Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #1 Skrevet 10. november 2010 Hvor mye cola er det ok og drikke når man er gravid. Drikker nok endel cola ja, men det er fordi jeg sliter med å få i meg noe særlig annet. Fikk beskjed av en venninne som har gått gravid før at man ikke skal drikke så mye cola mens man går gravid, men hvor mye man kan drikke kunne hun ikke svare på.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #2 Skrevet 10. november 2010 Jeg må ærlig innrømme at jeg drakk mye Cola når jeg var gravid. Sannsynligvis for mye:) Men som deg fikk jeg nesten ikke i meg noe annet, og da tenkte jeg at det var bedre enn ingenting.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #3 Skrevet 10. november 2010 Inntil en liter, sies det. Om du ikke inntar annen koffein også da, for da må du regne ut fra det også. Ellers er det vel helt greit. Jeg fikk totslt avsmak på det da jeg ble gravid, så her går det i kun vann. Misunner deg nesten litt for jeg husker jo hvor godt det var. Kos deg!
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #4 Skrevet 10. november 2010 Fra Matportalen: ( http://matportalen.no/artikler/2010/5/1272962411.99 ) Koffeinholdige drikker: Kaffe, te og cola og såkalte ”energidrikker” inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig. Koffeininnhold i ulike typer kaffedrikker er (per dl drikke): * Koke- og filterkaffe: 50-60 mg. * Pulverkaffe: 40 mg. * Espresso: 120 mg. * Te: 26 mg. * Coca Cola: 13 mg. * Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt) Tallene er hentet fra rapporten Risk assessment of caffeine among children and adolescents in the Nordic countries Tabell 1. side 34. Sjekk koffeininnholdet i det du drikker ved å lese på flasken/emballasjen dersom du er usikker. Koffeininnholdet kan variere mellom ulike typer drikkevarer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå