Gå til innhold

Fostervekt


Micmac

Anbefalte innlegg

Hei hei vil bare at noen andre skal dele sine synspunkter: som førstegangsgravid får man litt klump i magen når jordmor på UL i dag sa at ungen lå langt under gjennomsnitt i vekst/vekt. Estimerte en vekt på 2900 ved fødsel noe som etter mine kalkulasjoner utgjør en vekt på 860 gr per i dag. Normal vekt i denne uken er 1300, da jeg er i uke 31.

 

Noen andre som har opplved lignende. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har vert og fått sjekket str på baby måtte hun da vell si hvor stor den var nå!??! Og hun burde da ha sakt til deg om hvor mye den lå under i %!

Jeg er 29+ noen dager og var på UL i går. Han mente baby var 1400g nå og var 3%under gjennomsnittet!

 

Du må spørre når du er på kontrollen, ellers får du lite svar vil jeg tro!

 

Fikk ikke du oppfølgingstime til ul for og sjekke på nytt?

Vet i alle fall jeg hadde ville hatt det hvis jeg var deg :)

Vil ikke skremme med noe, men man MÅ spørre litt. De forteller ikke hele tiden.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff - så ekkelt :(

 

Jeg var på Ul i uke 28+2, babyen var da 1286gram(estimert). 3600 trodde han hun ble til fødsel.

 

Du har rett på ekstra oppfølging når babyen din er så liten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei håper ikke du stresser for mye med estimert fødselsvekt. Det er like normalt å få en baby på under 3 kg som over. Noen er bare mindre når de blir født og det trenger ikke å bety noe som helst.

 

De tar ofte feil når de beregner vekt allikevel. Har du snakket med moren din og svigermor om din og pappaens fødselsvekt? Små og store babyer er genetisk.

 

F. eks var jeg 2500g og 50 cm ved termin da jeg ble født, min mann var 4800g og 55cm vår sønn var 3950g. Moren min har aldri født barn over 3 kg men vi er alle over gjs størrelse som voksne.

 

Har en liten niese som var 2700g ved fødsel hun er litt over normalen nå ved 6mnd alder så ikke bekymre deg for mye. De vokser likevel i sitt eget tempo. Og jm, lege, helsesøster maser om den j..... vekta fra man er født og til man dør enten er det for mye eller for lite. Det viktigste er at du spiser sunt og variert og følger med på aktiviteten i magen noe mer kan du faktisk ikke gjøre.

 

Stor klem, masse lykke til dette går nok helt fint. Alle kan ikke være a4 sånn er det bare

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei .. Ja hun estimerte en vekt på ca 800 gr. Og hun mener den lå under på 18% . Ja skal til spesialist den 22 november.

 

Er ikke sånn at jeg er helt fra meg, bare trenger noen lette ord osv, har aldri vært i gjennom dette før.. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, 800g i uke 31, der er lite!!!!!! håper di følger deg godt opp fremover.

babyen min ble estiminert til 1760g ved fullgåtte 31uker. det var 1% under gjennomsnittet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du får sørge for å spørre alt du kan og sørge for å få god oppfølging, det er viktig og også bra for deg å vite hvordan situasjonen er!! Lykke til hos spesialist!!! Eg var på ul i uke 31 og fikk estimert vekt på 2000 gram... altså godt over gj.snitt.... kommer til å være nøye med å bli fulgt opp skikklig og spørre alt eg kan... Ønsker ikke akkurat en 5-kilos...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bekymre deg. Jeg fødte en sønn for 2 år siden som veide 2 600 g, men han sluttet å vokse den siste måneden og jeg ble satt igang 2 uker før termin. Denne gangen har jeg fått beskjed om at denne ungen kommer til å veie rundt 3 300 hvis jeg går til termin. Jeg er overhodet ikke bekymret og tenk positivt på det, du slipper å føde et stort barn :) Så lenge barnet er friskt så er jo alt bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt din bekymring jeg, har ikke noen gode svar eller råd, men kjenner jeg ble litt bekymra selv...

Estimert fødselsvekt, hvor og når og hvem gjør det???

Jeg er i uke 31 og har ikke hørt noe om fostervekt jeg, er og bekymret for jeg har enda ikke noe mage. Møter jenter med diii struttemagene, men de har terminer fler mnd etter meg...

Lagt på meg 7 kg da, og er 176 cm høy. veide 75 kg før graviditeten.

Tror jeg har en lang bebyfor den spenner veldig veldig hardt i hoftebeinet og i det andre ribbeinet nedenfra. Litt vondt å ha bh på innimellom om kvelden, akkuratt som om det ikke er plass til lungene å strekkes ut, men det kan og være innbillning da :P

Hvor kan jeg estimert min baby??

Selv var jeg 2900g og sambo var over 3000 +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jordmor ved UL som estimerer fødselsvekt. :)

 

Har snakket med spesialist nå som jeg har itme hos 22 november. Verken jeg eller sambo var lange eller tunge ved fødsel så vi får bare se. Har lagt på meg 7 kilo totalt jeg og men hadde et utganspunkt på 95 kg fordelt på 165 cm.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg fikk ikke noe estimat på hvor stor babyen ville være ved fødsel. Hørte bare jordmødrene snakke seg i mellom at veksten lå på ca -9%. De sa ingenting til meg, og jeg vet ikke om det er mye eller normalt. Men satser vel egentlig på at de hadde sagt noe om det var noe som var galt, så roer meg med det.

Jordmor jeg går på vanlig kontroll til mente vekten var passert 2 kg nå i uke 32, men det regner jeg med er et veldig usikkert estimat, siden hun kun brukte symfysemålet som beregning.

 

860 g er ikke mye i uke 31, men det er jo ikke alle babyer som legger på seg likt. Noen vokser mer på slutten av svangerskapet enn på starten, og noen veier mindre enn andre ved fødsel. Hvis du skal til spesialist så finner de uansett ut der hvordan du bør legge opp løpet videre :) Som nevnt over her vil jeg tro det viktigste er at du har fokus på å spise rett og sunt. Det går nok bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg var selv bare 2300g og 47 cm da jeg ble født, og det er ingenting galt med meg (ikke i vesentlig grad håper jeg hehe ;)). Jeg var 100% ferdig da jeg kom ut 2 uker før termin, og ingen tegn til noe galt....bare rett og slett lita :) Vi kommer i alle former og fasonger, så dette går nok kjempebra. Men greit å sjekke litt ekstra, just in case det skulle være noe du kan påvirke.

 

Lykke til, og kos deg med magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Estimert vekt vil jo aldri kunne si helt sikkert. bygger kun på avanserte matematiske formler som ikke alltid blir rett (i følge gyn. i dag). Er i uke 33 og gutten vår var i dag 2kg. ut fra tallene vil han bli ca 3500.

det viktigste er jo at ikke percentilen plutselig øker eller faller!

 

kos deg med magen og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med vår første fikk jeg estimert fødselsvekt til å være 2500 gram. Snuppa kom ut og veide 3880... Så ikke legg for mye vekt på det estimatet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...