Gå til innhold

Noen som kan anbefale en god krem mot atopisk eksem hos baby?


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes Aderma er bra på den huden som ikke er skadet. Altså for å holde huden frisk/fin.

Locobase repair og en grønn krem anbefalt av psoriasis forbundet, kjøpt på bodyshop er bra på skadet hud.

Aderma badeolje er god om man bare har nok i badevannet.

 

Men jeg lærer mer og mer at kortison på den ødelagte huden er best. For å så forebygge med disse kremene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff, ville så unødig bruke kortison ;( Vi har fått resept på dette..

 

Aderma skal sjekkes ut. Prøvd locobase men den gav ingen resultater bortsett fra at det ikke huden var like ru.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk et tynt lag med en sterk kortison så skal du se at huden blir veldig fin! Det er veldig effektivt og mer behagelig for barnet enn de kjøttsårene som barnet kan få.

Jeg måtte ta bilder av hendene til lillebror ifjor. Han så ikke ut.

 

En annen ting som hjelper er saltvannsbad. Saltvann/sjøvann.

Vi har et badeanlegg 2 timers kjøretur unna (i Lyngdal) og dette er en del av den "behandlingen" som jeg gir til lillebror. Han er bedre i flere dager etterpå. Ifjor måtte jeg slippe alt jeg hadde i hendene en dag og bare reise ned dit med han. Nå er begge mine heldigvis så store at jeg tar med begge og vi tar en dagstur. Spør på apoteket etter noe slik saltvann. Det skal jeg selv imorgen =)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd :) Ja, det blir bare værre og værre så er vel på tidet å få gjort noe!!

 

Saltvannsbad har jeg aldri hørt om engang men jeg skal høre på apoteket.. knærna hans begynner å bli ille samt hender og ansikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor du nær sjøen kan du tom hente hjem saltvann i små tanker og la han bade i. Det må jo blandes med varmt vann, og tar mindre når det ikke er "rent" men det er bedre enn ingenting.

 

Undersøk om det er basseng i nærheten med saltvann. Det gjør underverker. Etter bare 30 min i anlegget her ser vi sårene forsvinner og han klør ikke lenger =)

 

Det er jo kjempemange tips som forebygger, men dette vet du kanskje allerede!?

Som ikke bruk ull rett på kroppen, bruk minst mulig blå klær, ikke la han svette, myke bomullsklær osv.

Lillebror her er så vandt med medisiner og kremer nå at han er ikke ferdig på badet etter en dusj før vi har smørt og pustet =)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker også Aderma på begge mine, men det jeg merker hjelper mest er å holde dem unna det de reagerer på. Han yngste er bare 7mnd, så vi har ikke full kontroll over hva han reagerer på, men det virker som han blir verre av banan og tomat. Han eldste blir verre av ull og sitrusfrukter. Jeg anbefaler deg å lese på denne siden http://www.barnelegesenteret.com/barneeksem.aspx?docid=13&step=2&dispid=256 der står det veldig mye fornuftig om atopisk eksem. Vi ble anbefalt den av barnelegen vi var hos.

 

Jeg skjønner du er skeptisk til kortison, men det er mye verre for huden å ha eksem som ikke blir borte enn å bruke kortison i en periode for å bli kvitt eksemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid skal det evt ta til han blir bedre ? Det er nesten værre i dag etter en natt og dag med A-derma. Mye mer hissig og tørrere har begynt å flasse skikkelig.

Og fått røde flekker på knær og legger som er rue.

 

Har vært hos legen men han ville vi skulle bruke kortison til det forsvant, smøre med fet krem hver dag/kveld på vinterstid.

 

Tror nesten jeg får hente ut den resepten han set virkelig helt spist opp ut i ansiktet stakar :(

 

Takk for råd alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi har litt eksemhud,dvs hun har tørre flekker rundt omkring. De er ikke røde eller irriterte eller noe, bare tørre. Virker ikke aom om det klør heller.

Uansett, vi har prøvd ulike kremer, inkludert A-derma Exomega. Det funket litt men ikke noe særlig.

Men nå har vi prøvd en ny krem noen dager,og ALT av tørre flekker er helt borte! :-)

Merket er La Roche-Posay og den heter Lipikar Baume AP hvis du har lyst å gjøre et forsøk. Kjøpte den på apoteket og de hadde prøver av den,så du kan jo spørre pent så du slipper å kjøpe en hel tube før du ser om den fungerer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-derma er en drittkrem. Jeg brukte den en liten periode på min mellomste da han var baby. For den skulle jo være sååååå super i følge apoteket. Men han ble bare verre og verre, så til slutt bytta jeg krem. Testa det ut senere også da han var fin i huda, med en gang vi smurte meg A-derma, så kom det eksem. Trodde det var bare min som reagerte på den kremen, men for en god stund siden leste jeg et innlegg her inne der ei skrev at hennes reagerte på kremen også, tror hun skrev at den inneholdt et stoff som en kunne reagere på ( litt usikker på om det var akkurat det hun skrev). Jeg bruker en krem som heter Essex, den er akkurat passelig fet. Så er det som andre har skrevet faktisk viktig å bruke kortison krem. Var hos hudlege noen ganger med mellomste, hun så det var veldig viktig å få eksemet under kontroll. En skulle smøre tynt morgen og kveld i en uke, så annen hver dag neste uke og så et par ganger tredje uken. Selv om eksemet var forsvunnet skulle en fortsette å smøre litt flere dager for da kom det ikke så lett tilbake. Jeg er ikke så flink der, jeg smører bare i noen dager og så stopper jeg. Men nå er heller ikke mine gutter spesielt hardt rammet, 6 åringen ser ut som at han holder på å vokse det av seg. Babyen har en del under haka, på ryggen og armene, men det virker ikke som det klør, og jeg smører med den Essex kremen morgen og kveld uansett om der er eksem eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hudlegen til minstemann sa at det er bedre å bruke kortisonkremer på den betente huden enn å la huden være skadet over en lengre periode. Huden tar mer skade av betennelsen iflg han. Så hadde jeg vært deg hadde forsøkt kortisonen til huden er bedre. Og deretter være flink å smøre med gode kremer da huden er fin. Og ikke minst prøve å finne ut av hva som trigger eksemet. I sin verste periode kunne ikke minsten her spise noe som inneholdt sitrus eller tomat. Matvarer med sitronsyre (et veldig vanlig konserveringsmiddel) var fyfy og samme med leverpostei og kaviar (dette inneholder ofte små små mengder med tomatpure eller sitronsyre).

 

Men eksem kan trigges av så mye og det kan være vanskelig p finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bra erfaring med Aderma og Weleda kremer. I tillegg har vi brukt Naaf badeolje, veldig sølete men hjalp i alle fall. Var også skeptisk til kortisonkremer for å begynne med, men ofte var det det eneste som hjalp (Locoid og Elocon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir til kortison først, ja. I hele kveld har han vært illrød og ru på utslettene :( Desverre ble han veldig mye værre av A-derma kremen! Det så skikkelig irritert ut etter jeg tok det på og har hold seg sånn hele kvelden.

 

Tusen hjertelig takk for alle råd og tips jeg skal prøve de jeg har peila meg ut! ( forhørt meg litt med moren min som også har atopisk eksem. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk vi råd av hudlegen om å smøre 15 ganger om dagen med hvit vaselin. Sammen med en bakteridrepende salve tok det bare et par dager før eksemet var borte. Det kommer igjen, men vaselinen gjør at det ikke blir så ille. Fås kjøpt på tube på apoteket.

 

Har heller ikke så gode erfaringer med aderma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eksem selv og ble anbefalt å bruke Decubal original for å forebygge, smøre ofte. Syns den er veldig god å bruke, den er veldig fet, men ikke for fet heller som jeg syns locobase har tendens til å være. Når huden er på det verste hos meg, er det bare kortison som virker, eller å smøre på med decubal til krampa tar deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Decubal (original) er toppen :) Den er fet men ikke for fet slik som locobase. Har eksem selv og har hjulpet meg veldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sønnen min brukte vi vidunderkuren - som fjernet all eksem for godt! Det er nå 5 år siden og han har ikke hatt tendenser siden.

 

En trippel kur med omega 3+6 (3 ganger anbefalt dose, det er ikke farlig i en periode. Droppe all sitrusfrukt, sjokolade og kumelk. Smøre med apobase, den er passe fet.

Skift sengetøy ofte, og luft rommet for å ikke trigge bakterier. Dusj kun med lunket vann og dropp såpe.

 

Kjør dette i to uker så tror jeg helt sikkert at det vil bli bedre. For etter 3 år med vanvittig eksem så har han som sagt ikke haft tendenser engang. Det er det beste tipset jeg fått av allergilegen til sønnen min:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...