Gå til innhold

Litt bekymret, han spiser jo så lite (4,5 mnd)


Canari

Anbefalte innlegg

Blir litt bekymret, fordi lillegutt spiser så mye mindre og sjeldnere enn før. Han er 4,5 mnd. og har de siste 2-3 ukene vært veldig vanskelig å få til å ta pupp (bare når han er veldig trøtt (kveld/natt) og kanskje en gang på dagen (bare en pupp). Har prøvd å gi mme - det gikk greit noen dager, men nå vil han ikke ha det heller. (Før tok han pupp 7-8 ganger i døgnet)

 

Ser denne måltidsrytmen/matmengden feil ut (dette er sånn ca-tider)?

 

ca kl. 02.00 (natta) drkker rimelig bra med mm

ca kl. 06.00/06.30 - bittelitt mm (noen minutter), bare for å ha noe å sove på

ca kl. 11.00 ca 1/2 porsjon grøt og kanskje 1/4 fruktglass (vil ikke ha drikke etterpå)

ca 14.00/15.00 - stor sett tar han greit med mm men ikke alltid

ca 18.00 - ca 1/2 porsjon grøt og kanskje 1/4 fruktglass (vil ikke ha drikke etterpå)

ca kl 19.00 - stort sett litt mm

 

Tung bleie på morgenen, veldig lette bleier på dagen.

 

Prøver å gi mm før vi står opp ca 07.30/08.00 og mm/mme ca kl. 09.00 (før soving) og ca 15.00/16.00, men nei, vil ikke ha.

 

Han har tidligere (da spise han jo mye også) gått mye opp i vekt, så han er jo rund fremdeles, ca 9 kg og 68 cm, tror jeg (har ikke veid ham de siste 6 ukene, skal til helsestasjonen neste uke). Lurer på å begynne med middag i 15-tiden når han blir 5 mnd.

 

Hva tror dere - han spiser lite til å være så stor gutt, bør jeg være bekymrte, eller sal jeg slutte å stresse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heihei,

Så han spiser egentlig ingenting mellom 02.00 og 11.00?

 

Ville tatt en kontrollmåling av vekt og lengde, tror jeg.

To av mine barn har spist utrolig lite og det har vært en kilde til mye bekymring. "Alle" sier at barn har matvett og spiser det de trenger osv, men det stemmer ikke for alle.

 

Ellers må du se allmenntilstanden an. Virker han frisk og fin og aktiv er det mindre grunn til bekymring. Du kan selvsagt prøve mme for å ha litt bedre kontroll over hvor mye han faktisk får i seg av væske, evt pumpe deg og gi i flaske. Hvis han har spist godt fram til nå kan det jo være en fase. Mine begynte å gi seg med mm rundt fire måneder. Det holdt til rundt seks måneder men så ville ingen av dem ha pupp mer. Det ble like vanskelig med mme, altså, de var ikke interessert i det heller..

Men ta en ekstratur til helsestasjonen du, så kan du sammenligne dagens tall med neste ukes ordinære besøk og se om det går rette veien:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Føler jeg til tider "jager" etter ham med puppen, og han vil helle rkke ha noe særlig mme. Får håpe det er en fase. Skal til hs onsdag, og snakker med dem der om ev kontrollmåling uka etter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amandine

Noen barn suger også melk fortere enn andre, så han er gjerne raskt ferdig? Hvis han virker fornøyd ellers er det sikkert ikke noe å bekymre seg over. Du kan ikke sammenlikne hva du får ut av brystet ved pumping med det han får i seg når han suger, han får ut mye mer enn du tror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får håpe han får i segnmere enn jeg tror, men noen ganger gir han seg før utdrivningen setter i gang, så da er det bare formelk han får, og ikke så mye heller, sukk! Han virker nå stort sett blid, litt mere trøtt og litt mindre tålmodig enn før, men bare litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når babyer ammes bruker de de første minuttene til å spise seg mette, det resterende er kos.

Så når du skriver at han spiser bittelit mm, bare noen minutter, så spiser han mest sansynelig mye mer enn du tror. Han har antagelig blitt så stor at han synes det er mye mer spennende å kikke seg rundt enn å stirre inn i puppen.

 

Så det din spiser synes jeg ikke ser så lite ut, ikke langt unna hva min stoore gutt spiste på den alderen. Da begynte han å miste interesse for pupp og ville heller ha ting med skje.

Startet som deg med halv grøtporsjon og litt frukt.

Etterhvert byttet jeg dette med å ta mere fruktmos og ta grøtpulver pluss litt vann oppi denne. Dette gikk ned på høykant, og etterhvert ville han ha mer og mer for hvert måltid.

Dette startet også interessen for middagsglass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen.

Jeg tar det opp med helsestasjonen.

Angåedne hva han får i seg per amming, hører jeg når han svelger, og også om han svelger mye og teller (ja jeg er sikkert itt rar der :-)) På et godt måltid svelger han ca 150 ganger, når det er dårligere er det bare maks 50, og før utdrivningen setter i gang (da svelger han på hvert sug). Men han får sikkert nok, og kanskje tar det seg opp. Han er mest glad i skjemat han her også :-)

,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...