Gå til innhold

Er det livsfarlig å arve madrass til lille?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det en trend i tiden?

Hvor kommer evt påstanden fra, om at arvet madrass øker risiko for krybbedød?

Er det basert på faktiske undersøkelser, eller var det noen som fant det på en gang, også har det bare spredd seg?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en babykurv fra førstemann, i den er det en sånn tettpakket stråmadrass innerst som er umulig å få vasket så la den bare i fryseren et døgns tid - håper det har tatt knekken på de verste bassiluskene ;) Å arve mellom søsken er vel ikke så ille har jeg hørt...

Skrevet

Dette visste jeg ikke.... Har satt fram sengen og madrass som sønnen min på seks brukte, og har ikke vasket madrassen... Jeg må opp å vaske eller kjøpe ny.

Skrevet

Går jo an å kjøpe en ny madrassbeskytter. De fleste kan og bør vaskes på 60 eller til og med 90 grader. Om man bruker tisselaken i mellom madrassen og madrassbeskytteren mener jeg det er ganske trygt å bruke en arvet madrass.

Men anbefaler likevel å vaske madrassen om mulig, eller sette den ut (eller i fryseren som nevnt) så man hvertfall vekk evt midd og andre basselusker.

Skrevet

Var på mange måter lettere å få barn før internett med all dens tilgjengelige informasjon...;) Om det hadde vært livsfarlig,-som spørsmålet er, så hadde det nok blitt delt ut info ang dette av leger/jordmødre. Jeg har brukt samme madrass til 2 barn. Vasket trekket, og bruker soveskinn(-som visstnok ikke heller er helt risikofritt..hehe)

Skrevet

Jeg arvet madrass til eldstemann, nå kommer tredjemann og den skal jeg fortsatt bruke:-

Skrevet

jeg har forstått at det som er størst problem med å arve er midd og middavføring som er relativ "farlig" for de små og kan gi allergier mm.

Vi ende allikevel med å kjøpe brukt fra noen bekjente madrassen er 1,5 år og vi har vasket OG fryst alt så da kan jeg ikke skjønne at det er noe midd etc igjen!?!

tror dere virkelig det??

Skrevet

hvis du får vasket den skikkelig og til og med har fryst den bør det jo sikkert gå bra. men jeg som er førstegangs har liksom heller kjøpt ny madrass enn å kjøpe brukt... Vognmadrass og vuggemadrass blir derimot det som følger med brukt. burde nok ha kjøpt nytt kanskje..

Skrevet

Vi skal ha nr. 4 og velger å prioritere et par hundrelapper på ny madrass og vite med oss selv at vi har gjort et av de få tiltakene som er kjent forebyggende mot krybbedød.

Vil aldri kunne leve med meg selv om noe skulle skje og jeg ikke hadde gjort det jeg kunne for å forebygge. Økonomisk er det en prioritering som for oss ikke er vanskelig.

Er det ikke litt naivt å ikke ta krybbedødforeningens anbefaling på alvor? Det er jo en grunn til at antall tilfeller krybbedød har gått ned, hadde det ikke vært for den foreningen hadde vi ikke vist det vi vet i dag..

Barna våre er til låns og er uerstattelig..

Skrevet

Jeg spurte de samme spørsmålene for en stund siden, og etter litt fram og tilbake fant jeg ut at det rett og slett var tull å ikke bruke penger på ny madrass når det finnes en risiko der..... hvertfall så lenge man bruker hundrevis av penger på klær og annet utstyr. Min konklusjon er at det evt er bedre å stramme inn andre sider hvis det er pengene det står på:-)

Skrevet

Takk for masse gode svar (og link)!

Jeg tenker vel egentlig som magica, at dette er internett sin skyld. Samtidig er Krybbedødpropagandistene sine begrunnelser for ny madrass plausible...

Og, venter på lillingen; jeg tenkte også at tisselaken eliminerer problemet, men så leste jeg (på bim/dib, så klart) at det heller ikke er bra, fordi det blir for tett, sånn at hvis babyen snur seg så er tisselakenet like ille å puste mot som den gamle madrassen.

Dette ser ut til å bli mitt foreløpig første hysteriske oppheng. Vi arver madrass fra kusina til lille, en runde i vaskemaskinen får holde. Tror jeg.

;)

Skrevet

Jeg spurte de samme spørsmålene for en stund siden, og etter litt fram og tilbake fant jeg ut at det rett og slett var tull å ikke bruke penger på ny madrass når det finnes en risiko der..... hvertfall så lenge man bruker hundrevis av penger på klær og annet utstyr. Min konklusjon er at det evt er bedre å stramme inn andre sider hvis det er pengene det står på:-)

Skrevet

Men hva gjør dere som samsover den første tiden? Kjøper dere dere ny madrass? For det dreier seg om ganske mange tusen....

Skrevet

Ja, det var det, da. Selvfølgelig helt idiotisk å skulle "spare" på dette ene punktet, når det er snakk om så lite penger.

Men det er veldig interessant å se hva andre mener!

Skrevet

Jeg samsov ganske mye sist, og blir vel fort det nå også....bruker dry kid ammemadrass som mini ligger på i vår seng...

Skrevet

det står jo faktisk at så lenge madrassen ikke er for gammel eller myk og man har trekk som kan vaskes på 60 eller mer så burde det ikke være noe problem på den linken til krybbedød..............

Skrevet

sannsynligheten for at noe skal skje er nok minimal.....men hvis hvis hvis...hadde jeg aldri tilgitt meg selv etterpå hvis det var fordi jeg droppa å kjøpe ny madrass, men brukte tusenvis av kroner på annet utstyr som ikke innebærer noen risiko i det hele tatt å f.eks kjøpe brukt...så jeg kjøpte hvertfall ny. Men jeg er helt enig i at det virker utrolig bortkastet å måtte kjøpe ny madrass når man allerede har en fin madrass som kanskje bare er 1-2 år gammel...sånn tenkte hvertfall jeg.

Skrevet

Å si at det er livsfarlig er vel å gå litt langt, men studier har jo vist at det øker risikoen for krybbedød. Risikoen er fremdeles veldig liten, men jeg ser på det som en så liten investering å kjøpe ny madrass, at jeg selvsagt gjør det. Det koster ikke mange kronene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...