet "den store syboken" fra min bestemor, der er det hundrevis av klær til både voksne og barn i den søte 50-talls stilen.

 

Gleder meg til å starrte, men vil gjerne vente til jeg er over 12 uker, siden sist gang jeg startet å sy (sparkebuksen) så mistet jeg spiren like etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minikrea mønsterne er kjempeflotte!!

Sparkebukser i cord er kjempeskjønne,og myke og deilige for barnet :)

Jeg har litt lyst til å vite hva jeg får før jeg begynner å sy,bestiller en del stoffer fra Cetho og da er det greit å vite om det er en blå eller rosa spire som kommer ;)

 

Har ikke hørt om den store syboken,så den må jeg google etterpå,jeg eeelsker sybøker og mønstre,samler på de og liker veldig godt de fra 50-tallet!!

 

Skjønner godt at du vil vente litt med å begynne å sy,er vel litt det hos meg også,denne redselen for at det skal forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har googlet Den Store Syboken nå,og ser at jeg vet hva det er likevel ;)

Holder på å tegne av flere av mønsterarkene,en venninne har kofferten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen bukser som skal bli gravid-bukser ;)

Men sommerkjole venter jeg med til 2012 tror jeg,hehe ;)

Må finne tilbake til "Ikke-gravid-kroppen" først ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hadde store ambisjoner om å sy til babyen og meg selv,men har enda ikke funnet energien til det,men håper at den er rett rundt hjørnet nå når jeg ikke er så mye kvalm :)

 

Dere da damer?

Fått strikket/heklet/sydd noe til babyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan bare strikke, så da strikker jeg. Syingen begrenser seg til å montere det som er strikket. ;-) (Jeg får angst bare jeg må ta frem symaskinen for å legge opp bukser eller gardiner ...)

 

Foreløpig har jeg strikket et babyteppe i ull etter eget hode. Også holder jeg på å strikke noen av delene i et Gjestal-mønster som jeg tror har nummer 137-7. (De nysgjerrige kan Google "Gjestal 137-7" også bla seg frem til mønsteret på siden.)

 

Jeg klarer ikke helt å stole på at det er en liten frøken der inne, så foreløpig holder jeg meg til nøytrale farger og mønstre. En liten frøken blir like søt i buksedrakt som en liten herremann. Meeen - det er så mange søte mønstere der ute at jeg tror jeg må strikke en kjole eller to også. Blant annet har jeg sett et mønster av Tora Frøseth som heter "Kjole til lillesøster". Den er helt nydelig og ser ut til å være enkel å strikke. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straks jeg får vite hvilket kjønn det er kan jeg begynne å sy.

 

Var inne på minikrea.dk og der var det mye fint.

Ellers så skal jeg sy vognteppe, de to andre barna mine har også fått hvert sitt som de kan ta med seg senere i livet.

Gleder meg til å begynne på kolleksjonen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sy vognteppe og jeg skal prøve meg på en hengevugge. Har ikke prøvd å sy myke babyklær før, så det er vel på tide å prøve det:-) Må bli kvitt kvalmen først....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Jeg har nå gått noen ganger på strikkekurs og avanserer ganske raskt fra det tidligere rett frem og tilbake babyteppet!

 

Det er mye lettere å lære å strikke enn jeg trodde :-)

 

Har nå strikket sparkebukse og vanlig bukse, 2 par sokker, lue og holder på med "kjøredress" og en jakke :) Alt i 100% Merino ull- Superwash (alt kan vaskes på 30-40 grader).

 

Har bestilt bøkene Myk Start og Strikk til Nøstebarn fra Norge og gleder meg til de kommer i posten :)

 

Vil gjerne tipse alle strikkeglade om sidene til DROPS Design; garnstudio.com. De har over 4000 gratis oppskrifter! De har også oppskriftene på mange uilke språk om noen skulle trenge det!

 

Noen som har tips om gode norske strikkebøker eller hefter med fine babyting, gjerne i typisk norsk stil? (Ikke alt for vanskelig - håper å rekke en runde eller to til på kurs før babyen kommer hi hi).

 

Til slutt; noen som har strikket Marius genser? Vanskelig? Har lyst til å lage til babyen og til meg selv men usikker på om det er å legge lista litt vel høyt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for Marius-genser med rundfelling,da slipper du å klippe i strikketøyet og sy det sammen etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariusgenser er ikke vanskelig, men som Rosapåvei sier, så kan det være lurt å finne en oppskrift der du ikke trenger å klippe i strikketøyet.

 

Jeg har bare rukket å strikke en liten sommerdress. Nå lager jeg lue og sokker til den.

 

Bibliotekene har ofte en del strikkebøker. Der kan du kikke i dem før du bestemmer om du skal kjøpe dem selv.

 

I bruktbutikker og på loppemarkeder finner man ofte gamle håndarbeidsbøker og -blader. Da kan man finne modeller som er både retro og nostalgiske. Men jeg er blitt fortalt at størrelsene var litt mindre enn nå, så det kan være greit å ha i bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Kommer definitivt til å gå for oppskrift uten klipping!!

 

@Mossirose; jeg bor i utlandet, så jeg får ikke tittet på forhånd, må bare bestille bøker og hefter og trenger derfor tips om hva som er bra og ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan absolutt anbefale deg Nøstebarnsboken av Katrine Gregersen (?)

Og Myk start,fantastiske oppskrifter i begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...