april79 Skrevet 10. november 2010 #1 Skrevet 10. november 2010 Og i så fall, hvordan forholder dere dere til den? Vi har utekatt, så problematikken med kattedo er ikke et tema. Men jeg lurer litt på hvor mye kosing den kan få av meg i framtiden? Tips/råd?
♀ RosaPåVei ♀ Skrevet 10. november 2010 #2 Skrevet 10. november 2010 Vi har 3 katter,hvorav 1 av dem aldri kommer inn. Er veldig glad i kattene men vil ikke ha dem på fanget hele tiden,også med tanke på flåtten som aldri ser ut til å daue. Vi behandler dem litt mer som "bruksdyr",koser ikke med de hele tiden. Har dem først og fremst for å holde mus ute av huset.
juliea med pike 07.03.11 <3 Skrevet 10. november 2010 #3 Skrevet 10. november 2010 Jeg har katt. Legen min sa siden jeg allerede har katt har jeg nok den bakterien i meg, de fleste får den og da er man imun =) Så kos i vei du, men ikke kos så mye med andre enn din egen katt.
TrueHæppiness Skrevet 10. november 2010 #4 Skrevet 10. november 2010 Vi har to katter, har heller ikke innedo til dem. Jeg testet negativt på toxo til tross for at vi har hatt katt i alle år. Jeg forholder meg helt normalt til dem, koser med dem like mye som jeg pleide før jeg ble gravid. Når jeg ikke har blitt smittet enda, gjennom så mange år tenker jeg at sjansen er liten.
BarniHodet og enihverarmkrok Skrevet 10. november 2010 #5 Skrevet 10. november 2010 Ha hatt katt hele livet. "utekatt" uten kattedo foer, og innekatt med kattedo naa. Og hun er overalt, veldig mye paa fanget, oppi halskroken og ofte ogsaa i senga. Men negativ toxo paa meg. Fortsetter som foer med henne, men mannen min tar seg av kattedoen.
Margarita -- Skrevet 10. november 2010 #6 Skrevet 10. november 2010 Jeg har tre katter, og innedo som den ene bruker, de andre er ute. Koser helt normalt med de, og behandler de som før. Prøver å vaske meg litt oftere på henda, og samboer renser kattekassa. Tok en ekstra sjekk på toxo i uke 32 fordi jeg ønsket det for sikkerhetsskyld.. Synes det vanskeligste blir når baby kommer, og at man da må passe på hele tiden at de ikke legger seg på baby... Ga bort denne katten nylig (hadde 4), da den blandt annet var helt hysterisk med babyer som gårt, og ville trøste. Syntes det ble litt vell risikabelt...
april79 Skrevet 10. november 2010 Forfatter #7 Skrevet 10. november 2010 OK. Takk for svar! Vi har også hatt katt i alle år, men skal få sjekket meg for toxoplasmose så snart som mulig da;)
AO3 Skrevet 10. november 2010 #8 Skrevet 10. november 2010 Tenker du i forhold til toxoplasmose? Du kan kose med katten helt som vanlig. Toxoplasmose smitter kun ved katteavføring, og den må også ha vært utenfor katten i 1-4 døgn (tallene jeg har sett, varierer...) før den er smittsom i det hele tatt. Pluss at katten kun er smittsom i en periode på 2-3 uker etter at den selv blir smitter første gang, noe de fleste utekatter blir mens de er unge. Vanlig håndhygiene er nok. La andre skifte i kattekassen (hvis du hadde hatt det, da), evt bruk hansker og vask hendene etterpå. Man bør unngå å anskaffe seg kattunge mens man er gravid, og man bør også unngå å gi katten rått kjøtt (fordi den da kan bli smittet av toxoplasmose). Har tre innekatter selv. De fleste som blir smittet av toxoplasmose i Norge, blir IKKE smittet av katter, men fra mat. Studier viser at katteeiere, dyrleger etc ikke har høyere frekvens av seropositivitet (dvs at de har blitt smittet en eller annen gang i livet) enn andre.
Lemonia Skrevet 10. november 2010 #9 Skrevet 10. november 2010 Vi har to katter og gjør ingenting spesielt i forhold til svangerskapet. Jeg koser som før og skifter også på kattedoen som før. Toksoplasmose finnes bare i katteavføring og du må spise den for å bli smittet, det er ikke farlig å få på hendene. Med andre ord er normal omgang med både katt og kattedo helt trygt også som gravid, men vask gjerne hendene etter at du har renset kattedoen.
ungmortil3 Skrevet 10. november 2010 #10 Skrevet 10. november 2010 Jeg har hatt katt både under forige og dette svangerskapet. Her har vi kattedo enda siden pusen enda er så liten at den ikke helt har fortsått dette at hun skal gå ute. Men ellers forholder jeg meg til katt som jeg ellers gjør bare at jeg nok er litt mer forsiktig når jeg tømmer kattdoen og går rett og vasker hendene nøye etterpå. Ellers koser jeg masse med pus . Jeg har foresten heller ikke fått taxoplasmose baktierien, selvom jeg har levd med katt i 20 år. De kan man lett undersøkes for ved en vanlig blodprøve.
Fleur Delacour Skrevet 11. november 2010 #11 Skrevet 11. november 2010 Eg har hatt toxoplasmose før og er derfor immun, så eg koser med katten akkurat som før! Har hatt katt heile livet, og er eigentleg ikkje så overraska over at eg har hatt det. Men ei venninne av meg har også vokst opp med masse kattar/kattungar og har ikkje hatt toxo, så det er lurt å få sjekka hjå legen i alle tilfeller.
Mrs Gloomy er fødeklar! Skrevet 11. november 2010 #12 Skrevet 11. november 2010 Jøss. ER det virkelig andre enn meg som har vært infisert av denne bakterien før? Første gang jeg har sett her inne. Jeg fikk klarsignal til å kose og klappe og tømme kattedo alt jeg ville da jeg var gravid med nr 1, så her har katten (og jeg) fått leve som normalt hele tiden. Jeg er oppvokst på gård med katt, og har alltid vært veldig glad i katt, så jeg hadde egentlig syntes det var rart om jeg ikke hadde fått det en gang. Har ligget mye i høyet og kost med kattunger i oppveksten, ja.
Mia2011 Skrevet 11. november 2010 #13 Skrevet 11. november 2010 Tror det er like vanlig, som uvanlig at man har positiv prøve.. selv testet jeg negativt og synes det var litt leit, men vi har to rasekatter så de er jo bare inne. Min mann tar kattedoen, selv behandler jeg de som før.. de er skikkelige kosekatter/sofakatter og veldig renslige så det skal mye til å bli smittet av de. Men fremmede, ute katter og venners katter holder jeg meg unna
Junifrue Skrevet 12. november 2010 #14 Skrevet 12. november 2010 Koser som normalt jeg. Samboeren min tømmer som oftest dokassa, men gjør det selv innimellom også. Er litt mer nøye med å vaske meg på hendene når jeg har kost med pus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå