Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #1 Skrevet 11. november 2010 I august får jeg beskjed om at jeg har kommet inn på skolen for å få tatt allmennfagene slik at jeg kan søke meg inn på høyskolen. Jeg blir kjempeglad! Siden jeg har vgs. så mener nav at det holder, så de vil ikke støtte meg. Greit nok, jeg har jo en vgs. utdannelse. Men jeg måtte jo da ringe lånekassen for å høre hva som var støtten til fulltidsstudenter. Personen jeg snakket med sa at støtten var 10 500 kr. mnd. ca. Fant fort ut at da ville vi klare oss. Er alenemor. Sa opp jobben min, og begynte på skolen. Nå, her om dagen får jeg vite at støtten "bare" er på 7 500 kr. Pluss at jeg fikk avslag på bostøtten siden jeg selv hadde valgt å bli student. Jeg MÅ nå slutte på skolen, men får ikke dagpenger før det har gått 8 uker, siden jeg sa opp jobben selv, men for å få dagpenger må jeg jo slutte på skolen i dag. Mulig jeg kan fortsette på kveldskurset (ett eller to fag), selv om jeg får dagpenger, men det får jeg ikke vite før i januar... Skolen har sagt at jeg kan stå som student til over nyttår, for ellers vil jeg jo ikke klare meg. Men det føles ikke så bra det heller. Men hva annet kan jeg gjøre? Jeg har allerede søkt et par jobber, å kommer til å søke på det som dukker opp. Men alt kom liksom på en gang =/ Heldigvis har jeg noen sparepenger, for jeg vil jo gå flere tusen i minus frem til jeg får jobb/dagpenger. Er det noe annet jeg kan gjøre enn å stå som elev? Føler jo ikke at det er helt greit, selv om skolen sier det.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #2 Skrevet 11. november 2010 Du får ikke overgangsstønad altså? Har du fullt stipend og lån? Trodde det var mer enn 7500 kr i mnd. Men fant du ikke ut det før nå, overto mnd etter at skolen begynte?
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #3 Skrevet 11. november 2010 Nei får ikke overgangsstønad. Nei fant det ikke ut før nå, fordi det har vært lang behandlingstid på lånekassen...
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #4 Skrevet 11. november 2010 Høres veldig rart ut at du som alenemor ikke får mer enn meg som er gift med en mann med høy inntekt. Sjekk dette flere ganger..
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #6 Skrevet 11. november 2010 Du kan ikke søke en kveldsjobb noen kvelder da? om du får barnevakt?Kanskje barnefar har barnet annenhver helg? De trenger ofte vikarer på sykehjem osv? Så kanskje du slipper og slutte på skolen? Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #7 Skrevet 11. november 2010 Barnefar har ikke barnet, hans valg.. Kveldsjobb kan jeg ikke ta, men hadde håper at jeg kunne finne en 50-80% stilling, så kan jeg hvertfall fortsette på de to fagene jeg allerede har på kvelden. Takk for svarene!
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #8 Skrevet 11. november 2010 Klag på bostøtten, jeg får støtte selv om jeg er student. Kan ikke helt se hva det har med saken å gjøre? Jeg fikk støtte i hele fjor med bostøtte og lånekassen. Hadde ca 6500 utbetalt fra lånekassen + 1500 fra husbanken. Så lenge du ikke kommer over en sum (usikker på hva den er) så skal du jo ha krav på bostøtte.. Jeg går på skole i år og, men siden jeg kun tar to fag nå så får jeg ingenting fra lånekassen. Det er 6500 mindre i mnd, men vi klarer oss. Det er jo omstilling. Får stønad til busskort fra nav, men fikk ikke noe til skolen..
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #9 Skrevet 11. november 2010 Jeg ringte de som har med bostøtten å gjøre i går. For de hadde regnet med likningen fra i fjor, selv om jeg hadde lagt ved all nødvendig informasjon. Men de sa at så lenge jeg selv hadde valgt og studere så ville de ikke regne med dagens inntekt.. =/ Ja det er en omstilling, men vi klarer oss ikke økonomisk på 7500 kr. i støtte fra lånekassen. Så nå har jeg snakket med nav, å jeg vil mest sannsynlig ikke få fortsette på kveldsskolen heller om jeg vil motta dagpenger. Så alt bare raser ja.. Så håper jeg får en jobb fort som f! Da kan jeg fortsette.. Bare trist og leit.. Jeg hadde jo så lyst, å det er ganske vanskelig å få plass på den skolen også så lenge jeg har en utdannelse. I tillegg hadde jeg fast jobb! Nå blir jeg jobbsøker.. Alt dette for ingenting. Men det verste er jo at jeg føler meg totalt mislykket! Takk for svarene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå