Gå til innhold

Jeg fullammer og går ikke ned i kilo som alle andre ....


....mammatilto... :)))

Anbefalte innlegg

Jeg fullammer så sønnen min på 4 mnd kun skal få mm, dette går greit, men jeg raser ikke som alle andre ned i vekt. Tvert imot føler jeg at kroppen trenger mer næring enn noen gang, og at den er mer sliten og oppbrukt enn før. Dessuten så har jeg en appetitt uten like. Jeg skjønner bare ikke hvordan det går an, jeg er sulten så og si hele tiden, men får liksom ikke stoppet opp. Kunne spist flere middager per dag, varme omså. Desto mer desto bedre. Andre som har det som dette ? Isåfall gikk dere ned etter dere sluttet å amme ? Jeg har planer om å fullamme meg til han er 6 mnd, så to mnd to go ! Håper inderlig at det skjer noe da, er så drittlei de ekstra 15 kg som henger på kroppen og dingler....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ammer min tredje nå, og amminga har ikke hjulpet det minste på vekta mi, nei... Er nok ikke alle som er så heldige å rase ned bare de ammer. Andre må slite mer :o( Så her må det nok jobbes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ikke ned et gram da jeg ammet jeg heller...

 

Får ingenting gratis, jeg.

Må jobbe for hvert gram.. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser ned? Det stemmer ikke her, i alle fall!

Jeg fullammet til 6 mnd, og ammer mye enda. Lillesnupp er 8,5 mnd gammel.

 

Ikke bare har jeg IKKE gått ned, men jeg har LAGT PÅ MEG 13 kg fra det jeg veide en uke etter fødselen.

Hærlig?

 

Jeg hadde også en helt usannsynlig appetitt de første 5-6 mnd etter fødselen.

Det har blitt bedre, og jeg har blitt kjempeflink til å spise sundt, kutte ut godteri o.l. men jeg går fortsatt ikke ned i vekt :(

 

Nå er jeg driiitlei, for å si det mildt!

 

 

Så fort jeg er ferdig å amme skal jeg prøve Alli eller noe lignende, for jeg HATER å være så "mjuk" som jeg er nå.

Ingen klær passer, og det frister ikke å kjøpe noe nytt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på samme viset her. Begynte først å gå ned i vekt når jeg sluttet å amme. Gikk selvsagt ned den første tiden, men ikke pga av amming, men pågrunn av at jeg ikke spiste fordi jeg ikke fikk tid, eller glemte å spise. Hadde en baby som gråt mye og som ikke klarte å legge i fra meg, så jeg tenkte ikke over mine behov overhodet. Da gikk jeg ned et par kilo. men så fort jeg fikk litt kontroll over situasjonen så gikk vekta opp igjen, og jeg spiste som aldri før. Jeg hadde ulvehunger mens jeg ammet. Dessuten var jeg vant til å trene mye før jeg ble gravid. Når man ammer sitter man mye i ro, så for min del gikk det opp i opp.

Jeg var en av dem som ikke la på meg noe særlig under svangerskapet, så sånn sett trengte jeg ikke å gå ned noe. Var normalvektig, men hadde likevel noen kilo jeg ønsket å bli kvitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ikke ned et gram da jeg ammet... :-(

 

Trøstet meg med at da ble det sikkert mindre miljøgifter i morsmelka. Så da er det i hvert fall godt for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Las nyleg om det med mat og vekt i svangerskap og etterpå. Ofte påverkar hormona kroppen til å ete meir/oftare under svangerskapet. Dette gir ofte ein dårleg vane, i form av at kroppen er vant til å ete så og så ofte og mykje. Om ein ikkje snur denne trenden, er det lett å forhalde vekta oppe etter svangerskapet og amming.

Eller noke i den dur. Er nok ein fase du må gjennom, og klare å snu (den negative) trenden. Prøv å et "fornuftig mat" gjerne med jamne mellomrom (kvar 3.time), slik at blodsukker o.l. held seg stabilt, og ein slipp å gå å småete/vere svolta heile tida.

Somme er heldige med å rase ned i vekt under amming, andre må jobbe litt for å kome i gong. Du får det nok til skal du sjå!:)

 

Ps. prøv med litt mosjon før måltid(f.eks. liten trilletur), for å sette i gong forbrenninga;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, kan vere lurt å drikk ein del, spesielt under amming. Kroppens signal om at den vil ha væske kan av og til tolkast som mat i staden (som og inneheld litt væske). Det er i allefall mi erfaring;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går ikkje ned i vekt som alle andre, eller som "alle andre"? Alle andre går ikkje ned i vekt når dei ammar, det er nok berre slik at det er dei som faktisk går ned i vekt som forteller om det.

 

* større appetitt fører nødvendigvis til at vektnedgangen stoppar opp

* grunnen til større appetitt er at kroppen din treng ekstra kalorier for å lage melk, og kroppen er laga slik at den skal opprettholde vekta (= sørge for at mor ikkje stryker med av å amme, sånn i veldig gamle dagar i alle fall)

 

Har du begynt på hormonell prevansjon etter fødselen?

 

Eg har gått opp i vekt i begge ammeperiodane, og ca 1 år etter fødsel har eg vore tyngre enn som høggravid. Begge gongane. Det har heller ikkje gått av etter ammeslutt, før eg har lagt om kosthaldet og trent, trent og trent.

 

I løpet av 2009 la eg på meg 18(!) kg, til tross for normalt kosthald og trening fleire dagar i veka (fortsette på akkurat same måte som eg holdt på hausten '08 då eg gjekk ned 12 kg). Grunnen var antagelig minipiller. Vekta stod stille (på det beste) eller gjekk FORT oppover (på det verste) uansett kor mykje eg trente. Slutta på minipillene i januar i år, og har gått ned 13 kg sidan den gong (snop berre i helgene + lett trening ca 2x i veka). Skal aldri meir bruke hormonell prevansjon, det er i alle fall sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

raser ikke ned her heller, lille gutt er 3mnd på fredag.. har begynt å trene litt nå å passer på å spise sundt å snop bare fredag og lørdag.. får se om det hjelper. har ett enormt søtsug, å sulten nesten konstant. prøver også å alltid ha vann i nærheten så jeg skal huske å drikke masse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ikke ned noe jeg heller når jeg fullammet... Ammet til gutten var rundt 6mnd,da taklet ikke ryggen mer.

Gikk opp 22kg under svangerskapet,og etter fødtsel (og når vannet var ute av kroppen),hadde jeg enda 17kg igjen.

De forsvant iløpet av ca.7mnd etter at jeg sluttet og amme. Dvs har vel enda 2-3kg igjen til jeg er på samme vekt som før jeg ble gravid,men er nå fornøyd med kroppen igjen.

Etter at jeg var ferdig med amminga,ble jeg også mye mer aktiv (ikke det,synes jeg var aktiv mens jeg ammet også) + matlysta gikk ned + at jeg var syk ei uke med spying og bæsjing :P Bare den uka gikk jeg ned 4kg! Så begynte jeg etterhvert og jobbe igjen,og vips så var de fleste kiloene borte :)

Kan ikke påstå at jeg har trent noe heller. Bare vært veldig aktiv på den måten a jeg har gått mye turer da vi har hunder som krever sine daglige turer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullammet til gutten var over 6 mnd (sleit med tilvenning av fast føde).

 

Har ikke gått ned et gram siden jeg kom hjem fra sykehuset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle andre går ikke ned i vekt med amming det er faktisk ikke normalt at man skal ned masse med amming. Jeg gikk ned nesten 20 kg på 3 mnd og det var ikke pent! Måtte velge å begynne på en streng ammediett eller slutte å amme. All næring gikk rett ut i melka.

Man får ikke miljøgifter i melka av å gå ned i vekt. Miljøgifter finner man i morsmelk uansett.. de finnes overalt i alt vi spiser og har rundt oss.

Men, om man slanker seg mens man ammer så frigir kroppen giftstoffer som kan gå ut i morsmelk.

 

Jeg mister masse hår og så rett å slett syk ut i 6 mnd. Da valgte jeg å slutte med tanke på hvordan kroppen min så ut og hvor mye mangler jeg hadde i kroppen.

Mangla de fleste vitaminer og mineraler i kroppen min og gutten min ble større og større sprengte percentilen på vekt de 6 mnd jeg ammet.

 

Fikk beskjed om at en naturlig vektnedgang ved amming er å foretrekke men de aller fleste opplever en enorm apetitt som øker vekta.

Som sagt over her er det også et signal på tørste. Er en kjent sak at ammende kvinner opplever en sterk tørste.

 

Det er og til dels arvelig hvordan kroppen din reagerer på amming. Ble din mor tynn av amming blir som regel du det og.

Slik var det værtfall her. Jeg fikk morsmelk i 2 mnd pga dette.

 

Så tvi tvi og ikke la deg prege av at du ikke går så mye ned i vekt som "alle" andre. Unngå junkfood og overspising og tolk signaler som sult med å drikke vann uten om faste måltider.

Kjenner langt fler som har gått ned i vekt når de har sluttet å amme en de som har gått ned mens de ammer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det sånn med førstemann. Gikk ikke mye ned mens jeg ammet. Ammen han til han var 10 mnd, og først da jeg sluttet begynte kg å forsvinne. Akkurat som om kroppen tviholdt på de ekstra babykiloene mens jeg ammet, selv om jeg spiste sunt og var aktiv. Med andremann var det stikk motsatt, da rant kiloene av mens jeg ammet (og de kom ikke på igjen da ammingen var over;-)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi så mange som ikke har gått ned i kilo - trodde ikke det var så mange. Men godt og vite at jeg ikke er alene. Men skal være sterk nå og holde meg til lørdager med godteri :D

Spiser jo faktisk ganske sundt da vi har fisk 3-4ganger i uka :)

og drikker 1,5L med vann om dagen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balansen melom kalorier inn vs kalorier ut opphører jo ikke på magisk vis når man ammer. Dersom du spiser og spiser vil du jo få i deg altfor mye kalorier selv om du ammer og mister ekstra mye kalorier på dette. Normlt trekker fullamming ca 600 kalorier ekstra, noe som tilsvarer ca 1 ekstra litt stor middgsporsjon, eller 3 skiver med sundt pålegg. Så om du spiser mer enn en ekstra middagsporsjon hver dag. Elelr mer enn noen ekstra skiver pr dag, så er det faktisk ikke rart at du ikke går ned i vekt. Spesielt dersom du spiser snop og chips, evt drikker brus også. Med et normalt matinntak vil mange gå ned i vekt av å amme siden man forbrenner mer da, men det gjelder jo selvsagt ikke om en i tillegg spiser mye mer.

 

Skriver ikke dette slik for å være slem, men for å forklare. Jeg tenkte ikke så mye over dette før jeg heller, men har lært en del nå siste tiden og forstå nå veldig godt hvorfor jeg ikke gikk ned i vekt med nr 3 og 4 mens jeg ammet (spiste litt ekstra mat), men gikk ned med nr 1 og 2 (spiste lite mat og beveget meg mye mer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe regel at alle som ammer går ned i vekt.. kjenner nesten ingen som gikk ned i vekt ved amming. Det er noen få og de hører man alltid om :-)

Selv ammet jeg ikke, så aner ikke hva slags effekt amming ville hatt på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 1e jenta gikk jeg ned til startvekt da. Når jeg startet jobb og sluttet å amme, forsvant 15 kg til =)

 

Nå er jeg 5 kg unna startvekt med andre mann og jeg har merket at det løsner mer og mer. Jo mindre jeg ammer, jo mer går jeg ned i vekt. Det ekstra fettlagret er der for å ha melk til babyen om det kriser... når man slutter å amme forsvinner det også etter litt jobb... det er min teori i hvertfall =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt vekten bra da jeg fullammet. Men da de begynte å få annen mat i tillegg gikk også mitt næringsbehov ned og kiloene raste av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullammer, og går sakte men sikkert nedover i vekt. Men - dersom jeg spiser litt usunt en periode så står det fast eller jeg går opp igjen. Men så fort jeg holder meg helt unna sukker, og kutter litt ned på karbohydratene - som gir meg ulvehunger - så går det saaakte - men ihvertfall nedover!

Mitt tips til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...