Gå til innhold

Når får barna mobiltelefon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle er barna når de får mobiltelefon? Vet det varierer, men setter pris på svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mange som mener ti år er en passende alder.

Skrevet

Vi hadde 10 år som plan, men blir 8 gitt!

Tenker at man merker når behovet er tilstede;)

Skrevet

Vi kommer nok til å kjøpe en helt enkel en med kontantkort for at 6 åringen skal ha her hjemme om jeg tar en tur på butikken eller noe sånt.

han insisterer stadig på å få være aleine hjemme litt, men jeg er skeptisk så lenge jeg ikke kan nå han på noe vis...

Skrevet

Barn får det alt for tidlig!!! De kan jo bare låne andre foreldres telefoner slik vi gjorde da jeg var ung!!! Mine skal bli de siste i klassen som får telefon og det først når de er så store at de klarer å ta vare på tingene sine. Jeg vil ikke at de skal bli utsatt for strålefare, kreft og inferilitet pga mobilbruk alt for tidlig.

Skrevet

Jentungen her fikk det da hun var 7 år, men det var fordi hun har eldre søsken som har, og jeg skulle bytte til nyere telefon :)

Skrevet

Jeg trodde det kanskje var vanlig når de begynte på ungdomskolen, så feil kan man ta...

Skrevet

Min datter fikk til 6 års dagen. Fordi vi hadde behov for det og hun føler seg trygg når hun har den med seg.

Skrevet

Min er bare 2år enda, men jeg tenker at han skal få når han ute i lengre perioder med venner der jeg ikke alltid ser han, så hvertfall tippa skolealder, får ikke sulle ute alene før det, hehe..

Var vel en 10-11 år når jeg selv fikk mobil av samme grunn :)

At de ringet å hørte hvor jeg befant meg og nå var det middag :))

Skrevet

Jeg vil utsette det lengst mulig. De har ikke behov for det før de er minst 10 år...Hvis jeg kan, vil jeg vente lengre...

(stråling...)

Skrevet

Eldste her fikk når han var 8, pga at jeg skulle få tak i ham når han var ute etc. Yngste, som starter på skolen til neste år, regner jeg med får telefon når han starter på skolen, av samme grunn som storebror fikk i sin tid. MEN, blir det uvettig bruk og herjing med telefonen inndrar jeg den. Den skal behandles varsomt og forsiktig, viktig at de skjønner at det ikke er noen ny leke, men en nyttig og viktig ting som de får pga et behov og sikkerhet.

Skrevet

De to eldste har fått når de var 9år. Pga at de har ett stykke hjem til morens hus, og hun er på jobb.

Her i huset har vi en tlf med kontantkort som alle ungene kan bruke om de skulle trenge det. Har bare brukt den noen få ganger. Selv de som har tlf bruker den, for de klarer ikke å passe på sine egene. Tomme for strøm, uten penger, glemt den her og er osv.

Skrevet

Vi hadde egentlig 10 år som en plan, men pga ulike ting ble det 8 år i stede. Har gått veldig bra. Han bruker mobilen ganske lite, mest til å spille spill faktisk. Ellers sender han litt sms til besteforeldre og tanter/onkler innimellom (kanskje 2-3 i uken), synes det er kjekt at han kan ta kontakt med dem selv :) Jeg og guttungen har fri familie slik at vi kan ringe og sende sms gratis til hverandre noe som er veldig greit siden primærbruken er at v kan ringes den halvtimen-tiomen han noen ganger må være alene hjemme, eller når han går alene hjem fra trening når det er mørkt ute.

Skrevet

Når hun var 8 år fikk datteren min mobiltlf.

Da begynte hun å være alene hjemme en 30-60min en gang i blandt. Jeg hadde ikke turt å la henne være alene uten at hun kan nå oss og vi kan nå henne.

Jeg merker at det også er veldig greit at hun har egen tlf fordi jeg får tak i henne da. Hun er veldig mye med venninner og de drar lengre fra husene nå enn når de var yngre. Vi kjøpte tlf til henne når vi merket at det var behov for det. Hun ringer jo veldig lite i den og sender noen mld i mnd til venninner. Hun bruker den mye til å dele musikk med venninner. Lady Gaga og Katie Perry er favoritten for tiden. Det merkes at de begynner å bli store ja.

Skrevet

Jeg har sagt 13!!! men vet innerst inne at holder vi igjen til 10 så har vi vært strenge.....

Så vi får se..Har 13 som mål nå iallefall...:o)

Skrevet

Hadde planer om 10 år, men ble 9. Ser en venninne har gitt når gutten var 8. Blir tidligerer og tidligere.

Skrevet

Den eldste datteren min går i fjerde klasse og der har ihvertfall alle jentene mobil bortsett fra min datter og en til.

Jeg hadde også tenkt til å vente til hun var 10. Nå er hun 9 og et halvt og vi tenker på å gi henne det til jul.

Flere grunner:

Faren hennes og jeg bor ikke sammen

Hun går på fritidsaktiviteter et stykke unna og det er greit å kunne gi beskjed til henne dersom vi er forsinket med henting, el.

Hun skal begynne på ny skole etter jul og skal begynne å gå selv.(Nå har vi kjørt henne fordi det har vært lang vei.)

Når hun er hos venninner synes jeg det er greit å holde kontakt via foreldrene.

Skrevet

Jeg ga gutten sommeren før han startet skolen, enda bare 5 år. Det var 10 forskjellige hjem å plukke han opp i. Han ønsket nok helst å være uten, for nå fikk vi plutselig tak i ham uansett;)

Mobilbruket og ønsket om nymoderne mobil kom ikke før de andre barna fikk mobiler til jul. Tror han var 8 år da det tok av i klassen.

Han tok selv bilder/videoer med telefonen fra han var 5 år, men har tatt seg mer opp etterhvert. Det er morsomt å sjekke slikt innimellom:D Jeg legger det over på harddisken til den dagen han blir stor!

I dag er han 11 år og bruker mobilen litt mer, musikk og til meldinger med jenter;) Får ett kontantkort i mnd maks. Hvis han bruker det opp på eks. moviestarplanet.no, så er han også uten resten av mnd. Jeg kan likevel ringe ham.

Har klart å vaske to av mobilene hans i vaskemaskina på disse årene..

Skrevet

her får ungene mobil tlf når de starter på skolen. ungen får grenser for når den skal brukes. men syns ungen skal kunne ha tlf... vet fra erfaring om ungen blir mobbet, ikke er bra så er det greit å kunne få tak i meg eller faren om skolen ikke tror ungen. har opplevd det en del selv.

har en ste søster på¨8 år... hennes mobil forbruk har tatt helt av. slik får ikke ungene mine gjøre.. reglene skal være klare og tydelig for ungen vår..

Skrevet

vel. det kommer vel litt ann på hvor man bor. her vi bor må eldste gå 2,4 km hjem fra skolen på fortau men på sterkt trafikert vei og siden jeg og far er i full jobb måtte hun få mob. da hun sluttet på sfo og måtte gå hjem hver dag. vi følte det betryggende at hun kunne gi beskjed om når hun gikk og kom hjem.

hun var 8 år. vi hadde altid sakt at hun måtte vente til hun ble 10 men denne situasjonen endret det for oss. i dag er hun elve og er fortsatt ikke supper opptatt av mob. men bruker den stortsett på skoleveien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...