Mjølkekua Skrevet 11. november 2010 #1 Skrevet 11. november 2010 Vi fikk en jente i juni som har arvet den minste bilstolen til storebror på 2 år. Nå tenkte vi at vi kunne ønske oss en ny bilstol til jul, og da vurderer en ny til storebror, så kan lillejenta arve hans bilstol når den tid kommer. Han har en stol stol som kan brukes opp til 18 kg. Har tittet på testene til forbrukerrådet og ble litt overrasket når alle stolene i klasse 3 (som scorer bra) er vendt forover? Trodde de anbefalte at barna skulle sitte bakovervendt lenge jeg? http://forbrukerportalen.no/Tester/2007/1179829007.37?-C%3Austring%3Autf8=&facet_Vekt-++klasse%3Austring%3Autf8= For meg virker det litt dumt å kjøpe en stol til i vektklasse 9-18 kg hvis sønnen vår er over 15 kg? Enige? Erfaringer?
Mjølkekua Skrevet 11. november 2010 Forfatter #2 Skrevet 11. november 2010 Skrev litt feil her - han er ikke over 15 kg, så vidt jeg vet :-) Har egentlig ikke anelse hvor stor han er, men er vel ca på gjennomsnittet, eller kanskje litt under.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 11. november 2010 #3 Skrevet 11. november 2010 Det er fordi nr 3 stoler er såkalte beltestoler. Altså den gode gamle puten, men med rygg på som ekstra beskyttelse i sidekollisjon. Man fester barnet med bilens egne seler i disse stolene. Ellers har du helt rett, barn bør sitte bakovervendt så lenge som overhode mulig, gjerne opp til 4-5-6 år om det går. Men, dette foregår da i nr 2 stoler. Vi har nå en gutt på snart 3,5 år og en jente på 15 mnd, og begge sitter i hver sin nr 2 bilstol, bakovervendt of course, og kommer til å gjøre det i minimum 1/2 år til. Gjerne lenger siden minstegutten vår bare er ca 15,5-16 kg så langt. Vektgrensen er jo på 18 kg og han tipper neppe denne før han nærmer seg 5 år vil jeg tro. Det finnes også bilstoler som er mulig å montere bakovervendt som er større enn de 0-18 og 9-18 stolene, men som fortsatt regnes som en nr 2 stol. Britax two way elite (mener jeg det heter) er større og tåler mer vekt bakvoervendt (opp til 36 kg?) enn andre bilstoler. Kanskje dette er noe for dere? Ville i hvertfall unngått beltestl til 2 åringen deres dersom han får plass i et slikt sete.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 11. november 2010 #4 Skrevet 11. november 2010 Om han er på gjennomsnittet ellelr under, så bikker han neppe 18 kg før han er minst 4 år. Barn legger på seg veldig mye første leveåret, og endel andre leveåret, men så bruker vektoppgangen å bli mindre. Så selv om han kanskje veier en 13-14 kg nå, så kan det enda være mange år igjen til han tipper over vektgrensen.
Mjølkekua Skrevet 11. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 11. november 2010 Takk for svar.. Tittet på skjema for vekst nå og der står det at han skal nå 15 kg ved 4 årsalder! Det var litt overraskende. He he.. lillejenta vokser så sinnsykt raskt at man blir litt blind for at det faktisk stagnerer.. (og takk og lov for det). Da tror jeg rett og slett vi går for et nytt nummer 2 sete :-)
Mjølkekua Skrevet 11. november 2010 Forfatter #6 Skrevet 11. november 2010 Men da er det et nytt spørsmål: Hvorfor tester de da kun forovervendte seter i nummer 2 seter? Irriterende!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 11. november 2010 #7 Skrevet 11. november 2010 Fordi det i hvertfall for litt siden var dette ca 9 av 10 freldre kjøpte som nr 2 stoler. Nå tror jeg heldigvis flere velger bakvoervendt. Testene er lagt opp etter forbrukerne, og når flest brukte fremovervendt, ja da tester de dette. Satser på en endring her. Du bør forresten ikke lese slike tester med mindre du finleser dem. For i de testen kan idoitiske ting som brukervennlighet (altså at det krever litt mer hjernekapasitet å feste disse stolene), pris (bakovervendt er dyrere) osv trekker ned på totalkarakteren slik at de kommer dårlige ut enn fremovervendte enda de scorer vesentlig mye høyere på sikkerhet.
Mjølkekua Skrevet 11. november 2010 Forfatter #8 Skrevet 11. november 2010 Ja, har lagt merke til det... Burde vært bedre lagt opp i allefall siden de er så opptatt av sikkerhet. Vi har et HTS Besafe iZi Kid X1 Isofix til sønnen vår, og er fornøyd med den. Tror vi går for en slik til lillesøster også :-)
Gjest Skrevet 11. november 2010 #9 Skrevet 11. november 2010 Syns du kom fram til en meget god konklusjon her, Tankespinn! BeSafe iZi er helt supre! Vi hadde kombi-sete og det var genialt, for jammen brukte hun det setet lenge, da! Først bakovervendt - leeeenge, og siden framover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå