Gå til innhold

Kan jeg som utdannet frisør søke om realkompetanse via 23/5 regelen?


Suprise!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hva mener du?

 

23/5 regelen tilsier at du har jobbet i 5 år, er fylt 23 det skoleåret du begyner og har seks fag, naturfag, historie, norsk, engelsk, matte og samfunnsfag.

 

oppfyller du dette så kan du jo det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23/5 regelen kan gi deg muligheten til å komme inn på studier som krever studiekompetanse. Hva du har jobbet som spiller ingen rolle, bare du er over 23, kan dokumentere 5 års arbeid, og oppfyller de fagkravene som er satt så kan du søke med 23/5 regelen.

 

Realkompetanse er noe annet, da må du dokumentere relevant arbeidserfaring, og opptakskravene vil variere mellom de forskjellige studiene og studestedene, så det er individuelt hva som kreves. Men arbeidserfaringen må da være relevant, så må da være noe videreutdanning i frisørbransjen som du kan bruke utdanningen din som dokumentasjon til. Men det finnes vel ingen høyskole/universitets-utdannelse som går innenfor den bransjen så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det var denne jeg leste : Fem års praksis

Du må dokumentere minimum fem års praksis, eller ein kombinasjon av praksis og utdanning. For søkjarar med særleg relevant praksis eller utdanning kan ein gjera unntak frå 5-årskravet. For søkjarar som ikkje har hatt høve til å gjennomføra praksis (til dømes på grunn av sjukdom eller liknande) kan søkje om unntak frå 5-årskravet. Relevant praksis, oppnådde resultat og motivasjon vert vektlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar vildejenta:)

 

Ja,var realkompetanse jeg egetlig mente.

Men da kommer nok ikke jeg under her :P Takk for utfyllende svar!....er ikke helt med etter noen år hjemme med barn ;p

 

 

Jeg kom inn under reform 94 regelen.... mener å ha hørt at jeg da evt ikke trenger å ta alle "dagens" fag for å få studiekompetanse. Vet du noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

husk at barn også går som jobb... så om du har jobbet/vært i praksis i 2 år og vært sammen med barna i 3 år. så har du 5 år.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet litt som ferdig utdannet frisør før "sykdom" en periode før største kom til. Har nå vært hjemme 4 år med barna.

 

Så da kan det være mulig for meg å søke høyskole med 23/5 regelen ? Nei..måtte ha fag i tilleg da? Har studiekompetase i ett fag,engels :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, da vil jeg anta at du må søke på grunnlag av 23/5 regelen, og skaffe deg studiekompetanse.

Realkompetanse kan du bare bruke om du har jobbet innenfor den bransjen lenge, og har svært relevan erfaring. Det antar jeg at du ikke har, siden du er frisør.

 

Så du må være over 23 år, du må dokumentere 5 års arbeidserfaring (omsorg for barn og skolegang teller også med her) og du må ha norsk, engelsk, historie, samfunnsfag, matematikk og naturfag.

 

Siden du er utdannet frisør så antar jeg at du har 2 år på vgs? Og siden du da skriver at du har gått på skole under reform 94 så KAN det hende at du får godkjent samfunnsfag og engelsk.. Det gjorde jeg, hadde to år på kokkelinjen, og fikk godkjent det jeg hadde i samf.fag og engelsk derfra.

 

Men jeg vil anbefal deg å ta kontakt med den vgs du gikk på for å sjekke om det gjelder for deg, fordi det er noen overgangsregler mellom reform 94 og kunnskapsløftet som de bruker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange skriveleifer gitt :P

Hvis jeg tar naturfag, historie, norsk,matte og samfunnsfag (engelsk) ....er det da jeg kan søke etter 23/5 regelen? Har jeg skjønt det riktig nå da? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjepen dere. Da har huet mitt skjønt det! :D Hehe.

Da skal jeg sjekke opp det med samfunnsfag .(tatt sam.lære gjennom nki,men ikke eksamen :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nettopp godkjent samfunnsfag på grunnlag av at jeg har vært hjemme med barn og har jobbet i butikk og på sykehjem. Holder på med studiekompetansen nå, siden jeg har drevet å tullet meg i mine yngre dager så har jeg ingen utdannelse :P Så du kan ihvertfall få godkjent s.fag på grunnlag av barn og jobb :) Alt det andre har jeg ingen peiling på :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...