Gå til innhold

Trenger tips til å "kue" ei trollmor!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min jentes bordmaneer feks er kåret til bhg værste! Hun er helt rå :( Synes vi har forsøkt alt, men hun bryr seg ikke om noe. Hun blir snart 3 år og er verdensmester i det meste. I helgen tok jeg fra henne dukkevognen og satte den i garasjen - hun har enda ikke spurt etter den og det er den leken hun har brukt mest.

Jeg kan ikke gjøre tiltak som ikke passer sammen med søsken - for å si det slik. Og ja, de andre oppfører seg ordentlig! Og de kan behandles "likt" og bryr seg om det vi sier (som p frata de en gode eller leke/premiere de for god oppførsel etc)

Tips mottas!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ordentlig ignorering! Bra til det meste av dårlig oppførsel. Bedre enn å frata leker, og annen "straff" ;)

Og da mener jeg virkelig å overse hele ungen, snu seg bort, gå fra rommet, ikke så mye som å kikke på ungen. Ikke ett ord til ungen. Rett og slett være avvisende, helt til ungen snur oppførsel selv. DA skal en gi all oppmerksomhet på en normal måte, akkurat som om det som var feil bare er klippet bort. Ikke en kommentar om feilen, men bare fortsette som om ungen har gjort rett. For det siste ungen gjør før den får oppmerksomhet igjen, er jo rett oppførsel. Og gjenta om barnet begynner med tullet igjen :)

Dette passer helt til alderen til barnet ditt også :)

Les "De utrolige årene" av Carolyn Webster-Stratton ;)

Skrevet

Og løses i en spisesituasjon med flere barn rundt bordet? Hvordan? De andre oppfører seg bra, men er for små til å forstå at ikke de blir avvist også. For god oppførsel...

hi

Skrevet

Ved matbordet: bær henne ut i et annet rom med en gang hun ikke oppfører seg ordentlig. La henne sitte til hun har roet seg, da kan hun komme tilbake og spise skikkelig. Begynner hun å bråke/tulle er det rett ut igjen. Når dere andre er ferdige med maten rydder dere av bordet. Da blir det ikke mer mat før neste måltid. (Det er ikke farlig for noen å legge seg sultennoen ganger når det skyldes mangel på manerer og ikke på mat)

Kjør den taktikken beinhardt i to uker. La konsekvensen komme umidelbart.

Skrevet

Enig med den siste her. anonym 08.23 Nulltoleranse er det eneste som har funket her i gården.

Skrevet

Signerer 08:23. Vi har gjort akkurat det samme. En advarsel, så bort fra bordet og i et annet rom. Hver gang. Stress der og da de dagene det pågår, men ungen skjønner fort tegningen.

Det kan muligens også hjelpe å rose de andre barna for at de sitter pent. F.eks si om et av søskene som sitter fint "Neimen se så fint xx sitter i ro på stolen sin da!", eller "oi, se xx klarer å spise uten å grise med maten, h*n er flink h*n!". Utrolig nok funker faktisk dette ofte på det/de barna som ikke sitter og spsier fint fordi de også gjerne vil ha ros. Verd et forsøk i det minste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...