Gå til innhold

Kan barn sitte i sete nr 3 før de veier 15 kg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en på 4 år som veier 13-14 kg. Hodet hans har nå begynt å stikke over kanten på sete nr 2. I følge Trygg trafikk så har han vokst fra sete når hodet, ved ørene, stikker over kanten på stolen.

 

Han er for stor for sete nr 2, men for liten for sete nr 3.

 

Hva gjør vi???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg hadde gått for et sånt ett: http://forbrukerportalen.no/produkter/20260/

 

Eller så blir det jo et nytt stort sete, men spørs om ikke han er for lang for det også da, eller du får sikkert noen som er lengere i ryggen.

 

Men ang. for høy for stol nr. to, og for lav vekt for sete nr. 3 så mener jeg å ha hørt at det er en av kriteriene som skal være oppfyllt. Altså at dere kan bytte nå, nettopp fordi han er for lang.

Men er du usikker, ring trygg trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme problemstilling med vår super tynne, super lette, men ganske lange fire åring. Vi valgte beltestol, jeg angra på at vi ikke valgte et britax evolva. Men nå er han større og beltestol er greit, men han kunne fint ha brukt britax evolva enda.

I et slikt sete kan han sitte med fempunktsele i mange årvidere, fordi om han er alt for lang for vanlige fempunktssele seter, for vekten øker tregt, og det tar lang tid mellom 15 og 18 kg. Men nå er han over 15 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Får kanskje ta turen innom en barnesete butikk og la 4 åringen prøvesitte noen stoler og se om vi kan finne et nytt sete som kan brukes noen år fremover.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barnet langt nok til å sitte uten fempunktssele er det mye trygere å sitte i en beltestol med bilens bilbelte enn å sitte framovervendt i et sete nr. 2 med fempunktsele. Nakken blir mye hardere rammet når man sitter med fempunktssele, men for de minste (de som bilstol nr. 2 er beregnet for) er det jo nødevendig for å sitte fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...