Gå til innhold

"Skrekksøvn" hos barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 10 som har episoder med såkalt "skrekksøvn". Han går i søvne, er hysterisk og småaggressiv og det virker som om han har opplevd noe helt forferdelig som han oppfører seg. Kan se meg eller andre familiemedlemmer i øynene og skrike i full skrekk. Sakte men sikkert kommer han til seg selv igjen, men like fullt er han helt kontaktbar mens det pågår, øynene oppe, oppfører seg tilsynelatende som seg selv, bortsett fra redsel og vrangforestillinger.

Dette kommer gjerne i forbindelse med sykdom eller som den gangen hans pappa og jeg flyttet fra hverandre.

Er det noen med barn som har dette? Det er altså MYE verre enn mareritt, for barnet beveger seg i søvne og man kan prate med det og skrekken er grufull. Jeg har lest noe om dette på nettet og ser at det er ikke uvanlig i oppveksten og at det er noe han vil vokse av seg, men nysgjerrig likevel, hvor vanlig er egentlig dette...?

Takknemlig for svar!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg har en søster som drev med noe lignende da hun var litt mindre. Hun fikk noe urte greier på helsekostbutikk, husker desverre ikke hva det heter nå. Men det drakk hun sammen med litt saft eller vann før leggetid og etter det sluttet det.

Skrevet

Eldste datteren vår på 4 år har nattskrekk. Etter at jeg startet å snakke om det med folk jeg kjenner, viser det seg at de aller fleste vet om det, har hatt det selv, har barn eller andre som har det - så for meg virker det ganske vanlig.

Noen har en episode mens andre har det ofte og jevnlig. Som oftest vokser de det av seg med alderen.

Skrevet

00.07 her, jeg glemte utdype litt mer, ¨urte greier¨ det var på glass, flytende..

Skrevet

Ja, vår eldste har hatt mange runder med natteskrekk (heter det). Nå er det over 1 år siden sist da,han er 8 år, men han går fortsatt i søvne innimellom. Det er akkurat som du beskriver. Han virker våken og "med", kan svare på spørsmål, men er mer aggressiv, omtåket og har tydelig vrangforestillinger mens det pågår. Når han var mindre kunne han illskrike hysterisk når vi gikk mot ham og hyle "gå vekk, gå vekk!", tror vi må ha sett ut som monstre eller noe sånt? Dagen etter husker han absolutt ingenting.

Du kan lese om natteskrekk på nett vis du googler det, tror ca 5% av alle barn har dette.

Skrevet

Så nå at du hadde lest om det, beklager.Leste ikke siste linjene godt nok før nå ;-)

Mener i hvertfall at det er ca 5%, snakket litt med HS om det.

Gjest amandine
Skrevet

http://www.helse-bergen.no/pasient/diagnoseogsykdommer/Sider/nattlige_skrekkanfall.aspx

Her har du iallefall litt info!

Vi går i søvne både mannen og jeg til tider, Vakkerungen hadde nattskrekk da hun var ca 2, Broremann har hatt mye siste året(han er 7), og nå har minstemann akkurat passert 2 og jammen meg har han begynt han også... Sov godt... Og trøst deg med at det går over, og at barnet ikke husker noe dagen etter, ref Broremann som er så stor at det går an å snakke med ham ordentlig,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...